Vuoden 2022 Hyvä vuokranantaja: vuokrasuhde on ihmisten välinen suhde

Hyvä vuokranantaja 2022 -palkinnon voittaja kuvailee itseään ihmisistä kiinnostuneeksi, uteliaaksi, puurtajaksi ja palvelijaksi. Kisassa äänensä antaneet vuokralaiset nostivat esiin muun muassa empatiakyvyn, joustavuuden ja luotettavuuden. Toista kertaa jaettavan palkinnon saaja julkistettiin 19.11. Vuokranantaja 2022 -tapahtuman yhteydessä.

Vuoden 2022 Hyvä Vuokranantaja on Ritva Loikkanen (valokuva: Tuomas Mäkelä)

Vuoden 2022 Hyvänä vuokranantajana palkittiin sipoolainen Ritva Loikkanen. Hän sai selvän enemmistön annetuista äänistä, ja niiden mukana annetut perustelut olivat niin ikään vakuuttavia ja monipuolisia. Vastauksissa toistuneiden ominaisuuksien, kuten luotettavuuden, joustavuuden ja ystävällisyyden lisäksi moni mainitsi myös Loikkasen taidot sisustajana, joka kiinnittää erityistä huomiota asunnon yksityiskohtiin, materiaaleihin ja laatuun.

Sisustussuunnittelijana työskentelevälle Loikkaselle asunnon viihtyisyys onkin olennainen asia, mutta sitäkin enemmän hän painottaa asiakaslähtöistä kohtaamista ja aktiivista viestintää vuokralaisen kanssa.

”Viestintä on tärkeää jo vuokrailmoituksesta alkaen; vuokrasuhde on ihmisten välinen suhde. Ja hyvä viestintä on hyvä alku ihan kaikkeen muussakin elämässä. Ei vuokranantajuus siitä mitenkään poikkea”, hän muistuttaa.

Hän ei jätä vuokranantajuuttaan vain pakollisiin paperiasioihin, vaan toteuttaa rooliaan lukuisin eri tavoin.

”Voin tarvittaessa olla vuokralaiselle autokuski, muuttoapulainen, ruokalähetti ja elämässä eteenpäin auttaja. Jos asuntoon muutetaan vaikkapa suoraan toisesta maasta, saatan hakea vuokralaisen lentokentältä, viedä uuteen kotiin ja varmistaa, että hänellä on kaikki kunnossa.”

Loikkanen onkin saanut paljon kiitosta avuliaisuudestaan, mutta samaan aikaan myös jämptiydestään esimerkiksi tilanteissa, joissa huoneistoon syntyneitä vaurioita on pitänyt paikata poismuuton yhteydessä. Hänelle on tärkeää, että tapaukset hoidetaan seuraavakin asukas huomioiden oikeudenmukaisesti, mutta siten, ettei edellisellekään koidu korjauksista kohtuuttomia kuluja. Loikkasen empatiakyky näkyy myös siinä, että hän voi vuokrata asunnon luottotietonsa menettäneelle.

Nyt myönnetty palkinto oli Loikkaselle iloinen yllätys.

”Nöyränä ja kiitollisena otan palkinnon vastaan. En oikeastaan voinut edes kuvitella, että saisin tällaista huomionosoitusta, sillä minulla ei ole asuntoja kymmenittäin, eikä näin ollen vuokralaisiakaan ihan joka rapussa”, hän summaa.

Hyvä vuokranantaja 2022 -kilpailun organisoivat yhdessä Suomen Vuokranantajat ry ja Vuokralaiset ry. Toiminnanjohtajat Sanna Hughes ja Anne Viita olivat yksimielisen ilahtuneita ääniä keränneiden ehdokkaiden määrästä ja laadusta.

”Viimevuotiseen tapaan valinta oli vaikea, koska kaikki ehdokkaat olivat hyviä. Ritva Loikkanen erottui kuitenkin selvästi muista saamiensa äänien määrän osalta. Hänen saamansa perustelut olivat myös selvästi hänen omien vuokralaistensa kirjoittamia, mikä ilahdutti meitä paljon.”

