Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun voitto Vaatelaastarille

Keskuskauppakamarin Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun voitti Oikiat Design Oy:n Vaatelaastari – Paikkaamisen vallankumous. Voittaja valittiin avoimella yleisöäänestyksellä finalistien joukosta. Ehdotuksia kilpailuun tuli toista sataa, joista Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta valitsi finaaliin kolme.

Oikiat Designin Jutta Liukkonen (vas.) ja Anne Jurvelin-Pummila (oik.). Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari.

Vaatelaastari palkittiin Vuoden vastuullisuustekona Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri yritysvastuupäivä -tilaisuudessa 16.11.2022. Kilpailu järjestettiin tänä vuonna toista kertaa. Edellisvuonna kilpailun voitti 4H Suomen Taimiteko.

Oululaisen Oikiat Designin kehittämä Vaatelaastari on hankaamalla kiinnitettävä korjauspaikka.

”Kiertotalous tekstiilin ja muodin saralla on paljon muutakin kuin kierrätystä ja materiaalien uudelleenkäyttöä. Ympäristön kannalta tärkeintä on mahdollistaa tuotteiden käyttäminen alkuperäisessä tarkoituksessaan mahdollisimman kauan. Tekemällä tekstiilien korjaamisesta todella helppoa, houkuttelevaa ja edullista, voimme lisätä merkittävästi tekstiilituotteiden käyttöikää sekä vähentää niiden negatiivisia ilmastovaikutuksia”, sanoo Oikiat Designin toimitusjohtaja Jetta Liukkonen.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntijan Anne Vanhalan mukaan Vaatelaastari on loistava esimerkki siitä, miten on onnistuttu muuttamaan toimialan toimintamalleja kestävämmäksi.

”Vastuullisuuslautakunta painotti finalistien valinnassa tällä kertaa sitä, miten perinteisemmällä toimialalla on pyritty löytämään entistä vastuullisempia toimintamalleja. Vaatelaastari, kuten muutkin finalistit, ovat tästä loistavia esimerkkejä. Vastuullisuus on nykypäivänä yrityksille todellinen kilpailuetu”, sanoo Vanhala.

Yritykset ja organisaatiot ovat voineet ilmoittautua mukaan kilpailuun jakamalla vastuullisuusteon kilpailun yhteistyökumppanina toimineen The Planet Company Oy:n verkkoalustalla, ja läpäisemällä asiantuntijaverkoston toteuttaman esiarvioinnin.

Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta valitsi saaduista ehdotuksista finaaliin ja yleisöäänestykseen kolme. Kaksi muuta finalistia olivat Pirkanmaan Jätehuolto Oy – Biomylly: Biojätteistä BIG-biokaasua ja lannoitteita sekä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy – Uudelleenkäytön ympäristösäästöt näkyviksi. Finalistien vastuullisuustekoihin voi tutustua täällä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.

Keskuskauppakamari: Osaamistason nosto seuraavan hallitusohjelman ytimeen – Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa24.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa osaamistason laskuun ja vaatii, että seuraavan hallituksen ohjelman yhtenä kärkenä pitää olla osaamistason kääntäminen takaisin nousu-uralle. Suomessa tarvitaan suunnanmuutos, joka saadaan aikaan vahvistamalla perustaitojen opetusta, panostamalla oppimiseen tukeen, kehittämällä yksilöllisempää koulutuspolkua ja varmistamalla perusopetuksen riittävät resurssit. Keskuskauppakamari haluaa Suomen takaisin koulutuksen kärkimaaksi.