Vuoden 2018 eurooppalaiset teknologiajohtajat korostavat kestävää kehitystä ja avointa innovointia

Vuoden 2018 European CTO of the Year palkinnot julkistettiin tänään EU:n Industry Days -tapahtumassa Brysselissä. Sekä suurten että pienten yritysten sarjan voittajat siivitti menestykseen kestävä kehitys, jota ne ovat vieneet eteenpäin innovatiivisilla teknologioilla ja laajoissa ekosysteemeissä. Suomalaisen Spinnovan Juha Salmela valittiin vuoden eurooppalaiseksi teknologiajohtajaksi pienten yritysten sarjassa.

Vuoden eurooppalainen teknologiajohtaja -palkinnon tarkoituksena on korostaa teknologian ja innovaatioden roolia Euroopan kasvun ja menestyksen vauhdittajana. Vuoden teknologiajohtajaksi haettiin merkittävää ja innostavaa johtajaa, joka on edelläkävijä innovaatioiden edistäjänä. Tunnustuksen myöntävät suomalainen innovaatiokonsulttiyritys Spinverse ja Euroopan teollisen tutkimuksen järjestö EIRMA.

Vuoden 2018 eurooppalaiset teknologiajohtajat julkistettiin EU:n Industy Day -tapahtumassa Brysselissä. Palkinnon saivat tänä vuonna belgialainen Nicolas Cudré-Mauroux ja suomalainen Juha Salmela.  Molemmat palkitut ja heidän yhtiönsä keskittyvät teknologian innovatiiviseen hyödyntämiseen kestävän kehityksen edistämisessä.

Avointa innovointia kemian alalla

Suurten yhtiöiden kategoriassa vuoden eurooppalaisen teknologiajohtajan tunnustus myönnettiin Nicolas Cudré-Mauroux’lle, joka on tutkimus- ja innovaatiojohtaja belgialaisessa Solvay-yhtiössä. Solvay on Brysselissä päämajaansa pitävä kemian- ja materiaalitekniikan yritys, joka toimii kaikkiaan 53 maassa.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Cudré Mauroux on luotsannut Solvayn yritys- ja innovaatiotoimintaa kohti ketterää ja asiakaslähtöistä mallia ja saavuttanut näin myös merkittäviä kaupallisia tuloksia.  Cudré-Maurouxin johdolla on rakennettu yhteistyötä eri liiketoiminta-alueiden, strategian ja markkinoinnin välille ja kyetty arvioimaan teknologioiden liiketoimintapotentiaalia paremmin jo varhaisessa vaiheessa. Cudre-Mauroux’n edistämään innovaatiokulttuuriin kuuluu myös läheinen yhteistyö startup-yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.  Cudré-Mauroux on yhdessä tiiminsä kanssa rakentanut innovaatioita tukevan johtamisjärjestelmän, joka yhdistää radikaalin innovaatiotoiminnan nopeaan etenemisvauhtiin. Toimintamallin ansiosta Solvay on kyennyt luomaan uutta asiakasarvoa päästöttömän liikkumisen ja resurssitehokkuuden alueella yhtiön keskeisillä markkinoilla automaatio-, elektroniikka-, maatalous- ja energiateollisuudessa.

Biopohjaisia tekstiilikuituja - ilman haitallisia kemikaaleja

Pienten yritysten sarjassa vuoden europpalaisen teknologiajohtajan tunnustus myönnettiin suomalaisen Spinnovan perustajalle ja teknologiajohtajalle Juha Salmelalle. Spinnova kehittää uusia biopohjaisia materiaaleja tekstiiliteollisuudelle ainutlaatuisella, hämähäkinverkoista innoituksensa saaneella teknologialla, jolla selluloosasta pystytään valmistamaan tekstiilikuitua.

Salmela on kasvattanut asiantuntijatiiminsä kanssa innovaation laboratoriosta teollisen mittakaavan pilotiksi vain neljässä vuodessa, keksimänsä teknologiakonseptin mukaan.