Hughes ja Viita kertovat myös, että nyt toista kertaa jaettavalla palkinnolla halutaan nostaa esiin asumisen arjen hiljaisia hyväntekijöitä ja samalla kannustaa yksityisiä vuokranantajia hyvään vuokranantajuuteen. Yksityiset, pienet vuokranantajat tarjoavat kodin noin puolelle miljoonalle suomalaiselle.

Lisätietoja Hyvä vuokranantaja -äänestyksestä:

Voittajan haastattelupyynnöt:

Vuoden 2022 Hyvä Vuokranantaja on Ritva Loikkanen (valokuva: Tuomas Mäkelä)

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 29 000 vuokranantajaa.

Korkein oikeus vahvisti: vuokrasopimuksen purkamiskynnys korkealla15.11.2022 13:27:37 EET | Tiedote

Vuokranantaja oli purkanut sopimuksen yli seitsemän kuukauden odottelun jälkeen sillä perusteella, että vuokralainen oli säilyttänyt huoneistossa liian suurta tavaramäärää, eikä ollut varoituksista huolimatta vähentänyt sitä riittävästi. Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus ja korkein oikeus katsoivat, että purkamiskynnys ylittyi. Suomen Vuokranantajien lakimies Susanna-Maria Aarnivuo kommentoi tuoretta ennakkopäätöstä.

Suihkuun nukahtamisesta aiheutui iso vesivahinko – perusteita vuokrasopimuksen purkamiselle ei ollut9.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Vuokralainen oli tuoreen oikeustapauksen mukaan aiheuttanut mittavan vesivahingon nukahtamalla suihkuun. Vuokranantaja vaati tämän vuoksi ensisijaisesti vuokrasopimuksen purkamista ja toissijaisesti sopimuksen irtisanomista. Käräjäoikeuden mukaan perusteita vuokrasopimuksen purkamiselle ei ollut. Vuokrasopimus vahvistettiin kuitenkin irtisanotuksi, koska vuokranantajalta ei voitu kohtuudella edellyttää vuokrasuhteen jatkamista. Hovioikeus ei myöntänyt käsittelylupaa 3.11.2022, joten ratkaisu jäi pysyväksi.

Vuokralaisen kotivakuutus ei välttämättä riitä – vuokranantajille tarjolla yhä kattavampi valikoima vakuutustuotteita1.11.2022 15:56:07 EET | Tiedote

Vastoin yleistä käsitystä, vuokralaiselta vaadittava kotivakuutus ei välttämättä aina riitä taklaamaan kaikkia vuokranantajan riskejä. Vuokralaisen kotivakuutuksen voimassaoloa on myös varsin vaikeaa valvoa vuokrasuhteen aikana, eikä häntä voi velvoittaa vakuutuksen käyttämiseen vahinkotilanteessa. Vuokranantajien tarpeisiin onkin tarjolla koko ajan kattavampi valikoima vakuutuksia täyttämään vuokralaisen kotivakuutuksen ja taloyhtiön kiinteistövakuutuksen aukkoja, selviää Suomen Vuokranantajat ry:n tilaamasta vakuutusvertailusta.

Jokainen ihminen on asunnon arvoinen – myös yksityiset vuokranantajat ympäri Suomea toimivat asunnottomuutta vastaan17.10.2022 08:56:00 EEST | Tiedote

Hallitus on ilmoittautunut sitoutuvansa tavoitteeseen tehdä Suomesta maailman ensimmäinen asunnottomuuden poistanut maa. Tähän tärkeään tavoitteeseen ollaan jo matkalla, sillä Suomi on ainoa EU-maa, jossa asunnottomien määrä on saatu laskuun. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää siitä huolimatta vielä paljon ponnisteluja ja monen eri tahon välistä yhteistyötä. Myös yksityisillä vuokranantajilla on asiassa merkittävä rooli.