Vuoden odotetuin romaani päättää Lucinda Rileyn huippusuositun Seitsemän sisarta -sarjan

Irlantilaissyntyisen Lucinda Rileyn ja hänen poikansa Harry Whittakerin kirjoittama Atlas, Papa Saltin tarina (Bazar) ilmestyy maailmanlaajuisesti tänään 11.5.2023. Romaani päättää ilmiömäisen suositun Seitsemän sisarta -romaanisarjan, jossa on aiemmin ilmestynyt seitsemän osaa. Maailmanlaajuiseen menestykseen nousseen Lucinda Rileyn kirjoja on myyty Suomessakin jo ennätykselliset 1,2 miljoonaa kappaletta ja niitä on kuunneltu 12 miljoona tuntia äänikirjoina. Riley on Suomen tämän hetken luetuin ja kuunnelluin kirjailija käännetyssä kaunokirjallisuudessa.

Lucinda Rileyn luoma Seitsemän sisarta -kirjasarja kertoo Papa Saltin eri puolilta maailmaa adoptoimista tyttäristä, jotka ovat saaneet kasvaa ylellisessä kodissaan Atlantiksessa Genevenjärven rannalla. Kasvatti-isänsä kuoltua jokainen heistä saa vihjeen, jota seuraamalla he voivat selvittää omat sukujuurensa.

Sarjan seitsemässä ensimmäisessä kirjassa seurataan vuorollaan yhden sisaren tarinaa. Kirjojen tarinat vievät eri puolille maailmaa ja kauas historiaan. Romaanien keskiössä ovat eri aikoina eläneet vahvat, itsenäiset naiset, ja osa sarjan hahmoista perustuu todellisiin historiallisiin henkilöihin.

Seitsemän sisarta -sarjan nyt julkaistu päätösosa, Atlas, Papa Saltin tarina, paljastaa viimein arvoituksellisen Papa Saltin salaisuudet ja punoo koko sarjan tarinat yhteen.

Tähtikuvioon perustuva kirjasarja

Lucinda Riley sai inspiraation kirjasarjan kirjoittamiseen katsellessaan taivaalle tähtikirkkaana tammikuisena yönä vuonna 2013. Hän keksi ajatuksen sarjasta, joka perustuisi Plejadien eli Seulasten tähtikuvioon, jota myös Seitsemäksi sisareksi kutsutaan. Riley päätti käyttää tähtikuvioon liittyviä kreikkalaisia myyttejä pohjana kirjasarjansa henkilöille.

Sarjan aiemmat osat ovat Seitsemän sisarta, Myrskyn sisar, Varjon sisar, Helmen sisar, Kuun sisar, Auringon sisar ja Kadonnut sisar. Kuusi ensimmäistä osaa on suomentanut Hilkka Pekkanen. Seitsemännen ja nyt ilmestyvän Atlas, Papa Saltin tarina -romaanin ovat suomentaneet Hilkka Pekkanen ja Tuukka Pekkanen.

Harry Whittaker viimeisteli päätösosan äitinsä ohjeiden mukaan

Irlantilaissyntyinen Lucinda Riley (1965–2021) oli taiturimainen tarinankertoja, jonka teoksia on käännetty jo lähes neljällekymmenelle kielelle ja myyty kymmeniä miljoonia kappaleita maailmanlaajuisesti. Seitsemän sisarta -sarjan lisäksi häneltä on suomennettu yhdeksän itsenäistä romaania. Syyskuussa 2023 suomeksi ilmestyy Valo ikkunassa.

Atlas, Papa Saltin tarina -romaanin toinen kirjoittaja, Harry Whittaker, vietti lapsuutensa läntisen Irlannin maaseudulla. Äitinsä jalanjäljissä Whittaker on luonut uraa kirjailijana, näyttelijänä ja radiojuontajana.

Lucinda Riley menehtyi syöpään kesäkuussa 2021. Muutama vuosi ennen kuolemaansa hän valtuutti poikansa Harry Whittakerin kirjoittamaan kahdeksannen osan, mikäli ei itse voisi sitä tehdä. Riley ehti kirjoittaa vain osan viimeisestä kirjasta, mutta jätti sarjan salat perinnöksi pojalleen, joka viimeisteli tarinan loppuun.

