Vuoden 2021 siltatyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa

Merkittävimmät siltojen uusimis- tai peruskorjaushankkeet Satakunnassa vuonna 2021
- Hanhiluodon silta, vt 8, Pori
- Luotsinmäen silta, vt 8, Pori
- Harjavallan silta, mt 2460, Harjavalta
- Kyläsilta, mt 12669, Rauma
- Puolimatkan silta, mt 2140, Säkylä
- Kylä-Peron silta, mt 12787, Eura, jatkuu vuodelta 2020
- Uusisilta, mt 12635, Rauma, jatkuu vuodelta 2020
Hanhiluodon, Luotsinmäen ja Harjavallan siltakohteista aiheutuu tänä vuonna merkittävää liikennehaittaa tienkäyttäjille.
Merkittävimmät siltojen ja laitureiden uusimis- tai peruskorjaushankkeet Varsinais-Suomessa vuonna 2021
- Lillholmenin silta, mt 12029, Parainen
- Vistan risteyssilta, mt 2352, Paimio
- Kraapin silta, mt 2253, Pöytyä
- Vuosnaisten laituri, Kustavi, jatkuu vuodelta 2020
Lisäksi keväällä vaihdetaan Kirjalansalmen sillalta pahiten vaurioitunut riipputanko, mistä aiheutuu merkittävää haittaa Saaristotien liikenteelle. Korjausaikataulu ei ole vielä tiedossa.
Siltahankkeista on kerrottu tarkemmin verkkosivuilla:
Satakunnan siltatyöt (vayla.fi)
Varsinais-Suomen silta- ja laiturityöt (vayla.fi)
Varsinais-Suomen ja Satakunnan silloissa paljon korjausvelkaa
Varsinais-Suomen alueella on 1 127 siltaa, joista huonokuntoisia on 107 kpl. Satakunnan alueella on 688 siltaa, joista huonokuntoisia on 48 kpl. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on Varsinais-Suomessa 563 kpl ja Satakunnassa 312 kpl. Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa on useita korjauskustannuksiltaan suuria siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta.
Huonokuntoisten siltojen ohella Varsinais-Suomessa on 37 ja Satakunnassa 32 painorajoitettua siltaa, jotka haittaavat etenkin raskaita kuljetuksia. Tämä on suhteessa enemmän kuin muualla maassa. Kuntoperusteisia sillankorjaustarpeita on kuitenkin niin paljon, ettei rahoitus riitä painorajoitettujen siltojen korjaamiseen tai uusimiseen. Sillan kantavuus ja kunto eivät korreloi keskenään läheskään kaikissa tapauksissa.
Tavoitteena on, että tehokkailla ja oikein kohdennetuilla toimenpiteillä saavutetaan siltojen optimaalinen käyttöikä mahdollisimman pienin kustannuksin.Rahoituksen puutteessa joudutaan kuitenkin toisinaan lykkäämään korjauksia optimiajankohtaa myöhemmäksi sekä tinkimään sillan toiminnallisista ja säilyvyysvaatimuksista. Kun siltojen korjaukset viivästyvät riittävästi, niitä ei välttämättä kannata enää korjata, vaan käyttää hallitusti loppuun ja sen jälkeen uusia silta kokonaan. Kokonaistaloudellisesti olisi edullisempaa korjata sillat ennen vaurioiden pahentumista.
Sillan huono kunto tai kantavuuspuutteet eivät aina näy tielläliikkujille.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinöörit Jari Nikki, p. 0295 022 816 ja Ari Salo, p. 0295 022 830
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ett diskussionstillfälle om konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö för åren 2027–2042 ordnas den 29 september16.9.2025 11:20:05 EEST | Pressmeddelande
Pargas stad och NTM-centralen ordnar ett diskussionstillfälle om målen för konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö. NTM-centralen inleder upphandlingen för trafiken på Utö-rutten för 2027–2042 under hösten. Diskussionstillfället riktar sig till dem som utnyttjar rutten och fattar beslut om den. Under evenemanget är det möjligt att framföra synpunkter utgående från användarnas behov.
Utön yhteysalusreitin kilpailutuksesta vuosille 2027-2042 järjestetään keskustelutilaisuus 29.9.16.9.2025 11:20:05 EEST | Tiedote
Paraisten kaupunki ja ELY-keskus järjestävät keskustelutilaisuuden Utön yhteysalusreitin kilpailutuksen tavoitteista. ELY-keskus käynnistää syksyn aikana hankinnan Utön reitin liikennöinnille vuosille 2027-2042. Tilaisuus on suunnattu reitin käyttäjille ja päättäjille. Tilaisuudessa on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä käyttäjien tarpeista.
Ett nytt incitament för jordbrukarna att sänka fosfornivån på åkrarna15.9.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
I Skärgårdshavets område pilottestas 2026–2028 en ny resultatbaserad stödform där jordbrukarna får ersättning utifrån konkreta miljöresultat. Utkastet till förordningen har nu sänts på remiss.
Viljelijöille on tulossa uusi kannustin pellon fosforitason alentamiseen15.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saaristomeren alueella pilotoidaan vuosina 2026–2028 uutta tulosperusteista tukimuotoa, jossa viljelijöille maksetaan korvaus konkreettisten ympäristötulosten perusteella. Asetusluonnos on nyt lausuntokierroksella.
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3812.9.2025 12:52:11 EEST | Tiedote
Syksyn edetessä alkavat monet tämän kesän päällystyskohteet olemaan jo valmiina. Muutamia kohteita on kuitenkin vielä tulossa päällystykseen tämän syksyn aikana sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Ensi viikolla (vk 38) päällystystöitä tehdään Loimaalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme