Vuoden 2022 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus Eräjärven Eerolalle ja Walleniuksen Wapriikille

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry myönsivät valtakunnallisen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustuksen Eräjärven Eerolalle ja Walleniuksen Wapriikille. Tunnustus luovutettiin huomionosoituksena rohkeasta yritystoiminnan kehittämisestä ja raikkaista ideoista, joilla on myös ollut merkittävä vaikutus koko alueen vetovoimaan. Palkinto luovutettiin Kotimaan matkailumessuilla 22.4.2022 Tampereella.

Vasemmalta Saila Valkeaniemi, Jasmin Jämsén, Kimmo Aalto, Hannele Eerola-Jämsén ja Kirsi Ilola-Ollikka. KUVA: Anne Mikkola.

Nyt palkittavat yrittäjät, kotitalousopettaja Hannele Eerola-Jämsén ja hänen tyttärensä kauppatieteiden opiskelija Jasmin Jämsén, ovat tehneet pitkäjänteistä työtä kehittäessään ja uudistaessaan raikkain ideoin molempia yrityksiä. Samalla on kuitenkin kunnioitettu vanhoja perinteitä.

300-vuotiaalla sukutilalla koetaan kaikkien aistien elämyksiä

Eräjärven Eerola tarjoaa ruokailu-, majoitus- ja juhlapalveluja idyllisessä maalaismiljöössä. Eerolan sukutila täytti viime vuonna 300 vuotta eli se on ollut samalla suvulla vuodesta 1721. Tilalla asustaa 10.,11. ja 12. sukupolvi. Juhlapalvelu- ja matkailutoiminta alkoi tilalla jo 45 vuotta sitten, jolloin Hannelen vanhemmat, Hellevi ja Eero Eerola, aloittivat toiminnan. Vanha emäntä Hellevi osallistuu edelleen tilan tapahtumiin. Myös nuori isäntä Johannes Eerola työskentelee tilalla opiskeluiden lomassa.

Eerolassa pääsee kokemaan kaikkien aistien elämyksen ja menneen ajan tunnelmaa keskellä maaseutua. Eerola on suosittu hää- ja juhlapaikka. Kesän kohokohtia ovat mm. musiikilliset sunnuntaibrunssit. Tee- ja kahvihuone Siirin Salongissa voi nauttia puistomaisessa pihapiirissä talon leivonnaisia ja erikoisuuksia. Pihapiiriä ympäröivät rakennukset, joista vanhin on vilja-aitta vuodelta 1756, nykyinen hääaitta olkivuoteineen. Käsintehdyssä riukuaitauksessa ilahduttavat lampaat.

Eerola on kuin keidas täynnä maadoittavaa rauhaa, jota ihmiset nykyaikana kaipaavat. Monet etsivät yhteyttä vanhaan ja alkuperäiseen esimerkiksi majoittumalla idyllisissä maalaisromanttisissa aitoissa. Eerolassa majoitutaan ympäri vuoden persoonallisesti sisustetuissa huoneissa. Asiakkaita hemmotellaan erikoisuuksilla, sillä pienilläkin yksityiskohdilla on merkitystä. Eerola on luomutila, joka hyödyntää myös luomupuutarhansa antimia tarjoiluissa.

Kenkätehtaasta kulttuurikeskukseksi

Vuonna 2019 Hannele ja Jasmin ostivat 4500 neliöisen punatiilisen ja linnamaisen Korkeakosken entisen kenkätehtaan, joka on uuden toiminnan myötä nimetty perustajansa mukaan Walleniuksen Wapriikiksi. Yrittämisen tehokaksikko on luonut ainutlaatuisesta kulttuurihistoriallisesta suomalaisen kenkäteollisuuden alkulähteestä monipuolisen elämys- ja kulttuurikeskuksen.

Uniikkiin tehdasmiljööseen on avautunut Galleria WW, Tee- ja kahvihuone Singer ja herkkukauppa. Historiallisessa rakennuksessa järjestetään jopa 500 hengen häitä, juhlia, yritystilaisuuksia ja konsertteja. Paikka tarjoaa myös toimitiloja, messuja, kursseja ja trendikkään ympäristön valokuvaukselle sekä muille luoville projekteille yritysten ja yksityisten tarpeisiin. Uusi, ennakkoluuloton yritystoiminta on lisännyt huomattavasti alueen vetovoimaa.

-        Odotamme mielenkiinnolla tapahtumarikasta kesää. Inspiroiva tehdasmiljöö tarjoaa erinomaiset puitteet kulttuurin eri muodoille. Tänä vuonna Galleria WW:ssä järjestetään 38 näyttelyä, joissa on nähtävillä 66 taiteilijan taidetta, kertoo Hannele Eerola-Jämsén.

Kaukaa näkee lähelle

-        Ulkomailla oleskelu on vahvistanut yhteyttä sukutilaamme ja omiin juuriimme. Se on lisännyt arvostusta menneitä sukupolvia kohtaan. Kaukaa todellakin näkee lähelle, toteaa Hannele Eerola-Jämsén.

Aikoinaan Hannele Eerola-Jämsén on perheineen asunut ulkomailla ja edustanut siellä Suomea 12 vuoden ajan, kun hänen puolisonsa, suurlähettiläs Kauko Jämsén on työskennellyt useissa eri maissa. Vuonna 2009 perhe palasi juurilleen Eerolaan. Ulkomailta ammennetaan yritystoimintaan uusia raikkaita tuulia kunnioittaen tilan pitkiä perinteitä.

-        Meillä on kova halua olla edellä aikaa ja kehittyä. Kun kansainvälinen vire yhdistyy perinteisiin ja historiaan, syntyy ainutlaatuisia kokonaisuuksia, iloitsee Jasmin Jämsén.

******

Tunnustuksen kriteerit

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle ja kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus.

Valinnassa huomioidaan innovatiivisuus ja rohkea ote yrityksen kehittämiseen. Palkittava voi olla uusi yrittäjä, joka aloittaa tyhjältä pöydältä tai toimivan yrityksen jatkaja, joka on lähtenyt kehittämään yritystä selkeästi uusille urille. Palkinnolla halutaan kannustaa nimenomaan uutta yrittäjäsukupolvea ryhtymään maaseutumatkailuyrittäjiksi.

yrittäjä Hannele Eerola-Jämsén, erajarven.eerola@eerola.net, 040 515 3362
www.eerola.net
www.walleniuksenwapriikki.fi

Lisätietoja huomionosoituksesta:
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, 040 596 8027
ja Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto, 040 1791 618
www.smmy.fi
www.matkamaalle.fi
www.lomalaidun.fi

Kuvat

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.