Vuoden 2022 Kultaranta-keskustelujen aiheena ”Vastuunsa kantava, vahva ja vakaa Pohjola”

Tiedote 35/2022
25.5.2022

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö isännöi Kultaranta-keskustelut 12.–13. kesäkuuta 2022. Ulko- ja turvallisuuspoliittisen keskustelutapahtuman otsikkona on tänä vuonna ”Vastuunsa kantava, vahva ja vakaa Pohjola”.

Keskustelut alkavat 12. kesäkuuta presidentti Niinistön ja sunnuntai-illan päävieraan puheenvuoroilla sekä keskustelulla Suomen jäsenyydestä puolustusliitto Natossa.

Maanantaina 13. kesäkuuta käydään kaksi julkista keskustelua. Aamun keskustelussa teemana on pohjoismainen malli ja yhteistyö. Kultaranta-keskustelut päättää keskustelu Suomen muuttuvasta turvallisuuspolitiikasta.

Kultarantaan on kutsuttu noin sata keskustelijaa yhteiskunnan eri aloilta. Avauskeskustelu sekä ensimmäinen paneelikeskustelu käydään englanniksi, sillä mukana on myös kansainvälisiä vieraita. Paneelikeskustelijat julkistetaan lähempänä tapahtumaa.

Yleisradio välittää tapahtuman pääkeskustelut suorana lähetyksenä sekä Yle TV1 -kanavalla että Yle Areenassa.

Republikens president Sauli Niinistös uttalande den 28 juni 202228.6.2022 22:16:51 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 41/2022 28.6.2022 I dag i Madrid, innan Natomötet inleddes, hade vi ett ingående möte med Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan och Sveriges statsminister Magdalena Andersson med stöd av Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg. Som ett resultat av detta möte undertecknade våra utrikesministrar ett samförståndsavtal mellan våra länder. Avtalet bekräftar att Turkiet vid toppmötet i Madrid denna vecka kommer att stödja att Finland och Sverige kallas till medlemmar i Nato. De konkreta stegen för vår anslutning till Nato kommer att överenskommas mellan de Natoallierade under de kommande två dagarna, men beslutet är nu nära förestående. Vårt samförståndsavtal understryker att Finland, Sverige och Turkiet åtar sig att ge varandra sitt fulla stöd mot varandras säkerhetshot. När vi blir Natoallierade kommer detta engagemang att stärkas ytterligare. Under de senaste veckorna har Turkiet uttryckt sin oro över terrorhot. Finland har hela tiden tagi

Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö on 28 June 202228.6.2022 21:59:25 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 41/2022 28 June 2022 Today in Madrid, before the beginning of the NATO Summit, we had a thorough meeting with President of Türkiye Recep Tayyip Erdoğan and Prime Minister of Sweden Magdalena Andersson, facilitated by Secretary General of NATO Jens Stoltenberg. As a result of that meeting, our foreign ministers signed a trilateral memorandum which confirms that Türkiye will at the Madrid Summit this week support the invitation of Finland and Sweden to become members of NATO. The concrete steps of our accession to NATO will be agreed by the NATO Allies during the next two days, but that decision is now imminent. Our joint memorandum underscores the commitment of Finland, Sweden and Türkiye to extend their full support against threats to each other’s security. Us becoming NATO Allies will further strengthen this commitment. Over the past weeks, Türkiye has raised its concerns over the threat of terrorism. Finland has constan