Vuoden 2019 teknologiajohtajat ovat Rolls-Royce Marinen Sauli Eloranta ja Canatun Ilkka Varjos

Vuoden 2019 teknologiajohtajat on valinnut suomalaisista teknologiavaikuttajista koostuva tuomaristo.

Vuoden teknologiajohtaja -palkintoja on jaettu vuodesta 2010 lähtien inspiroiville johtajille, jotka ovat merkittävästi vaikuttaneet työllään yrityksensä teknologiakyvykkyyteen. Tänä vuonna palkinnon suuryritysten kategoriassa sai Rolls-Royce Marinen teknologiajohtaja Sauli Eloranta ja pk-yritysten sarjassa Canatun teknologiajohtaja Ilkka Varjos.

Yhteistä voittajille on tutkimuksen hyödyntäminen tuotekehityksessä sekä vahva panostaminen ekosysteemien rakentamiseen.

”Rolls-Royce Marine hyödyntää verkostoja vanhan, vakiintuneen toimialan luotsaamisessa aivan uudelle aikakaudelle. Canatu puolestaan luo ja kehittää edelläkävijänä verkostojensa avulla täysin uutta ja mullistavaa tulevaisuuden toimialaa. Molemmat yritykset ovat upealla tavalla rakentaneet siltoja akateemisen maailman ja liike-elämän välille”, luonnehtii tuomariston puheenjohtaja Jaakko Hirvola Teknologiateollisuus ry:stä.

Rolls-Royce Marine siirtää perinteistä alaa uuteen aikakauteen

Rolls-Royce Marine on yksi maailman johtavista meriteollisuuden yrityksistä. Suomessa Rolls-Roycella on Raumalla ja Kokkolassa tehtaat, joissa suunnitellaan, markkinoidaan ja valmistetaan laitteistoja merenkulun tarpeisiin. Turussa yrityksellä on R&D-yksikkö, joka on erikoistunut kehittämään etäohjattavia ja autonomisia laivoja.

Sauli Eloranta on vaikuttanut merkittävästi Suomen innovaatiomaisemaan jo yli kymmenen vuotta erityisesti strategisten huippuosaamisen keskittymien (SHOK) kautta. Kun FIMECC eli metallituotteiden ja koneenrakennusalan SHOK perustettiin, Eloranta oli keskeisenä toimijana mukana ensimmäisen ohjelman läpiviemisessä.

Tämän perintönä Suomeen on syntynyt ainutlaatuinen autonomisen meriliikenteen osaamiskeskittymä, One Sea -ekosysteemi, jossa on mukana alan globaalisti johtavia yrityksiä. One Sea henkilöityy vahvasti Sauli Elorantaan, joka vie alaa Suomessa sitkeästi eteenpäin. Eloranta arvioi, että autonomisen merenkulun osaamisella on huomattava osa Suomen kilpailukyvyn tekijänä tulevaisuudessa.

Alan läpimurto vaatii Elorannan mielestä vielä uusia toimijoita ja paljon työtä: olemassa olevan teknologian ennakkoluulotonta soveltamista, testausta täydessä mittakaavassa turvallisuuden takaamiseksi sekä muutoksia lainsäädäntöön. Ekosysteemeillä on yksittäistä yritystä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa alan yleiseen kehitykseen.

”Ekosysteemit edistävät esimerkiksi järjestelmien laitetoimittajista riippumatonta yhteensopivuutta, mikä edistää uusien teknologioiden käyttöönottoa”, Eloranta korostaa.

Canatu luo nanohiilestä tulevaisuuden platform-teknologiaa

Nanohiiltä pidetään seuraavana maailmaa muuttavana materiaalina, jonka povataan disruptoivan monia perinteisiä toimialoja kuten elektroniikka- ja kemianteollisuutta. Canatu on Aalto-yliopiston fysiikan osastolta ponnistanut spin-off, joka perustettiin noin 10 vuotta sitten tuolloin keksityn uuden materiaalin, hiilinanonuppujen kehittämiseen.

Canatu on jo tuonut disruptiivisen teknologiansa markkinoille: yrityksen hiilinanonupuista valmistetut, muovattavat 3D-kosketusanturit ovat autoteollisuuden massatuotannossa. Hiljattain Canatu julkaisi uuden yhteistyösopimuksen maailman toiseksi suurimman autoteollisuuden komponenttivalmistajan, Denson kanssa koskien itseohjautuvien autojen läpinäkyvien sensoreiden lämmittimiä.

Yksi yrityksen ensimmäisistä työntekijöistä oli Ilkka Varjos, joka on vuosien mittaan rakentanut Canatulle ilmiömäiset verkostot. Niiden yhteistyön hedelmänä yritys on onnistunut yliopistotutkimuksen kaupallistamisessa ja pystynyt pitkäjänteisesti kehittämään niin nanohiilituotteita kuin itse nanomateriaalejakin.

Canatua voidaan pitää aitona cleantech-yrityksenä.

”Esimerkiksi perinteisissä kosketusnäytöissä käytetään sähköä johtavana materiaalina indiumtinaoksidia, joka on lähinnä Kiinassa louhittava, kohtuullisen harvinainen ja jopa myrkyllinen materiaali. Meidän prosessissamme nanomateriaali tuotetaan kierrätettävistä hiiliperäisistä kaasuista”, Varjos selvittää.

