Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 2019

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.

Keskimäärin noin kuudella prosentilla yrityksistä ilmenee maksuviiveitä. Osuudet ovat vaihdelleet 5,5 - 6,1 prosentin välillä ajanjaksolla 2017-2019. Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala, onko kuusi prosenttia paljon, kun puhutaan maksuviiveistä?

– Kyllä se on paljon, maksuviiveet kielivät yritysten todellisista maksuvaikeuksista varsinkin pienyritysten kohdalla. Suurissa yrityksissä maksuviiveet johtuvat usein maksuehtojen tarkoituksellisesta pidentämisestä, kuten selviää myös Intrumin European Payment Report 2019 -julkaisusta, Iskala jatkaa.

– Joillain toimialoilla maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista alan yrityksistä on jopa kaksinkertainen, esimerkiksi majoitus- ja ravitsemusalalla, rakentamisessa ja teollisuudessa, joissa esiintyy paljon kausiluontoisuutta. Maksuviiveiden seurannaisvaikutukset ovat suuria, kun myyvät yritykset eivät saa rahojaan mikä puolestaan vaikuttaa heidän operatiiviseen toimintaansa, Iskala toteaa.

Iskalan mukaan maksuviiveet kertovat yrityksen taloudellisesta tilasta ja niiden kasautuminen taloudellisen tilanteen heikentymisestä, joita seuraamalla voi arvioida yrityksen konkurssiin ajautumisen todennäköisyyttä.

Maksuviiveellisten yritysten osuudet näyttävät kääntyvän laskuun loppuvuodesta. Miksi trendi on laskeva?

– Monien yritysten palveluiden ja tuotteiden kysyntä on parempi loppuvuodesta, mikä parantaa niiden maksukykyä ja pienentää maksuviiveiden määrää. Alkuvuonna yritysten maksuvaikeudet johtuvat heikommasta kassavirrasta, pohtii Iskala.

Maksuviiveet toimialoittain ja maakunnittain

Vuoden viimeisellä neljänneksellä toimialaryhmistä eniten maksuviiveitä ilmeni majoitus- ja ravitsemistoimialalla, noin 13 prosentilla alan yrittäjistä. Vuodentakaiseen verrattuna 11 maksuviiveellisten yritysten osuus oli kasvanut kaksi prosenttiyksikköä. Majoitus- ja ravitsemistoimialan maksuviiveellisten yritysten osuus on pysytellyt vuonna 2019 13 prosentin tuntumassa. Vesi- ja jätehuollon ja ympäristön puhtaanapidon alalla maksuviiveellisten yritysten osuus kasvoi 8 prosentista 10 prosenttiin loka-joulukuussa. Koko vuoden 2019 osalta tämän toimialan yrityksillä oli toiseksi eniten maksuviiveitä, keskimäärin 8,75 prosentilla.

Maakunnittain tarkasteltuna eniten maksuviiveellisiä yrityksiä löytyi Kainuusta, Satakunnasta ja Pohjois-Savosta loka-joulukuussa, kun taas vähiten Pohjanmaalta ja Varsinais-Suomesta.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy,
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh:+358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja maksuviiveraportista:

Intrumin maksuviivetutkimus kuvaa maksuviiveellisten yritysten osuutta kaikista yrityksistä kvartaaleittain sekä vuositasolla Suomessa. Tiedot pohjautuvat Intrumin omaan dataan. Maksuviiveellisellä yrityksellä tarkoitetaan yritystä, joka ei ole maksanut laskuaan tai laskujaan eräpäivään mennessä ja lasku tai laskut ovat siirtyneet perintään tarkasteluajankohtana.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Analyysi: Yritykset ylivelkaantuvat nyt piilossa14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrum analysoi suomalaisten yritysten maksukyvyn kehitystä maksuviiveiden ja perinnän datan keinoin sekä seuraamalla säännöllisesti konkurssi- ja maksuhäiriödataa. Tuorein data on ristiriitaista: Laskutettavaa on syntynyt aiempaa vähemmän ja maksuviiveiden (-11,3% vrt. 2020) sekä maksuhäiriöiden (n. -30% vrt. 2020) määrät ovat laskussa. Samaan aikaan konkurssihakemusten määrä on kuukauden aikana noussut +15 %* (vrt. 2020) ja henkilöyhtiöiden haastehakemusten lukumäärät ovat +25 % nousussa (vrt. Q4/2020). Ristiriitaa selittävät ja todellista tilannetta hämärtävät erilaiset tilapäiset lakimuutokset ja yritysten tukipaketit. Taloudelliset ongelmat odottavat piilossa maton alla.

Pohjoismainen tutkimus: koronapandemia kohdellut suomalaisia epätasaisesti23.3.2021 11:51:19 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta pohjoismaisesta tutkimuksesta käy ilmi, että koronapandemia on kohdellut suomalaisia epätasaisesti. Työttömyys on noussut ja koskettanut erityisesti pienituloisia ja nuoria, joskin pandemian alun lomautusaaltojen jälkeen tilanne on parantunut. Samaan aikaan kulutus on vähentynyt kaikissa ikäluokissa ja perintätapausten määrät ovat kääntyneet laskuun. Monilla säästäminen pandemian aikana on lisääntynyt, mikä johtuu sekä varautumisesta epävarmoihin aikoihin että kulutusmahdollisuuksien vähentymisestä. Tulokset ovat samansuuntaisia kaikissa tutkituissa maissa eli Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

Tutkimus: Nuorten kotoa saadut talouslukutaidot voivat auttaa tulevaisuudessa välttämään ylivelkaantumisen riskit22.3.2021 07:45:00 EET | Tiedote

OECD:n kansainvälisen rahaviikon (22.-28.3.2021) tavoitteena on kasvattaa nuorten taloustietämystä. Tänä vuonna kampanjan teemana on itsestään ja raha-asioistaan huolehtiminen, mikä on erityisesti koronavuodesta kärsineille nuorille tärkeää, sillä ylivelkaantumisen riski kasvaa taloudellisesti haastavina aikoina. Intrumin vuoden 2020 European Consumer Payment -raportin mukaan Suomi on talouslukutaidon osalta Euroopan kärkeä jo toista vuotta peräkkäin ja yli puolet kyselyyn vastanneista nuorista kertoo taloustaitojen tulleen kotoa vanhemmilta. Muita tärkeitä tietolähteitä olivat koulu ja Internet.

EMBARGO 8.3.2021: Suomalaiset naiset hoitavat talouttaan miehiä paremmin - Lapissa ja Kainuussa sekä naiset että miehet ylivelkaantuvat muuta maata nopeammin, Kymenlaaksossa ylivelkaantuvat miehet8.3.2021 02:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore naisten taloudellista tilaa käsittelevä analyysi paljastaa, että vaikka koronapandemian keskellä naiset ovat kärsineet miehiä enemmän, ovat he siitä huolimatta hoitaneet miehiä paremmin talouttaan. Naisten rahankäytön huolellisuus näkyy kaikissa ikäryhmissä ja maakunnissa. Nopeammin ylivelkaantuvia maakuntia, kuten Kymenlaaksoa, Lappia ja Kainuuta, yhdistää maksuhäiriöiden lisäksi negatiivinen muuttoliikenne ja naisten vähäinen osuus väestöstä.