Vuoden Kotileipuri -kilpailu innostaa ruisleivän pariin

Kesäkuussa alkanut valtakunnallinen Vuoden Kotileipuri -kilpailu on saanut useita kymmeniä osanottajia Suomen kansallisruoan ruisleivän taitajilta. Kilpailulla kunnioitetaan paitsi sukupolvia yhdistäviä suomalaisia leivontaperinteitä myös muistutetaan kotona leipomisen tärkeydestä ja kannustetaan useampia haastavana pidetyn rukiin pariin. Vaasan teettämän kyselytutkimuksen* mukaan jopa joka toisessa suomalaiskodissa leivotaan leipää tai sämpylöitä. Vaikka ruis tiedostetaankin leivistä terveellisimmäksi, tarttuu ruisjauhopussiin vielä pieni, mutta sitäkin omistautuneempi leipurijoukko. Vuoden Kotileipuri -kisan odotetaankin houkuttelevan uusia kokeilijoita kansallisleipäämme leipomaan.

Suomessa on maailman paras ruisleipäosaaminen. Siksi on aika valita Suomen Vuoden kotileipuri.

Ruis on viljakasveista suomalaisin ja sen perinteet ulottuvat pitkälle ennen ajanlaskumme alkua. Vaikka ruisleivän voidaankin sanoa kuuluvan oleellisesti kansallisidentiteettimme, sen kotileipominen on vielä yllättävän harvojen herkkua. Kun puolet kotitalouksista ilmoittaa leipovansa leipää tai sämpylöitä vähintään joskus**, kertoo 7 % vastaajista leipovansa kotona myös ruisleipää, mutta sitäkin suuremmalla intohimolla. Kun leipomoyhtiö Vaasan yhdessä Uudenmaan Marttojen, Leipätiedotuksen, Pro Ruis -yhdistyksen, Maa- ja Kotitalousnaisten Keskuksen, Kotitalousopettajien liiton sekä Keskon ja S-ryhmän kanssa julkisti ensimmäisen Vuoden Kotileipuri -kilpailun keskittyvän kansallisleipäämme rukiiseen, sai kisa innostuneen vastaanoton.

”Tutkimustuloksista huomaa, että vaikka suomalaiset ovat leipojakansaa, pidetään suhdetta rukiiseen yllä ensisijaisesti kaupan valmisleivällä. Kotona siitä leipovat yllättäen miehet hieman naisia useammin. Vastauksista huomaa myös, että miehet pitävät leipomistakin eräänlaisena joukkuelajina, kun naiset leipovat useammin yksin – ja silloinkin ensisijaisesti sämpylöitä perheen arkiruoaksi. Miesten keskuudessa korostuu myös perinnetietoisuus ja jopa hifistely, sillä heillä on naisia useammin käytössään oma ruisleivän juuri***. Myös Vuoden kotileipuri -kisaan on tullut ilahduttavan monta osallistumista miehiltä”, kertoo Vaasan Oy:n kaupallinen johtaja Minna Cousins ja jatkaa:

”Vaikka ruisleivän leipominen onkin voimaa ja tarkkuutta vaativaa hommaa, on se mainettaan helpompaa ja erittäin palkitsevaa. Kilpailuaikaa on vielä lähes kaksi viikkoa, joten odotamme innolla lisää uusia reseptejä ja siksi haluamme muistuttaa, että kilpailu on aivan kaikille leipojille avoin.”

Kotona leipomisen suosio on ollut vuosituhannen vaiheesta lähtien tasaisessa kasvussa ja joka toinen (49 %) kotitalous kertoo leipovansa leipää tai sämpylöitä vähintään joskus. Kun mukaan ottaa myös pullan ja kakut, arviolta kolme neljästä suomalaiskotitaloudesta leipoo kotona. Joka viides (22 %) leipää leipovista talouksista uskoo leipomisen lisääntyvän seuraavan vuoden aikana, joten buumi tulee jatkumaan.

”On helppoa sanoa, että juurileipäinnostus tekee tuloaan Suomeenkin. Juurileipiin keskittyvät leivontakurssit täyttyvät aina välittömästi ja meiltäkin kysytään yhä useammin uusia juureen leivottuja valmisleipiä. Siksikin Vuoden Kotileipuri -kisa on tervetullut nyt, sillä voittajalle tarjoamme mahdollisuuden osallistua tuotekehitykseemme ja pyrkiä leipomaan omasta leivästä koko kansan hitti”, jatkaa Minna Cousins.

Vuoden kotileipuri -kisan yhteistyökumppaneina toimivat Uudenmaan Marttojen lisäksi Leipätiedotus, Pro Ruis, Maa- ja Kotitalousnaisten Keskus, Kotitalousopettajien liitto, Kesko ja S-ryhmä. Kilpailuhaku on käynnissä kesäkuun loppuun saakka Vaasanin nettisivuilla. Vuoden Kotileipuri kisaan voi osallistua lähettämällä omasta taidonnäytteestään kuvan ja reseptin tai maistiaisen, sekä leipomusta taustoittavan lyhyen tarinan osoitteessa www.vaasan.fi/kotileipuri.

* IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista, n. 1 000, tiedonkeruuaika 21.–28.5.2018

** Leipovista talouksista 65 % leipoo kuukausittain, viikoittain leipoo 10 %.

*** 65 % ruisleipää leipovista miehistä käyttää omaa juurta, naisilla vastaava luku on 56 %.

Minna Cousins, kaupallinen johtaja, Vaasan Oy, puh. 040 553 4949 tai minna.cousins@vaasan.com

Mari Dunderfelt, brändi- ja viestintäjohtaja, Vaasan Oy, puh. 040 556 5721 tai mari.dunderfelt@vaasan.com

Lataa
Suomi on ruisleivän maa, jossa on käytetty ruista jo yli 2000 vuotta. Ruisleipä on kansallisruokamme, mutta meiltä puuttuu vielä Suomen virallinen ruisleipuri.
Lataa
Ruisleipä on suomalaisten DNA:ssa ja olemme yksinkertaisesti maailman parhaita ruisleivän leipojia. Meiltä löytyy ruistaikinajuuria satojen vuosien takaa, eikä yksikään leipäreseptimme ole aivan toisensa kaltainen.
Lataa
Jokaisella suomalaisella on makumuistoja ruisleivästä sekä ajatus siitä, millainen on paras ruisleipä.
Lataa

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä seitsemässä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2017 oli 180 miljoonaa euroa.

Vuoden Kotileipuri -kilpailulla kunnioitetaan leipomisen perinnettä31.5.2018 11:07Tiedote

Leipomoyhtiö Vaasan yhteistyössä Uudenmaan Marttojen, Leipätiedotuksen, Pro Ruis -yhdistyksen, Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen, Kotitalousopettajien liiton, Keskon ja S-ryhmän kanssa hakevat Suomen ensimmäistä kotileipuria. Valtakunnallinen, ensimmäistä kertaa järjestettävä Vuoden Kotileipuri -kilpailu keskittyy itseoikeutetusti Suomen kansallisruokaan ruisleipään. Kilpailulla kunnioitetaan paitsi sukupolvia yhdistäviä suomalaisia leivontaperinteitä myös haetaan rukiille uusia reseptejä. Kisa huipentuu syksyllä vietettävään kansalliseen leipäviikkoon, jolloin tuomaristo valitsee Vuoden Kotileipurin. Kilpailu on avoin kaikille leivonnan harrastajille. Vuoden Kotileipuri -tittelin voittaja pääsee mukaan Vaasanin leipomotuotteiden tuotekehitykseen.

Suurin osa ruokahävikistä syntyy kotona29.11.2017 11:30Tiedote

Leipomoyhtiö Vaasanin teettämän tutkimuksen (1) mukaan suomalaiset ostavat kotiin merkittävästi enemmän ruokaa kuin syövät. Koko suomalaisen ruokaketjun vuosittaisesta syömäkelpoisesta hävikistä jopa neljännes, eli noin 120 miljoonaa kiloa, syntyy kotitalouksissa, ja sen taloudellinen arvo on puoli miljardia euroa vuodessa (2). 84 % talouksista laittaa syömäkelpoista ruokaa roskiin ja lähes puolet kaikista (44 %) tekee sitä viikoittain. Eniten ruokaa heitetään roskiin lapsiperhetalouksissa (69 % viikoittain).

Vaasan ruokkii hampurilaisbuumia Akseli Herlevin kanssa kehitetyllä premium-sämpylällä12.9.2017 14:05Tiedote

Leipomoyhtiö Vaasan ja hampurilaisosaamisestaan tunnettu keittiömestari Akseli Herlevi syventävät keväällä alkanutta yhteistyötään, jonka tavoitteena on paitsi suomalaisen hampurilaiskulttuurin yleinen edistäminen myös maailman parhaan hampurilaisen kehittäminen. Yhteistyön myötä Herlevi on kuluvan vuoden aikana tutustunut legendaarisiin hampurilaisresepteihin ja niiden valmistustekniikkoihin jo Floridassa, Kuubassa ja Japanissa. Vaasan ja Akseli Herlevi kerryttävät tutkimusmatkoilta hampurilaisiin liittyvää tietämystä, jonka avulla molempien on mahdollista kehittää yhä parempia gourmet-luokan hampurilaiselämyksiä. Yhteistyön ensimmäinen tulos, Herlevin ja Vaasan yhdessä kehittämät ja markkinoiden laadukkaimmat kotimaiset vähittäismyynnissä olevat THE BRGR- ja THE DOG -gourmetsämpylät saapuivat kauppoihin elokuun lopussa.