Canatu on tehnyt debyyttinsä autoteollisuudessa, mutta yritys tähtää ilman muuta myös muille toimialoille: nanoteknologian sovellusalueet ovat rajattomat. Jotta nanoteknologiaa voidaan hyödyntää laajasti eri toimialoilla, tiedettä, tutkimusta ja tuotekehitystä yhdistävät ekosysteemit ovat avainasemassa.

”Pitkällä tähtäimellä tämän osaamisen ympärille voisi pääkaupunkiseudulle muodostua eräänlainen Nanohiililaakso, jossa nanohiiltä käytetään platform-teknologiana eri toimialojen tarpeisiin”, Varjos visioi.

Lue myös Spinversen white paper The best CTOs are disrupting their jobs, joka käsittelee teknologiajohtajien roolin muuttumista ja heidän kohtaamiaan haasteita. (kts. Liitteet)

Yhteyshenkilöt

Palkintolautakunnan sihteeri Pekka Koponen, Spinverse, Founder & Chairman pekka.koponen@spinverse.com, 040 545 0008
Rolls-Royce Marine, Sauli Eloranta, Teknologiajohtaja, sauli.eloranta@rolls-royce.com, 040 5808664
Canatu, Ilkka Varjos, CTO, ilkka.varjos@canatu.com, 0400 372785
Business Finland, Reijo Kangas, Johtaja, reijo.kangas@businessfinland.fi, 02950 55892
Teknologiateollisuus ry, Jaakko Hirvola, CEO, jaakko.hirvola@teknologiateollisuus.fi, 0400 633 751

Sauli Eloranta, Head of Innovation and Technology, Rolls-Royce Marine
Ilkka Varjos, CTO, Canatu

Vuoden teknologiajohtaja -tunnustuspalkinto jaetaan jo yhdeksättä kertaa tunnustuksena teknologiajohtajalle, joka on työllään vaikuttanut yrityksensä teknologiakyvykkyyteen ja kasvumahdollisuuksiin, toimii inspiroivana johtajana sekä vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnallisissa verkostoissa. Palkinnon saajan valitsee Suomen teknologiavaikuttajista koostuva tuomaristo. Tuomariston puheenjohtajana toimii toimitusjohtaja Jaakko Hirvola Teknologiateollisuus ry:stä. CTO-Forum on Suomen teknologiajohtajien yhteisö, joka kokoaa Suomen eri yritysten innovaatio- ja teknologiajohtajat verkostoitumaan, keskustelemaan ja jakamaan ideoita yli toimialarajojen. CTO-Forumin tavoitteena on kasvattaa yritysten ja teknologiajohtajien tekemän työn arvostusta ja tunnettuutta. CTO-Forumin järjestää ja tunnustuspalkinnon jakaa yhteistyössä Business Finland, Teknologiateollisuus ry ja Spinverse.

www.ctoforum.fi

LuxTurrim5G-ekosysteemi rakentaa tulevaisuuden älykaupunkia28.5.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Nokia Bell Labsin vetämän monialaisen yritysryhmän kehittämä 5G-älypylväisiin perustuva verkko luo älykaupungin digitaalisen selkärangan. LuxTurrim5G-hankkeessa kehitetty älypylväskonsepti, jossa valaisinpylväisiin on integroitu 5G-tukiasemia, erilaisia sensoreita, videokameroita, näyttöjä ja muita laitteita luo alustan, joka mahdollistaa supernopeat tietoliikenneyhteydet ja älykaupungin tarvitsemat digitaaliset palvelut. Teknologiaa on jo parin vuoden ajan pilotoitu Nokian kampuksella Espoossa ja seuraavassa vaiheessa on tavoitteena laajentaa kokeiluja uudistuvaan Keran kaupunginosaan.

Vuoden 2018 eurooppalaiset teknologiajohtajat korostavat kestävää kehitystä ja avointa innovointia6.2.2019 13:07:03 EET | Tiedote

Vuoden 2018 European CTO of the Year palkinnot julkistettiin tänään EU:n Industry Days -tapahtumassa Brysselissä. Sekä suurten että pienten yritysten sarjan voittajat siivitti menestykseen kestävä kehitys, jota ne ovat vieneet eteenpäin innovatiivisilla teknologioilla ja laajoissa ekosysteemeissä. Suomalaisen Spinnovan Juha Salmela valittiin vuoden eurooppalaiseksi teknologiajohtajaksi pienten yritysten sarjassa.

Suomalaisten pk-yritysten biotaloushankkeelle 21 miljoonan rahoitus. ”Tuotamme puusta sen, mikä ennen tehtiin öljystä”9.5.2018 08:38:25 EEST | Tiedote

Suomalaiset MetGen ja Spinverse ovat mukana eurooppalaisessa pilottihankkeessa, jossa uusia puupohjaisia biomateriaaleja tuotetaan ensimmäistä kertaa tehdasmittakaavassa. Näillä puusta tuotettavilla materiaaleilla voidaan tulevaisuudessa korvata muovia monessa arjen käyttökohteessa. Yhdeksän yrityksen muodostama SWEETWOODS-lippulaivahanke sai äskettäin merkittävän EU-rahoituksen.