Vuoden kirjasto -kisan finalistit: Inari, Lahti, Myyrmäki, Oulu ja Raahe

Inari, Lahti, Myyrmäki, Oulu ja Raahe kilpailevat uudessa kilpailussa, jossa etsitään Suomen parasta kirjastoa. Voittaja selviää kesäkuussa 2022 Kirjastopäivillä Hämeenlinnassa.

Vuoden kirjasto -kisan finalistit ovat ratkenneet. Finaalissa ovat Inarin kirjastoauto Faarust, Vantaan Myyrmäen kirjasto sekä Oulun, Lahden ja Raahen kaupunginkirjastot.

- Hakemukset ja valitut finalistit kertovat kirjastokentän monipuolisuudesta. Hakemuksissa näkyi henkilöstön ylpeys omasta työstä, monipuolinen yhteistyö muiden kirjastojen ja kunnan muiden sektoreiden kanssa sekä tiivis vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, toteaa Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee.

Uuden kilpailun tavoitteena on löytää kirjasto, jossa tehdään tärkeää, yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä ja rakennettaan tulevaisuuden kirjastoa.

- Kirjasto on todella kuntalaisia varten ja palvelee heitä täydellä sydämellä, Johanna Selkee jatkaa.

Finaaliin selvinneet kirjastot erottuivat joukosta hyvillä hakemuksillaan

- Hakemuksista näkyi sitoutuminen ympäröivän yhteisön tarpeisiin ja kekseliäs yhteistyön muotojen etsintä. Kestävä kehitys näkyi paitsi kirjastojen omassa toiminnassa myös asiakkaiden herättelynä, kertoo Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.

Kisaan haki kirjastoja ympäri Suomea ja hakemukset tekivät kirjastojen työntekijät. Finalistienkin joukossa on kirjastoja pohjoisesta etelään. Finalistien valintaan vaikutti kuitenkin erityisesti yksi seikka.

- Joukosta erottuivat ne, jotka painottivat kirjaston asiakkaan näkökulmaa, Juha Manninen sanoo.

Kevään aikana kisan finalisteja nostetaan esiin sosiaalisen median kanavissa. Voittajan valitsee raati, joka ottaa valinnassaan huomioon myös sen, millaista palautetta kirjastojen asiakkaat antavat.

Kilpailun järjestävät Suomen Kuntaliitto ja Suomen kirjastoseura. Voittaja paljastetaan 15–17. kesäkuuta Hämeenlinnassa järjestettävillä Kirjastopäivillä. Voittaja palkitaan 2500 euron lahjakortilla, joka käytetään kirjaston henkilökunnan hyvinvointiin.

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

KUTSU: Sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivien avaustilaisuus ja lounastilaisuus Jyväskylässä 9.5.20206.5.2022 11:10:05 EEST | Kutsu

Miten hyvinvointialueiden muodostuminen ja palveluiden organisointi tapahtuvat? Tähän vastataan ATK-päivien avaussession paneelikeskustelussa. Kutsumme toimituksenne edustajan mukaan Jyväskylän Paviljonkiin tiistaina 10.5.2020 kello 10–12 seuraamaan avaussession paneelikeskustelua, sekä sen jälkeen kello 12–13 lounastilaisuuteen, jossa on mahdollista jatkaa keskustelua avaussession puhujien kanssa.

KUTSU: Sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivien avaustilaisuus ja lounastilaisuus Jyväskylässä 10.5.20202.5.2022 12:18:08 EEST | Kutsu