Spinnovan ainutlaatuisessa tuotantoprosessissa ei synny lainkaan jätevirtoja. Sen ainoa sivutuote on haihdutettu vesi, joka sekin kierrätetään takaisin prosessiin. Spinnovan erottaa muista biopohjaisista tekstiilimateriaaleista myös se, ettei prosessi sisällä mitään haitallisia liuottimia tai kemiallisia prosesseja.

”Olemme erittäin ylpeitä näiden kahden merkittävän johtajan valikoitumisesta erittäin kovatasoisesta finalistijoukosta”, kertoo Euroopan teollisen tutkimuksen järjestö EIRMAn puheenjohtaja Ernst Lutz. ”Molemmat voittajat ovat kyenneet nostamaan yrityksensä uudelle tasolle teknologian ja innovaatioiden avulla - ja samaan aikaan näyttäneet suuntaa ja rakentaneet siltoja ylimmän johdon ja tuotekehityksen välille. Juuri tällaista johtajuutta Euroopan kilpailukyky ja työllisyys tarvitsevat tulevaisuuden menestyksen rakentamiseksi.”

Eurooppalainen CTO of the Year  -palkinto on jo viiden vuoden ajan nostanut esiin innovaatiotoimintaa aina suurista globaaleista yhtiöistä kuten Intelistä ja Rolls-Roycesta ketteriin kasvuyhtiöihin kuten Avantiumiin ja Nanoliveen.

“Palkinto on perustettu edistämään eurooppalaista innovaatiotoimintaa ja tuomaan esiin sen parhaita johtajia, toimintatapoja ja teknologioita. Tulemme kehittämään konseptia edelleen ja julkistamaan uusia merkittäviä kumppanuuksia vielä tämän vuoden aikana”, lupaa Spinverse Oy:n perustaja ja puheenjohtaja Pekka Koponen.

Yhteyshenkilöt

Richard Thommeret, viestintäjohtaja, Solvay, richard.thommeret@solvay.com, +32 2 264 3261
Juha Salmela, teknologiajohtaja, Spinnova: juha.salmela@spinnova.com, +358 400 788 093
Pekka Koponen, hallituksen puheenjohtaja, Spinverse: pekka.koponen@spinverse.com, +358-40 545 0008
Ernst Lutz, EIRMA puheenjohtaja: elutz@grundfos.com

Juha Salmela
Nicolas Cudré-Mauroux

LuxTurrim5G-ekosysteemi rakentaa tulevaisuuden älykaupunkia28.5.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Nokia Bell Labsin vetämän monialaisen yritysryhmän kehittämä 5G-älypylväisiin perustuva verkko luo älykaupungin digitaalisen selkärangan. LuxTurrim5G-hankkeessa kehitetty älypylväskonsepti, jossa valaisinpylväisiin on integroitu 5G-tukiasemia, erilaisia sensoreita, videokameroita, näyttöjä ja muita laitteita luo alustan, joka mahdollistaa supernopeat tietoliikenneyhteydet ja älykaupungin tarvitsemat digitaaliset palvelut. Teknologiaa on jo parin vuoden ajan pilotoitu Nokian kampuksella Espoossa ja seuraavassa vaiheessa on tavoitteena laajentaa kokeiluja uudistuvaan Keran kaupunginosaan.

Suomalaisten pk-yritysten biotaloushankkeelle 21 miljoonan rahoitus. ”Tuotamme puusta sen, mikä ennen tehtiin öljystä”9.5.2018 08:38:25 EEST | Tiedote

Suomalaiset MetGen ja Spinverse ovat mukana eurooppalaisessa pilottihankkeessa, jossa uusia puupohjaisia biomateriaaleja tuotetaan ensimmäistä kertaa tehdasmittakaavassa. Näillä puusta tuotettavilla materiaaleilla voidaan tulevaisuudessa korvata muovia monessa arjen käyttökohteessa. Yhdeksän yrityksen muodostama SWEETWOODS-lippulaivahanke sai äskettäin merkittävän EU-rahoituksen.