Kustavin kirjallisuusyhdistys ry

Vuoden 2023 Volter Kilpi Kustavissa-kirjallisuusviikon ohjelmisto on julkaistu. Monipuolinen ohjelmisto kutsuu rakkauden väkevän muutosvoiman äärelle keskelle kesäistä saaristoa

Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikko järjestetään tänä kesänä Kustavissa 12.-16.7.2023. Kirjallisuusviikon tämän kesän teemana on rakkaus otsikolla Volter, rakas! - rakkaus muuttaa kaikkea. Ohjelmisto kutsuu rakkauden äärelle niin esittävän taiteen, yleisöluentojen kuin monipuolisen oheisohjelmiston johdattamana.
Suosittu laulaja-lauluntekijä Antti Autio saapuu esiintymään Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikon Festivaaliklubille. Kuva: Liina Aalto-Setälä

“Esittävän taiteen ohjelmisto on laaja kattaus niin teatteria, nykytanssia, runoa, musiikkia kuin intiimiä ääni-installaatiota. Saamme nauttia muun muassa Seela Sellan tähdittämästä runokonsertista Näin unta kesästä kerran sekä nuoren Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun opiskelijan Youssef Asad Alkhatibin elämänmyönteisestä monologista Hajuvesi.”, kertoo kirjallisuusviikon taiteellinen johtaja Anni Mikkelsson.

Rakastetut Kilpi-dramatisoinnit jatkavat myös tänä kesänä ohjelmistossa. Kirjallisuusviikon kautta aikain suosituin esitys, Yövieraiden Albatrossin tarina, palaa ilahduttamaan kävijöitä. Kilven Saaristo-sarjan merkkimies Pukkila rymistelee näyttämölle Juha Hurmeen dramatisoimassa ja ohjaamassa monologiesityksessä Pukkila. Anni Mikkelssonin Kilven Kirkolle-romaanista dramatisoimassa ja ohjaamassa Filadelfian prinsessassa kuullaan tarinoita rakkaittensa jättämistä. Kilpi soi myös musiikin siivittämänä Volter & Hilja - Ovat sanasi niinkuin valoa minulle -konsertissa.

Esittävän taiteen lisäksi kirjallisuusviikolla kuullaan suosittuja yleisöluentoja. Viikon aikana rakkautta pohditaan muun muassa lajien välisenä rakkautena filosofi Elisa Aaltolan ja jumalallisena rakkautena kirjailija Kai Sadinmaan luennoilla. Volter Kilven rakkauskäsityksiin pureudutaan kiitellyn Kilpi-elämäkerran kirjoittajan, kulttuurihistorioitsija Laura Kokon johdattamana. Festivaalin avaa Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon voittaneen Susanna Hastin avajaispuheenvuoro, ja lauantain kirjailijavieraaksi saapuu Finlandia-palkittu kirjailija Pirkko Saisio.

Yhteistyössä Suomen tietokirjailijoiden ja Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen kanssa järjestetyn Tietokirjapäivän aikana kuullaan muun muassa kouluttajapsykoterapeutti Maaret Kallion sekä tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon vuonna 2022 voittaneen Ville-Juhani Sutisen luennot.

Monipuolisessa oheisohjelmistossa tutustutaan muun muassa Kilven tekstien esittämiseen monologityöpajassa sekä kuunnellaan Antti Aution musiikkia tunnelmallisella Festivaaliklubilla. Kustavin Talonpoikaispurjehtijat ry:n järjestämä Kilpi Regatta tuo saariston perinneveneet osaksi Kilpi-viikon ohjelmistoa. Viikon aikana järjestettävillä retkillä tutustutaan Kilven romaaneista tuttuihin maisemiin oppaan johdolla saaristossa ja kirkonkylällä.

“Olen iloinen ohjelmistostamme, joka haastaa laajentamaan rakkauskäsitystämme myös romanttisen rakkauden ulkopuolelle. Toivotan lämpimästi tervetulleeksi kesäiseen Kustaviin sekä Kilpi-viikon vakikävijät että uudet ystävät pohtimaan rakkauden muutosvoimaa ajassa, joka totisesti sitä tarvitsee.”  toteaa Mikkelsson.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pressikuvat:
Tuottaja Anu Taivalkoski
vkkustavissa@gmail.com

Kuvat

Kustavin kirjallisuusyhdistys ry
Hautervarpintie 120
23360 Kustavi

Kustavin kirjallisuusyhdistys ry:n tarkoituksena on kirjallisuusharrastuksen edistäminen ja Volter Kilven ja tämän tuotannon sekä saaristojen kulttuurin ja kulttuuriperinnön tunnetuksi tekeminen sekä kirjallisen kulttuurin edistäminen. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys harjoittaa kirjallisuuteen liittyvää tiedotustoimintaa ja järjestää Volter Kilpi Kustavissa -nimisen jokavuotisen kirjallisuuviikon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kustavin kirjallisuusyhdistys ry

VOLTER KILPI KUSTAVISSA -KIRJALLISUUSVIIKKO INNOSTI, LIIKUTTI JA KOSKETTI YLEISÖÄ – PERUUTUKSISTA HUOLIMATTA19.7.2022 12:59:21 EEST | Tiedote

Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikkoa vietettiin Kustavissa 13.-17.7.2022. Koronarajoitusten jälkeen kaikkia esityksiä pääsi jälleen katsomaan fyysisesti paikan päälle. Osa esityksistä oli tuttuun tapaan nähtävissä ulkona Kustavin saaristoluonnossa sekä perinteisissä pihapiireissä, osa sisätilassa tapahtuman pääpaikalla Tuulentuvalla.