Viestintäpalvelu Scribo & Consulite

Vuoden 2016 Albert Wuokon palkinto Astrid Subrizille

Suomen farmaseuttinen yhdistys on myöntänyt tämänvuotisen Albert Wuokon nuoren tutkijan palkinnon FaT Astrid Subrizille.

Astrid Subrizi teki väitöskirjansa ”Delivery of biologics to the retinal pigment epithelium” Professori Arto Urtin tutkimusryhmässä ja väitteli 22.8.2014 Helsingin Yliopiston Farmasian tiedekunnassa. Astrid Subrizin väitöskirjatyö käsittelee kliinisesti tärkeää aihetta: lääkeaineen annostelua silmän takaosaan.

Lääkeaineen annostelulla silmän takaosaan hoidetaan esimerkiksi verkkokalvon sairauksia, kuten verkkokalvon rappeumaa, josta kärsii maailmanlaajuisesti kymmeniä miljoonia ihmisiä ja hoidettavien lukumäärä kasvaa jatkuvasti väestön vanhetessa.

Subrizin väitöskirjan muodostavat artikkelit julkaistiin arvostetuimmissa farmasian alan lehdissä, ja niihin on viitattu jo nyt hyvin monta kertaa. Lisäksi hän on saanut väitöskirjatyönsä aikana useita tunnustuspalkintoja.

Palkintosumma on 4000 euroa ja se jaetaan Farmasian päivien palkintogaalassa perjantaina 18.11.2016.

Puheenjohtaja Niklas Sandler
Suomen farmaseuttinen yhdistys

Viestintäpalvelu Scribo & Consulite

Mikä on Albert Wuokon palkinto 2016?

Suomen farmaseuttinen yhdistys on vuonna 1887 perustettu tieteellinen yhdistys, jonka tarkoituksena on farmaseuttisten tieteiden, farmaseuttisen tutkimuksen ja niiden sovellutusten edistäminen. Yksityisiä tutkijoita yhdistys tukee myöntämällä apurahoja ja jakamalla tunnustuspalkintoja; Albert Wuokon palkinto on vuosittain Farmasian Päivien yhteydessä jaettava palkinto farmasiaa edistäneelle henkilölle, ja yksittäisenä palkintona Wuokon palkinto on merkittävin maassamme farmasian alalla jaettavista tunnustuksista.

Apteekkineuvos Albert Wuokko oli Kaisaniemen apteekin haltija, joka lahjoitti useaan otteeseen varoja farmasian alan stipendirahastoihin. Vuonna 1962 hän lahjoitti Suomen farmaseuttiselle yhdistykselle yli neljä miljoonaa markkaa ja näillä varoilla perustettiin hänen nimeään kantava tunnustuspalkinto.

Suomen farmaseuttinen yhdistys jakaa vuosittain apteekkineuvos Albert Wuokon palkintorahastosta tunnustuspalkinnon vähintään proviisorin tutkinnon suorittaneelle henkilölle, joka tieteellisen tai käytännöllisen farmasian alalla erityisesti kunnostautumalla on vienyt farmasiaa eteenpäin Suomessa. Palkinto myönnetään joka toinen vuosi varttuneemmalle henkilölle, joka on merkittävästi vienyt farmasian alaa eteenpäin ja joka toinen vuosi nuorelle farmasian alan tutkijalle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Viestintäpalvelu Scribo & Consulite