Vuoden kirjastokuntaa etsitään jälleen

Vuoden kirjastokuntaa ja yleisön suosikkia etsitään jälleen. Kilpailun ilmoittautuminen aukeaa tänään ja voittaja selviää Helsingin Kirjamessuilla 26.10.2019. Tänä vuonna palkinnon jakaa kilpailun tuomarina toimiva juontaja ja kirjailija Jenni Pääskysaari.

Kuntaliiton yhteistyössä Suomen kirjastoseuran kanssa järjestämä kilpailu on tarkoitettu kaikille kunnallisille kirjastoille. Ensimmäinen tunnustuspalkinto jaettiin vuonna 2018 ja sen sai Espoon kaupunginkirjasto. Yleisön suosikiksi valittiin Salla.

- Kuntien ylläpitämät kirjastot ovat suosituimpia julkisia palvelujamme. Myös maailmalla suomalainen kirjastolaitos ja kirjastoarkkitehtuuri saavat osakseen ylistystä. On jälleen aika juhlistaa ja nostaa esiin kirjastojen yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, sanoo erityisasiantuntija Johanna Selkee Kuntaliitosta.

Kilpailussa valitaan viime vuoden tapaan myös yleisön suosikki. Suomen kirjastoseura järjestää kaikille avoimen verkkoäänestyksen lokakuussa 2019.

Vuoden 2019 kilpailun teemana lukeminen ja lukemisen edistäminen

Vuoden kirjastokunnassa kirjasto on paljon käytetty ja kuntalaisten rakastama paikka ja palvelu. Vuoden 2019 kilpailun teema on lukeminen ja lukemisen edistäminen. Kilpailun avulla halutaan löytää ja jakaa uusia tapoja edistää lukemista ja palkita lukemisen edistämiseksi tehdystä työstä. Kilpailuun toivotaan ilmoittautumisia kaikenkokoisista kunnista.

- Hyvä kirjasto ei ole kunnan tai kirjaston koosta kiinni. Maamme on täynnä loistavia, erilaisia ja erikokoisia kirjastoja. Tämä näkyi jo viime vuonna, kun saimme 56 loistavaa hakemusta, toteaa Selkee.

Lisätietoja kilpailusta ja ilmoittautuminen osoitteessa www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta

Lisätiedot:

Johanna Selkee,
erityisasiantuntija
Suomen Kuntaliitto
johanna.selkee@kuntaliitto.fi

Uusi henkilöstömitoitus nostaa merkittävästi ikääntyneiden palvelujen kustannuksia10.10.2019 11:40:51 EESTTiedote

Vuonna 2018 tehostetussa palveluasumisessa asui 7,6 % 75 vuotta täyttäneistä (39 000 henkilöä). Kustannukset ja henkilöstön tarve nousevat joka tapauksessa suurten ikäluokkien ikääntyessä. Nousu on maltillisempaa, jos ikääntyneet voivat asua pidempään kotona. Kunnat voivat kehittää kotihoitoa ja muita kotona asumista tukevia palveluita, mikä vaikuttaa siihen, kuinka moni 75 vuotta täyttäneistä tarvitsee tehostettua palveluasumista.