Keskuskauppakamari

Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun voitto Vaatelaastarille

Jaa
Keskuskauppakamarin Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun voitti Oikiat Design Oy:n Vaatelaastari – Paikkaamisen vallankumous. Voittaja valittiin avoimella yleisöäänestyksellä finalistien joukosta. Ehdotuksia kilpailuun tuli toista sataa, joista Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta valitsi finaaliin kolme.
Oikiat Designin Jutta Liukkonen (vas.) ja Anne Jurvelin-Pummila (oik.). Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari.
Oikiat Designin Jutta Liukkonen (vas.) ja Anne Jurvelin-Pummila (oik.). Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari.

Vaatelaastari palkittiin Vuoden vastuullisuustekona Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri yritysvastuupäivä -tilaisuudessa 16.11.2022. Kilpailu järjestettiin tänä vuonna toista kertaa. Edellisvuonna kilpailun voitti 4H Suomen Taimiteko.

Oululaisen Oikiat Designin kehittämä Vaatelaastari on hankaamalla kiinnitettävä korjauspaikka.

”Kiertotalous tekstiilin ja muodin saralla on paljon muutakin kuin kierrätystä ja materiaalien uudelleenkäyttöä. Ympäristön kannalta tärkeintä on mahdollistaa tuotteiden käyttäminen alkuperäisessä tarkoituksessaan mahdollisimman kauan. Tekemällä tekstiilien korjaamisesta todella helppoa, houkuttelevaa ja edullista, voimme lisätä merkittävästi tekstiilituotteiden käyttöikää sekä vähentää niiden negatiivisia ilmastovaikutuksia”, sanoo Oikiat Designin toimitusjohtaja Jetta Liukkonen.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntijan Anne Vanhalan mukaan Vaatelaastari on loistava esimerkki siitä, miten on onnistuttu muuttamaan toimialan toimintamalleja kestävämmäksi.

”Vastuullisuuslautakunta painotti finalistien valinnassa tällä kertaa sitä, miten perinteisemmällä toimialalla on pyritty löytämään entistä vastuullisempia toimintamalleja. Vaatelaastari, kuten muutkin finalistit, ovat tästä loistavia esimerkkejä. Vastuullisuus on nykypäivänä yrityksille todellinen kilpailuetu”, sanoo Vanhala.

Yritykset ja organisaatiot ovat voineet ilmoittautua mukaan kilpailuun jakamalla vastuullisuusteon kilpailun yhteistyökumppanina toimineen The Planet Company Oy:n verkkoalustalla, ja läpäisemällä asiantuntijaverkoston toteuttaman esiarvioinnin.

Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta valitsi saaduista ehdotuksista finaaliin ja yleisöäänestykseen kolme. Kaksi muuta finalistia olivat Pirkanmaan Jätehuolto Oy – Biomylly: Biojätteistä BIG-biokaasua ja lannoitteita sekä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy – Uudelleenkäytön ympäristösäästöt näkyviksi. Finalistien vastuullisuustekoihin voi tutustua täällä.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Oikiat Designin Jutta Liukkonen (vas.) ja Anne Jurvelin-Pummila (oik.). Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari.
Oikiat Designin Jutta Liukkonen (vas.) ja Anne Jurvelin-Pummila (oik.). Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote

Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.

MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye