Vuoden 2021 siltatyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa

Merkittävimmät siltojen uusimis- tai peruskorjaushankkeet Satakunnassa vuonna 2021
- Hanhiluodon silta, vt 8, Pori
- Luotsinmäen silta, vt 8, Pori
- Harjavallan silta, mt 2460, Harjavalta
- Kyläsilta, mt 12669, Rauma
- Puolimatkan silta, mt 2140, Säkylä
- Kylä-Peron silta, mt 12787, Eura, jatkuu vuodelta 2020
- Uusisilta, mt 12635, Rauma, jatkuu vuodelta 2020
Hanhiluodon, Luotsinmäen ja Harjavallan siltakohteista aiheutuu tänä vuonna merkittävää liikennehaittaa tienkäyttäjille.
Merkittävimmät siltojen ja laitureiden uusimis- tai peruskorjaushankkeet Varsinais-Suomessa vuonna 2021
- Lillholmenin silta, mt 12029, Parainen
- Vistan risteyssilta, mt 2352, Paimio
- Kraapin silta, mt 2253, Pöytyä
- Vuosnaisten laituri, Kustavi, jatkuu vuodelta 2020
Lisäksi keväällä vaihdetaan Kirjalansalmen sillalta pahiten vaurioitunut riipputanko, mistä aiheutuu merkittävää haittaa Saaristotien liikenteelle. Korjausaikataulu ei ole vielä tiedossa.
Siltahankkeista on kerrottu tarkemmin verkkosivuilla:
Satakunnan siltatyöt (vayla.fi)
Varsinais-Suomen silta- ja laiturityöt (vayla.fi)
Varsinais-Suomen ja Satakunnan silloissa paljon korjausvelkaa
Varsinais-Suomen alueella on 1 127 siltaa, joista huonokuntoisia on 107 kpl. Satakunnan alueella on 688 siltaa, joista huonokuntoisia on 48 kpl. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on Varsinais-Suomessa 563 kpl ja Satakunnassa 312 kpl. Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa on useita korjauskustannuksiltaan suuria siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta.
Huonokuntoisten siltojen ohella Varsinais-Suomessa on 37 ja Satakunnassa 32 painorajoitettua siltaa, jotka haittaavat etenkin raskaita kuljetuksia. Tämä on suhteessa enemmän kuin muualla maassa. Kuntoperusteisia sillankorjaustarpeita on kuitenkin niin paljon, ettei rahoitus riitä painorajoitettujen siltojen korjaamiseen tai uusimiseen. Sillan kantavuus ja kunto eivät korreloi keskenään läheskään kaikissa tapauksissa.
Tavoitteena on, että tehokkailla ja oikein kohdennetuilla toimenpiteillä saavutetaan siltojen optimaalinen käyttöikä mahdollisimman pienin kustannuksin.Rahoituksen puutteessa joudutaan kuitenkin toisinaan lykkäämään korjauksia optimiajankohtaa myöhemmäksi sekä tinkimään sillan toiminnallisista ja säilyvyysvaatimuksista. Kun siltojen korjaukset viivästyvät riittävästi, niitä ei välttämättä kannata enää korjata, vaan käyttää hallitusti loppuun ja sen jälkeen uusia silta kokonaan. Kokonaistaloudellisesti olisi edullisempaa korjata sillat ennen vaurioiden pahentumista.
Sillan huono kunto tai kantavuuspuutteet eivät aina näy tielläliikkujille.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinöörit Jari Nikki, p. 0295 022 816 ja Ari Salo, p. 0295 022 830
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote
ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme