Vuoden Musiikkioivallus -palkinto kirittää musiikin oivaltavaan käyttöön av-teoksissa

Musiikin tekijänoikeusjärjestöt Gramex ja Teosto jakavat jälleen 31.8.2023 järjestettävässä audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa Vuoden Musiikkioivallus -tunnustuspalkinnon. Nyt toista kertaa jaettava palkinto jaetaan kotimaiselle elokuvalle tai tv-ohjelmalle, jossa musiikkia on käytetty kekseliäällä tavalla.

Vuoden musiikkioivallus -palkinnon tarkoitus on huomioida kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa tuovalla tavalla. Palkinto jaettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Uusi palkinto otettiin vastaan innostuneesti.

”Viime vuonna palkintoehdokkaiksi haki jopa 21 audiovisuaalisen alan teosta. Toiveemme on, että tänä vuonna hakijoiksi saadaan vähintään yhtä monipuolinen kattaus elokuvia, lastenohjelmia sekä erilaisia tv-ohjelmia draamasta realityyn. Musiikkia voi käyttää kaikissa lajityypeissä teoksen arvoa kohottavalla tavalla. On innostavaa nähdä siitä oivaltavia käytännön esimerkkejä,” sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

Viime vuonna palkinnon voitti Maija Isola -dokumenttielokuva (Greenlit Productions, ohj. Leena Kilpeläinen).

”Palkinnon tärkein kriteeri eli kekseliäs ja erityistä lisäarvoa tuottava musiikin käyttö näkyi hienosti viime vuoden voittajateoksessa, jossa yhdistettiin monipuolisesti olemassa olevaa äänitemusiikkia sekä tilaustyönä Sanna Salmenkallion säveltämää musiikkia. Monipuolinen musiikki liikkuvaan kuvaan yhdistettynä rakentaa aivan erityisen tunnevaikutuksen katsojaan. Näistä oivalluksista syntyy teos, jolla voi ponnistaa myös kansainväliseen menestykseen,” kertoo Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen.

Palkinnon saaja valitaan kotimaisten tuotantoyhtiöiden ehdottamista av-teoksista, jotka voivat olla mitä tahansa laijtyyppiä, kuten lyhyitä tai pitkiä elokuvia, tv-sarjoja, lastenohjelmia tai muita televisio-ohjelmia. Ainoastaan varsinaiset musiikkiohjelmat on suljettu palkintokategorian ulkopuolelle. Ehdokkaina voivat olla teokset, jotka on julkaistu elokuu 2022 – heinäkuu 2023 välisenä aikana.

Valinnan palkinnosta tekee riippumaton tuomaristo, johon kuuluvat VTT, dosentti ja Sibelius-Akatemian yliopistolehtori Kaarina Kilpiö, säveltäjä Jari ”Yari” Knuutinen ja musiikintekijä, mainonnansuunnittelija ja kirjailija Lilli Loiri. Raadin puheenjohtajana toimii elokuvakriitikko Kalle Kinnunen ja sihteerinä Suomen Musiikkikustantajien toiminnanjohtaja Jari Muikku.

Palkinto luovutetaan saajalleen 31.8. järjestettävän Screen Helsinki -tapahtuman iltagaalassa, jossa jaetaan myös muita av-alan tuotantopalkintoja. Screen Helsinki on audiovisuaalisen alan ammattilaistapahtuma, jossa käsitellään tv- ja elokuva-alan päivänpolttavia puheenaiheita ja suunnataan katse alan tulevaisuuteen. Tapahtuman järjestää kotimaisten elokuva- ja tv-alan sisällöntuottajien yhdistys Audiovisual Producers Finland – APFI ry.

Lisätietoja:
Jari Muikku, tuomariston sihteeri
jari.muikku@musiikkikustantajat.fi

Teoksen ilmoittaminen lomakkeella: https://apfi-lv.creamailer.fi/survey/answer/oyork0zadgeqp