”Hänen kuolemansa jälkeen ei tullut kysymykseenkään, etten olisi pitänyt sanaani. Monet ovat kyselleet minulta tehtävän aiheuttamista paineista. Viimeisen osanhan luvataan paljastavan salaisuuksia, jotka ovat saaneet lukijat arvailemaan niiden ratkaisua jo kymmenen vuoden ajan. Olen kuitenkin aina ajatellut tätä prosessia kunnianosoituksena”, kertoo Harry Whittaker. ”Papa Saltin tarinan parissa työskenteleminen on ollut elämäni suuri haaste ja etuoikeus. Se on Lucinda Rileyn läksiäislahja, ja olen iloinen, että saan antaa sen.”

Bazar Kustannus on kutsunut kirjailija Harry Whittakerin Suomeen ja vierailun suunnitellaan toteutuvan lokakuussa 2023.

Kirjan kansikuva (kansi: Timo Numminen)
Lucinda Riley (kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva)
Harry Whittaker (kuva: Harry Whittaker)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 70 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Urheilutoimittaja Johanna Nordlingin uutuuskirja tarjoaa analyyttisen katsauksen saksalaiseen jalkapalloon kesän EM-kisojen alla17.4.2024 09:21:00 EEST | Tiedote

Saksassa pitkään asunut ja jalkapalloon erikoistunut toimittaja Johanna Nordling kokoaa kirjassaan Jalkapallon muotoinen Saksa (Bazar) monipuolisen kuvan saksalaisen jalkapallon olemuksesta ja merkityksestä. Nordling on haastatellut kirjaa varten lukuisia Saksassa lajin parissa toimivia henkilöitä, kuten Bundesliigassa pelaavaa suomalaista maalivahtia Lukas Hradeckyä, jonka kipparoima Leverkusen varmisti muutama päivä sitten Saksan mestaruuden.

Bazarin syksyn 2024 uutuuskirjojen luettelo on nyt julkaistu9.4.2024 09:10:00 EEST | Tiedote

Syksyn kirjatapauksia ovat israelilaisen historioitsijan Yuval Noah Hararin uusi tietokirja Nexus – Tietoverkkojen lyhyt historia, Lucinda Rileyn romaani Vangittu kauneus, joka ilmestyy hänen poikansa Harry Whittakerin uudelleenkirjoittamana ja Vaeltaja-agenttijännärillään bestsellerkirjailijaksi ponnahtaneen Terry Hayesin kauan odotettu uutuustrilleri Kulkusirkka. Syksyllä ilmestyvät myös Christian Rönnbackan huippusuositun Hautalehto-sarjan 12. osa Rafael ja 25-vuotisjuhlapainos Juha Vuorisen kulttiklassikosta Juoppohullun päiväkirja. Bazarin syksy sisältää lisäksi laajan kattauksen jännitystä, hyvän mielen romaaneja, tietokirjallisuutta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia Hidasta elämää -sarjan kirjoja. Syksyn 2024 julkaisuluettelo kattaa heinä–joulukuussa ilmestyvät uutuuskirjat ja pokkarit.

Kale Puontille Vuoden johtolanka -palkinto ja Rebekka Härköselle Vuoden esikoisdekkari -kunniakirja6.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote

Kale Puontin suositun Pasilan Myrkky -dekkarisarjan viides osa, Fadi (Bazar 2023), on voittanut Vuoden johtolanka -palkinnon, joka jaetaan aina edellisen vuoden parhaalle kotimaiselle jännityskirjalle. Rebekka Härkösen Prinsessamekko (Bazar 2023) on valittu viime vuoden parhaaksi esikoisdekkariksi ja palkittu Vuoden esikoisdekkari -kunniakirjalla. Suomen dekkariseura jakoi maamme merkittävimmät jännityskirjallisuuden palkinnot tänään 6.2. Helsingissä pidetyssä tilaisuudessa.