Vuoden kirjastokuntaa etsitään jälleen

Vuoden kirjastokuntaa ja yleisön suosikkia etsitään jälleen. Kilpailun ilmoittautuminen aukeaa tänään ja voittaja selviää Helsingin Kirjamessuilla 26.10.2019. Tänä vuonna palkinnon jakaa kilpailun tuomarina toimiva juontaja ja kirjailija Jenni Pääskysaari.

Kuntaliiton yhteistyössä Suomen kirjastoseuran kanssa järjestämä kilpailu on tarkoitettu kaikille kunnallisille kirjastoille. Ensimmäinen tunnustuspalkinto jaettiin vuonna 2018 ja sen sai Espoon kaupunginkirjasto. Yleisön suosikiksi valittiin Salla.

- Kuntien ylläpitämät kirjastot ovat suosituimpia julkisia palvelujamme. Myös maailmalla suomalainen kirjastolaitos ja kirjastoarkkitehtuuri saavat osakseen ylistystä. On jälleen aika juhlistaa ja nostaa esiin kirjastojen yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, sanoo erityisasiantuntija Johanna Selkee Kuntaliitosta.

Kilpailussa valitaan viime vuoden tapaan myös yleisön suosikki. Suomen kirjastoseura järjestää kaikille avoimen verkkoäänestyksen lokakuussa 2019.

Vuoden 2019 kilpailun teemana lukeminen ja lukemisen edistäminen

Vuoden kirjastokunnassa kirjasto on paljon käytetty ja kuntalaisten rakastama paikka ja palvelu. Vuoden 2019 kilpailun teema on lukeminen ja lukemisen edistäminen. Kilpailun avulla halutaan löytää ja jakaa uusia tapoja edistää lukemista ja palkita lukemisen edistämiseksi tehdystä työstä. Kilpailuun toivotaan ilmoittautumisia kaikenkokoisista kunnista.

- Hyvä kirjasto ei ole kunnan tai kirjaston koosta kiinni. Maamme on täynnä loistavia, erilaisia ja erikokoisia kirjastoja. Tämä näkyi jo viime vuonna, kun saimme 56 loistavaa hakemusta, toteaa Selkee.

Lisätietoja kilpailusta ja ilmoittautuminen osoitteessa www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta

Lisätiedot:

Johanna Selkee,
erityisasiantuntija
Suomen Kuntaliitto
johanna.selkee@kuntaliitto.fi

Kommunerna lättade över återställda statsandelar – löser dock inte krisen i kommunekonomin17.9.2019 20:40:05 EESTTiedote

Enligt regeringens beslut i budgetmanglingen kommer statsandelarna till kommunerna nästa år att växa med 1,1 miljarder euro. För kommunerna är det en stor lättnad att de återfår statsandelar. Ökningarna har att göra med att nedskärningarna enligt konkurrenskraftsavtalet upphör och att staten står för en del av kostnadsökningen inom den kommunala basservicen.

Kommunförbundets stadspolitiska arbetsgrupps ställningstagande: Kommunernas skatteredovisningssystem måste ses över och bli mer förutsägbart - Kommunförbundet kräver omedelbara åtgärder10.9.2019 12:47:16 EESTTiedote

Den stadspolitiska arbetsgruppen yrkar på en omstrukturering av kommunernas skatteredovisningssystem som skulle förbättra prognostiseringen och skapa en pålitlig modell för ett jämnare årligt inflöde av skatteinkomster för kommunerna. Utvecklingen av systemet bör inledas omedelbart och det är nödvändigt att Kommunförbundets sakkunniga medverkar i beredningen. Målet bör vara en ny skatteredovisningsmodell med hjälp av vilken en jämn skatteinkomst kan beräknas för kommunerna redan när budgetarna för år 2021 planeras. Beredningen av skatteredovisningsreformerna borde utföras i samarbete också med skattetagarna.