Vuoden 2016 tulipaloissa kuoli 82 ihmistä - Palokuolemien määrä kääntyi joulukuussa äkkinousuun

Tulipaloissa kuoli viime vuonna 82 ihmistä. Vielä marraskuussa näytti siltä, että palokuolemien määrä on pienempi kuin edellisenä vuonna, mutta joulukuun neljätoista tapausta vetivät tilaston nousuun. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön seurannan mukaan vuoden 2016 palokuolemaluku on neljä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Syksyllä alkoi näyttää, että vuonna 2016 palokuolemia olisi jälleen edellistä vuotta vähemmän. Marraskuun loppuun asti määrä olikin kohtuullinen. Heinäkuu oli erityisen positiivinen poikkeus tilastoinnin historiassa. Ensimmäistä kertaa ei kukaan kuollut tulipaloissa kalenterikuun aikana. Joulukuun 14 tapausta vetivät lukemat parin edellisen vuoden määriä synkemmäksi.

– Nämä luvut menevät vielä normaalin tilastollisen vaihtelun piikkiin, eivätkä muuta sitä tosiasiaa, että paloturvallisuus on muutaman viime vuoden aikana selvästi parantunut, painottaa SPEKin turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino. Palokuolemien viiden edellisen vuoden keskiarvo oli vuosikymmenen vaihteessa tasan sata, nyt alle 80.

Myös niin rakennuspaloja kuin asuntopaloja oli vuonna 2016 hienoisesti edellisvuotta enemmän. Rakennuspaloja ja -palovaaroja oli viime vuonna noin 5500, lisäystä noin 300. Asuinrakennuspaloja taas oli reilut 3100, lisäystä noin 260. Tulipaloluvutkin ovat parantuneet viime vuosina.

– Muutama vuosi sitten paloautot lähtivät Suomessa hälytyskeikalle koteihin kymmenen kertaa joka päivä. Nyt luku on noin kahdeksan. Kehitys on ollut hyvää ja nopeaa. Parantamisen varaa kuitenkin on, koska suurin osa tulipaloista johtuu ihmisen omasta toiminnasta, sanoo Ilpo Leino.

Tiedot palokuolemista perustuvat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön mediaseurantaan ja pelastusalan Pronto-tietokantaan, tiedot rakennuspaloista jälkimmäiseen.

Turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino p. 045 657 7290

www.spek.fi/tilastot

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.