Vuoden museo 2018 on Espoon modernin taiteen museo EMMA

Vuoden 2018 museopalkinnot jaettiin tänään 24.5. Museopalkintogaalassa Vaasassa. Vuoden museo 2018 -tittelin voitti EMMA – Espoon modernin taiteen museo. Vuoden erikoispalkinnon sai Aineen taidemuseo Torniosta. Vuoden museojulkaisuksi palkittiin Suomen kansallismuseon Julkinen ja kätketty Suomi.

Vuoden museo 2018 on EMMA. Kuva Ossi Nyqvist

Vuoden museo -kiertopalkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta on tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

”EMMA – Espoon modernin taiteen museo on nostanut museaalisen toiminnan Suomessa uudelle tasolle erinomaisella Aukio-konseptillaan. Aukio rikastuttaa yleisön käsitystä museoiden arjesta ja asiantuntijuudesta esittelemällä museotyötä avoimessa tilassa. Museo on selkeästi linjattu, asiantunteva, nykyaikainen ja korkeatasoinen kokonaisuus. Museon vaikuttavuus on omaa toiminta-aluettaan huomattavasti suurempi ja siitä onkin kasvanut yksi maamme merkittävimmistä taidemuseoista”, palkintoraati perusteli valintaansa.

Palkintoa haki 17 museota, joista kuusi valittiin finaaliin. EMMAn ja Aineen taidemuseon lisäksi finaalissa olivat Muumimuseo ja Pelimuseo Tampereelta, Suomen Ilmailumuseo Vantaalta sekä Suomen kansallismuseo Helsingistä.

Vuoden erikoispalkinto Aineen taidemuseolle Tornioon

Vuoden museo -finalisteista raati palkitsi Erikoispalkinnolla Aineen taidemuseon Torniosta.

”Aineen taidemuseo on alueellaan merkittävä museoalaa uudistava toimija. Rohkea profiloituminen sekä yhteiskunnalliset ja poikkitaiteelliset avaukset ovat kasvattaneet museon vaikuttavuutta sen koko huomioiden valtavaksi”, tiivisti palkintoraati.

Vuoden museojulkaisu 2018 on Kansallismuseon Julkinen ja kätketty Suomi

Joka toinen vuosi jaettava Vuoden museojulkaisu -palkinto jaettiin Vaasassa 14. kertaa. Museot hakivat palkintoa 21 julkaisulle.

”Julkinen ja kätketty Suomi on konventioita rikkova ja laadukas mustavalkoinen valokuvakirja. Konstailematon visuaalinen ja kirjallinen esitystapa kulkevat tasapainoisesti rinnakkain. Toteutus on upea: sekä kuvat, tekstit että taitto toimivat hyvin ja monikielisyys laajentaa lukijakunnan kansainväliseksi. Teoksen kansantajuisuuden ja yleishistoriallisen aihepiirin vuoksi kohderyhmä on laaja.”

Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitea ja Suomen museoliitto järjestävät museopalkintokilpailut. Palkintoraadin jäseniä ovat ICOM:n varapuheenjohtaja Maija Ekosaari, Museoliiton viestintäpäällikkö Nelli Korpi, Rauman kulttuurijohtaja Risto Kupari, Ylen kulttuuritoimittaja Teemu Laaksonen, Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee ja Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen. Raadin sihteeri on Eeva-Liisa Taivassalo Museoliitosta.

ICOM Suomen komitea, varapuheenjohtaja Maija Ekosaari
p. 040 7612768, ekosaari@iki.fi

Suomen museoliitto, viestintäpäällikkö Nelli Korpi
p. 044 4300 704, nelli.korpi@museoliitto.fi

Vuoden museo 2018 on EMMA. Kuva Ossi Nyqvist
Emman Aukio-konsepti avaa museotyön taustoja kävijöille museon keskellä sijaitsevassa avoimessa työtilassa. Kuva Nelli Korpi
Museopalkintojen voittajat: Aineen taidemuseo, EMMA ja Kansallismuseo, kuva Ossi Nyqvist

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 203 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Kansainvälinen museoneuvosto ICOMon UNESCO:n alainen, hallituksista riippumaton ja ei-kaupallinen järjestö. Siihen kuuluu yli 35 000 museoammattilaista lähes 150 valtiosta. Suomen komiteaan kuuluu lähes 900 jäsentä, mikä tekee siitä yhden ICOM:n suurimmista jäsenmaista.

Arkistot, kirjastot ja museot tyytyväisiä tietosuojalakiin – julkaisuoikeus kaipaa täsmennystä14.11.2018 14:57Tiedote

Kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen KAM-juridiikkaryhmän mukaan kansallinen tietosuojalaki on toteutumassa siten, että se antaa muistiorganisaatioille hyvät edellytykset henkilötietoja sisältävien kulttuuriperintöaineistojen käsittelyyn yleishyödyllisessä arkistointitarkoituksessa. Henkilötietoja sisältävän kulttuuriperintöaineiston julkaisemisen mahdollistava nimenomainen säännös olisi kuitenkin tärkeä lisäys.

Näyttelypalkkiokokeilu on onnistunut – Suomen museoliitto, Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura kannattavat hyvän käytännön laajentamista25.10.2018 11:02Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön näyttelypalkkiokokeilun toinen hakukierros on osoittautunut onnistuneeksi. Rahoituksen ansiosta yli puolet Suomen taidemuseokohteista maksaa taiteilijoille korvauksen näyttelyn pitämisestä. Museoita edustava Suomen museoliitto sekä visuaalisen alan järjestöt Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura toivovatkin, että ensi vuonna kokeilu olisi entistä laajempi.