Vuoden 2016 tulipaloissa kuoli 82 ihmistä - Palokuolemien määrä kääntyi joulukuussa äkkinousuun

Tulipaloissa kuoli viime vuonna 82 ihmistä. Vielä marraskuussa näytti siltä, että palokuolemien määrä on pienempi kuin edellisenä vuonna, mutta joulukuun neljätoista tapausta vetivät tilaston nousuun. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön seurannan mukaan vuoden 2016 palokuolemaluku on neljä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Syksyllä alkoi näyttää, että vuonna 2016 palokuolemia olisi jälleen edellistä vuotta vähemmän. Marraskuun loppuun asti määrä olikin kohtuullinen. Heinäkuu oli erityisen positiivinen poikkeus tilastoinnin historiassa. Ensimmäistä kertaa ei kukaan kuollut tulipaloissa kalenterikuun aikana. Joulukuun 14 tapausta vetivät lukemat parin edellisen vuoden määriä synkemmäksi.

– Nämä luvut menevät vielä normaalin tilastollisen vaihtelun piikkiin, eivätkä muuta sitä tosiasiaa, että paloturvallisuus on muutaman viime vuoden aikana selvästi parantunut, painottaa SPEKin turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino. Palokuolemien viiden edellisen vuoden keskiarvo oli vuosikymmenen vaihteessa tasan sata, nyt alle 80.

Myös niin rakennuspaloja kuin asuntopaloja oli vuonna 2016 hienoisesti edellisvuotta enemmän. Rakennuspaloja ja -palovaaroja oli viime vuonna noin 5500, lisäystä noin 300. Asuinrakennuspaloja taas oli reilut 3100, lisäystä noin 260. Tulipaloluvutkin ovat parantuneet viime vuosina.

– Muutama vuosi sitten paloautot lähtivät Suomessa hälytyskeikalle koteihin kymmenen kertaa joka päivä. Nyt luku on noin kahdeksan. Kehitys on ollut hyvää ja nopeaa. Parantamisen varaa kuitenkin on, koska suurin osa tulipaloista johtuu ihmisen omasta toiminnasta, sanoo Ilpo Leino.

Tiedot palokuolemista perustuvat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön mediaseurantaan ja pelastusalan Pronto-tietokantaan, tiedot rakennuspaloista jälkimmäiseen.

Turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino p. 045 657 7290

www.spek.fi/tilastot

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.