Vuoden 2021 SOSTE-palkinto kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposelle

Vuoden 2021 SOSTE-palkinto on myönnetty kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposelle. Vuosittain SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n jakaman SOSTE-palkinnon myöntävä raati toivoi tällä kertaa ehdotuksia ainoastaan henkilöistä, koska aiempina vuosina hyvistä henkilöehdokkaista huolimatta palkinto on jaettu organisaatiolle.

Hyvinvointitalouden edistäjänä Merja Mäkisalo-Ropposen valintaa palkinnonsaajaksi puolsi, että hän on viime vuosina edistänyt hyvinvointitaloutta monella tasolla ja monesta eri näkökulmasta.

”Viime vuosina Merja Mäkisalo-Ropponen on kansanedustajana, muun muassa tulevaisuusvaliokunnassa, pitänyt esillä hyvinvointitalouden teemoja ja edistänyt hyvinvointitalouden rakentumista”, toteaa SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen.

Mäkisalo-Ropponen on ansiokkaasti yhdistänyt hyvinvointitalouden näkökulman YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden seurantaan. Eduskunnan eri verkostoissa hyvinvointitalous on noussut esille ja tullut tunnetuksi kansanedustajille Mäkisalo-Ropposen työn ansiosta. Hän on myös puhunut terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuuksista kuntatalouden näkökulmasta ja tuonut hyvinvointitalouden teemoja laaja-alaisesti esille julkisuudessa.

”Terveystieteen tohtorina, sairaanhoitajana sekä terveydenhuollon opettajana Mäkisalo-Ropposella on sekä teoreettista että käytännön ymmärrystä hyvinvoinnin tekijöistä, joiden vaalimista hän on ansiokkaasti omassa vaikuttamistyössään sekä poliittisessa toiminnassaan nostanut esiin. Kun Mäkisalo-Ropponen puhuu hyvinvointi-investointien tärkeydestä, hän tekee sen vakuuttavasti”, summaa valinnan perusteluja JukkaTahvanainen.

Kunniamaininnat hyvinvointitalouden edistämisestä kahdelle professorille

Palkintoraati jakoi lisäksi kaksi kunniamainintaa hyvinvointitalouden edistämisestä. Kunniamaininnat saivat professorit Briitta Koskiaho sekä Pertti Mustajoki.

Sosiaalipoliitikko Briitta Koskiaho on pitkällä tutkijanurallaan edistänyt hyvinvointitaloutta monilla tavoin, muun muassa tuomalla esiin kansalaisyhteiskunnan roolia ja kansalaisnäkökulmaa tutkimuksensa kautta. Viimeksi Koskiaho on nostanut keskusteluun vanhat ihmiset digitaalisen maailman myllerryksessä eli niin sanotun digiosallisuuden, sen ongelmat ja mahdollisia ratkaisuja.

”Ilman Koskiahon kaltaisia sosiaalipoliitikkoja emme olisi valmiita vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin yhtä tehokkaasti. Digiosallisuuden käsittely on oivallinen esimerkki Koskiahon hyvinvointitaloudellisesta ja ajassa kiinni olevasta sosiaalipoliittisesta työstä”, kuvaa Tahvanainen.

Lääkäri Pertti Mustajoki on tehnyt pitkän ja ansiokkaan elämäntyön lihavuuden ehkäisyn ja hoidon saralla. Eläkepäivinään hän on perustanut Terve Paino -yhdistyksen ja toimii yhdistyksen puheenjohtajana. Mustajoki on tuonut suomalaiseen terveyspoliittiseen keskusteluun uuden näkökulman ja viestin: kenenkään ei tarvitse kantaa syyllisyyttä painostaan ja epäterveellisen ruuan tarjonnan vähentäminen on yhteiskunnallinen kysymys.

”Pertti Mustajoki on tehnyt pitkän työn suomalaisten terveellisempien elämäntapojen eteen sekä tutkijana että vaikuttajana. On hienoa, että eläkkeelle jäätyään hän edelleen jatkaa tätä työtä ja on päättänyt tehdä sitä uuden sosiaali- ja terveysjärjestön kautta. Järjestöt, jotka toimivat hyvinvointilähtökohdista, luovat hyvinvointitalouden perustan”, Jukka Tahvanainen muistuttaa.

SOSTE-palkintoa myönnetty vuodesta 2014 lähtien

SOSTE myöntää vuosittain SOSTE-palkinnon tunnustuksena hyvinvointitalouden edistämisestä. Palkinnolla halutaan kiinnittää huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen ja hyvinvointi-investointien merkitykseen. Palkinto voidaan myöntää yksittäisestä teosta, hankkeesta tai jatkuvasta ansiokkaasta toiminnasta, joka ilmentää rohkeutta, väkevyyttä ja edelläkävijyyttä ja tuo uusia näkökulmia hyvinvointitaloudesta käytävään keskusteluun.

SOSTE-palkinnon voittajalle luovutetaan kuvanveistäjä Erkki Kannoston suunnittelema veistos.

Vuonna 2021 valinnan suoritti SOSTEn hallituksen nimeämä raati, johon kuuluivat sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila, THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta, Amnesty Internationalin Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson sekä SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen, Näkövammaisten liitto.

SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen, +358 40 900 4875
SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas, +358 40 592 4287, vertti.kiukas@soste.fi
SOSTEn pääekonomisti Jussi Ahokas, +358 50 308 6870, jussi.ahokas@soste.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sote-uudistus aiheuttaa epävarmuutta järjestöjen avustuksista useissa kunnissa – ”Järjestöt tavoittavat haavoittuvimmassa asemassa olevia”15.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Tuore kysely kertoo, että lähes puolet kunnista ei vielä tiedä tai on epävarmoja siitä, miten ne jatkavat järjestöjen avustamista sote-uudistuksen toteuduttua. Sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen tehtävät siirtyvät sote-uudistuksen myötä kunnilta hyvinvointialueiden järjestettäviksi vuoden 2023 alusta lähtien.

Lasten terveyskäräjät 2021: Kiusatuksi joutuminen moninkertaistaa nuoren riskin päihdekokeiluille2.11.2021 12:55:00 EET | Tiedote

Music Against Drugs ry:n kyselyissä käy ilmi, että jos nuori joutuu koulussa viikoittain kiusatuksi, se lisää hänen kiinnostustaan päihteisiin ja moninkertaistaa riskin päihdekokeiluille. Esimerkiksi kannabikseen myönteisesti suhtautuvien nuorten määrä on viisinkertainen ja kiinnostus kokeilla kannabista kolminkertainen verrattuna nuoriin, jotka eivät kiusaamista koe. ”Kun pidetään huolta siitä, ettei ketään kiusata, tehdään samalla ehkäisevää päihdetyötä ehkäisemällä päihdekokeiluja ja niiden myötä mahdollista myöhempää ongelmakäyttöä”, korostaa Music Against Drugs ry:n toiminnanjohtaja Sampo-Ilmari Tuhkalehto. Hän jatkaa, että tärkeää on myös se, että jokaisella lapsella ja nuorella on vähintään yksi hyvä ystävä ja vertaisryhmä, johon kokee kuuluvansa, sekä mielekäs harrastus, jossa saa onnistumisen kokemuksia. Music Against Drugs ry kohtaa vuosittain noin 5 500 nuorta päihdekasvatuskokonaisuuksiin liittyvissä toiminnoissa, joita se järjestää yläkouluikäisille ja heidän parissaan työ