Vuoden GeoTeko-palkinto Raide-Jokerin Viikinkaaren tehopaalutukselle

Vuoden 2021 GeoTeko-palkinto myönnettiin Raide-Jokerin Viikinkaaren tehopaalutukselle. Valinnan perusteina mainittiin tehopaalutuksen suunnittelun edustavan yhteistoiminnallisuutta parhaimmillaan. Tehopaalutuksen työmenetelmä suunniteltiin Viikin kampusalueen toimijoiden ehdoilla herkkien tutkimuslaitteiden toiminta huomioiden. Kuuden työvuoron aikana paalutettiin yhtäjaksoisesti 12–22 tuntia kerrallaan.

Tehopaalutukset aloitettiin marraskuussa 2020 ja ne valmistuivat huhtikuussa 2021.

Suomen Geoteknillinen yhdistys valitsi Raide-Jokerin Viikinkaaren tehopaalutuksen Vuoden 2021 GeoTeko-palkinnon saajaksi. Valintaperusteena mainitaan tehopaalutuksen suunnittelun edustavan yhteistoiminnallisuutta parhaimmillaan. Alueen toimijat huomioimalla kehitettiin optimaalinen toteutustapa häiritsevälle, mutta välttämättömälle, työvaiheelle. Palkinto jaettiin Geotekniikan päivässä torstaina 4.11.2021.

Viikinkaarella varrella, Viikin kampusalueella, sijaitsee useita Helsingin yliopiston ja yksityisten tutkimuslaitosten tärinäherkkiä tutkimuslaitteita, kuten elektronimikroskooppeja, suurtehosentrifugeja ja tarkkuusvaakoja. Niille raitiotiestä aiheutuva tärinä ja heikko magneettikenttä ovat riski, minkä vuoksi rata perustettiin Viikinkaarella tärinää eristävän erikoisrakenteisen paalulaatan päälle.

Paalutuksen suunnittelu aloitettiin vuotta etukäteen alueen toimijoiden, tilaajan, suunnittelijoiden ja rakentajien kanssa neuvottelemalla. Paalutus päätettiin toteuttaa ns. tehopaalutuksena, jonka tavoitteena oli paaluttaa mahdollisimman paljon mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tarkoituksena oli minimoida työstä tutkimuslaboratorioille, niiden asiakkaille ja alueen muille toimijoille koituva häiriö.

Työvaihe suunniteltiin täysin ympäristön ehdoilla. Marraskuun 2020 ja huhtikuun 2021 välille ajoittuneiden kuuden työvuoron aikana paalutettiin yhtäjaksoisesti 12–22 tuntia. Herkkien tutkimuslaitteiden toiminta keskeytyi kokonaan hetkeksi, ja työmaalla työskenteli niin paljon koneita kuin sinne mahtui. Ajankohdat suunniteltiin yhdessä alueen toimijoiden kanssa hyvissä ajoin etukäteen.

Tehopaalutukset ja paalulaatan teko onnistuivat hyvin, ja Viikinkaaren raiteiden rakentaminenkin on jo pitkällä.

Tehopaalutusten aikana työmaalla työskenteli niin paljon koneita kuin sinne mahtui. Niiden ajan tutkimuslaboratoriot olivat sovitulla käyttökatkolla.

Espoossa pikaraitiotien raiteet valmiina Keilaniemestä Vermoon1.10.2021 09:29:12 EEST | Tiedote

Raide-Jokeri-projektin Espoon osuuden raiteet ovat valmiina päätepysäkkiä lukuun ottamatta. Yhtenäistä kaksoisraidetta on nyt Keilaniemestä Leppävaaran kautta Helsingin rajalle saakka. Valtaosa Raide-Jokerin Espoon osuuden töistä valmistuu vuoden 2021 aikana. Kaikista Raide-Jokerin rakennustöistä on syyskuun 2021 lopussa valmiina 71,5 prosenttia, ja kaksoisraidetta on asennettu 19,7 kilometriä.

Raide-Jokerin työmaiden ympäristössä liikennejärjestelymuutoksia touko–kesäkuussa 202129.4.2021 13:40:55 EEST | Tiedote

Raide-Jokerin rakennustöiden edetessä tehdään liikennejärjestelymuutoksia touko–kesäkuun 2021 aikana. Merkittävimpiä muutoksia ovat Keilarannan ja Kuusisaarentien risteyksen sulku Keilaniemessä ja Viilarintien sulku Tulppatien ja Kauppamyllyntien välillä Roihupellossa. Otarannan, Valimotien ja Myllärintien risteykset sekä Norrtäljentie avataan liikenteelle. Tarkemmin liikennejärjestelyistä kerrotaan Raide-Jokerin verkkosivuilla.