Vuoden rakennuttaja 2019 on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen

Vuoden 2019 rakennuttajaksi on valittu Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Ilmarinen on kiinteistö- ja rakentamisalan vastuullisuuden edelläkävijä yhdistäen aktiivisen alan kehittämisen tehokkaaseen rakennuttamisen prosessiin. Lisäksi Ilmarinen luo uusia elinympäristöjä rakennuttamalla monipuolisesti erilaisia kiinteistökohteita. Vuoden rakennuttajan rakennuttamistoiminnasta vastaa kokenut ja kehitysmyönteisesti alan eteenpäin viemiseen suhtautuva henkilöstö, joka myös viestii tekemisistään.

Vuoden rakennuttaja on pitkään tehnyt vastuullisuustyötä laaja-alaisesti, joka kulminoituu käytännön teoiksi rakennuttamisprosessin ja kiinteistöjen koko elinkaaren eri vaiheissa.

Jo vuonna 2015 Ilmarinen ilmoitti, että kaikkien uusien kiinteistöjen hiilijalanjälki lasketaan. Ilmarinen on myös mukana EU:n Level(s) hiilijalanjäljen ja resurssitehokkuuden mittarien kehittämisessä Suomessa, ja esimerkiksi aurinkoenergian käytöstä on tullut luonnollinen osa Ilmarisen uudiskohteita.

Lisäksi Ilmarisella on parhaillaan menossa monivuotinen ohjelma useiden kiinteistöjen LEED-ympäristösertifioimiseksi. Toimitilojen rakennuttamisessa Ilmarinen edellyttää vähintään kultatasoista LEED-ympäristöluokitusta. Vuoden 2019 aikana valmistuneelle Pasilan Triplalle myönnettiin platinatason LEED-ympäristösertifiointi, ja hanke on myös erinomainen esimerkki erilaisia tulevaisuuden kaupunkiympäristöjä muovaamasta kohteesta.

Kiertotaloudessa Ilmarinen on kehittänyt ja ottanut käyttöön käyttöön uusia konsepteja esimerkiksi purkujätteen hyödyntämisessä. Ilmarisen rakentamisen suunnitteluohjeissa jätteen hyötykäytön tavoiteprosentti on lähes 100 prosenttia.

Ilmarinen on tehnyt myös yhteistyötä Invalidiliiton kanssa esteettömyyden huomioimiseksi uudiskohteiden suunnitteluratkaisuissa. Rakennusprojektien sekä ylläpidon projektien onnistumista selvitetään yhteistyökumppaneille suunnatuilla kyselyillä ja toimintaa kehitetään sen perusteella.

Ilmarisen asiantuntijat ovat ja ovat olleet vahvasti mukana alan laadunhallintakonseptien kehittämisessä ja näitä tukevissa hankkeissa. Rakennushankkeissaan Ilmarisen asiantuntijat ovat painottaneet luottamuksen ja avoimuuden ilmapiiriä. Uudistamisen kulttuurista kertovat myös pidennetyt takuuajat sekä laatuun, asiakastyytyväisyyteen ja työturvallisuuteen perustuvat bonusjärjestelmät. Tavoitteista ja tekemisen kehittämisestä on myös kerrottu avoimesti muille.

Digitaalisuus nähdään Ilmarisella mahdollisuutena. Helmikuussa 2019 päättyneessä KIRA-digi -hankkeessa Ilmarinen oli mukana rakennuttamisen ja ylläpidon rajapintaa käsitelleellä hankkeella.

Niina Nurminen, rakennuttajapäällikkö, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, puh. 050 5747491
Mikko Somersalmi, tekninen johtaja, RAKLI ry, puh. 040 720 7645

Vuoden rakennuttaja -palkinto

Vuoden rakennuttajan valitsee RAKLI ry ja palkinto on jaettu vuodesta 2007 alkaen. Rakennuttaja toimii rakennushankkeessa tilaajana, jonka asettamiin vaatimuksiin ja ammattitaitoon valmiin rakennuksen toimivuus pitkälti perustuu. Vuoden rakennuttajapalkinnon valintakriteereissä painotetaan esimerkillistä toimintaa ja hyvän rakennuttamistavan noudattamista. Palkinnon saadakseen rakennuttajan tulee hallita kestävän kehityksen vaatimukset ja erilaisten rakennuttamismenettelyjen soveltaminen. Valinnassa annetaan arvoa myös alan kehitys- ja koulutustoimintaan osallistumiselle sekä asiakastarpeiden hyvälle täyttymiselle.

Vuoden rakennuttajiksi on aikaisemmin valittu Finavia, Etera, SOK, Järvenpään Mestariasunnot, Liikennevirasto, Helsingin Yliopisto, Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT, Lahden kaupunki, Sponda Oyj, Pirjo Honkaniemi, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy sekä Kesko Oyj.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.

Suomessa järjestettävä RecoTech kasvanut yhdeksi kansainvälisesti merkittävimmistä kiinteistöalan teknologiatapahtumista19.11.2019 09:00:00 EETTiedote

RecoTech, joka on yksi maailman kehutuimpia kiinteistö- ja rakentamisalan teknologiaan keskittyviä tapahtumia, pidetään marraskuun 20. päivä Train Factoryllä. RecoTech kokoaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritykset, startupit, sidosryhmät sekä sijoittajat yhteen uusien ratkaisujen ja innovaatioiden äärelle. Tapahtuman teemana tänä vuonna on ympäristövastuullisuus, ja kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää kestävän tulevaisuuden luomiseksi.

Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittaja herätti henkiin entisen Nokian kampuksen9.10.2019 08:00:00 EESTTiedote

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittajaksi on valittu Salo IoT Campus, joka muutti Nokian ex-kampuksen aktiiviseksi monikäyttäjäympäristöksi. Tuomaristo kiitteli erityisesti voittajan innovatiivisuutta ja rohkeutta rakentaa monialainen yhteisö ja ekosysteemi, joka hyödyntää olemassa olevia tiloja palvelualustana. Työympäristötekona Salon IoT Campus edustaa monipuolisesti kestävää kehitystä niin rakennetun ympäristön kuin koko alueen näkökulmasta. Kilpailun voittaja julkistettiin REWORK Workplace Experience Summitissa 8.10.2019.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät vahvistuivat jälleen kevään pienen notkahduksen jälkeen17.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen vahva kysyntä siivittää vuokra-asuntojen rakentamista ja asuntosijoittamista. Vuokra-asuntomarkkinoiden kasvuodotukset ovat asiantuntijoiden mukaan nyt kautta linjan vahvempia kuin viime keväänä. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Vuokra-asuntojen rakentaminen jatkuu vilkkaana suurimmissa kaupungeissa. Vuokra-asuntomarkkinoiden vetovastuu näyttää siirtyneen vahvasti suurten ammattimaisten toimijoiden harteille.

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.