Vuoden Musiikkioivallus -palkinto nostaa esiin musiikin ja liikkuvan kuvan ainutlaatuisen liiton

Musiikin tekijänoikeusjärjestöt Gramex ja Teosto jakavat 31.8.2022 järjestettävässä audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa uuden tunnustuspalkinnon ”Vuoden Musiikkioivallus”. Palkinto kiinnittää huomion elokuviin ja televisio-ohjelmiin, joissa on käytetty musiikkia kekseliäällä tavalla.

Vuoden musiikkioivallus -palkinnon ideana on huomioida kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa tuovalla tavalla.

”Musiikki nostaa elokuvan tai televisio-ohjelman parhaimmillaan aivan uudelle tasolle: se tuo sisältöön ainutlaatuista lisäarvoa rakentamalla uuden ulottuvuuden tarinankerrontaan. Haluamme nostaa esiin ne teokset, joissa on osattu hyödyntää tämä musiikin ainutlaatuinen voima”, sanoo Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen.

Suomalaiset elokuvat ja tv-sarjat ovat viime vuosina saaneet huomiota myös kansainvälisillä markkinoilla. Useissa menestyneissä teoksissa musiikki on ollut merkittävässä roolissa. Av-teoksiin sävelletty musiikki on oma taiteenlajinsa, ja äänitemusiikinkin käytön on aina tapahduttava suhteessa kuvalliseen kerrontaan.

”Av-teoksen ilmaisuvoima rakentuu kuvan ja äänen liitolle. Musiikki onkin merkittävässä osassa, kun rakennetaan av-teoksen äänimaailmaa: ääni voi ohjata kuvaa tai kuva ääntä. Elementtien yhdistelemisessä on luovuudella rajattomat mahdollisuudet. Odotamme innolla, millaisia oivalluksia musiikin ja kuvan liitosta tulemme palkintokategoriassa näkemään”, sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

Palkittavat valitaan kotimaisten tuotantoyhtiöiden ehdottamista av-teoksista, jotka voivat olla mitä tahansa laijtyyppiä, kuten lyhyitä tai pitkiä elokuvia, tv-sarjoja, lastenohjelmia tai muita televisio-ohjelmia. Ainoastaan varsinaiset musiikkiohjelmat on suljettu palkintokategorian ulkopuolelle.  Vuoden musiikkioivallusta valittaessa huomioidaan av-teokset, jotka on julkaistu tai tehty 1.7.2021 jälkeen.

Valinnan palkinnosta tekee riippumaton tuomaristo, johon kuuluvat freelance-toimittajat Anne Teikari ja Kalle Kinnunen, Helsingin yliopiston professori Henry Bacon sekä Helsingin Sanomat pian jättävä päätoimittaja Anu Ubaud, joka on toiminut pitkään myös Helsingin Sanomien kulttuuritoimituksen päällikkönä. Raadin sihteerinä toimii Suomen Musiikkikustantajien toiminnanjohtaja Jari Muikku.

Palkinto luovutetaan saajalleen 31.8. järjestettävän Screen Helsinki -tapahtuman iltatilaisuudessa, jossa jaetaan myös muita av-alan tuotantopalkintoja. Screen Helsinki on uusi audiovisuaalisen alan ammattilaistapahtuma, jossa käsitellään tv- ja elokuva-alan päivänpolttavia puheenaiheita ja suunnataan katse alan tulevaisuuteen. Tapahtuma järjestetään Original Sokos Hotel Triplan kokouskeskuksessa Pasilassa ja iltajuhlat tapahtumakeskus Koskenrannassa. Tapahtuman järjestää kotimaisten elokuva- ja tv-alan sisällöntuottajien yhdistys Audiovisual Producers Finland – APFI ry.

Lisätietoja: Jari Muikku, tuomariston sihteeri, puh. 040 719 7480, jari.muikku@musiikkikustantajat.fi

Lisätietoja tapahtumasta: https://screenhelsinki.fi/

Ehdota vuoden musiikkioivallusta tällä lomakkeella.