Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 2019

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.

Keskimäärin noin kuudella prosentilla yrityksistä ilmenee maksuviiveitä. Osuudet ovat vaihdelleet 5,5 - 6,1 prosentin välillä ajanjaksolla 2017-2019. Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala, onko kuusi prosenttia paljon, kun puhutaan maksuviiveistä?

– Kyllä se on paljon, maksuviiveet kielivät yritysten todellisista maksuvaikeuksista varsinkin pienyritysten kohdalla. Suurissa yrityksissä maksuviiveet johtuvat usein maksuehtojen tarkoituksellisesta pidentämisestä, kuten selviää myös Intrumin European Payment Report 2019 -julkaisusta, Iskala jatkaa.

– Joillain toimialoilla maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista alan yrityksistä on jopa kaksinkertainen, esimerkiksi majoitus- ja ravitsemusalalla, rakentamisessa ja teollisuudessa, joissa esiintyy paljon kausiluontoisuutta. Maksuviiveiden seurannaisvaikutukset ovat suuria, kun myyvät yritykset eivät saa rahojaan mikä puolestaan vaikuttaa heidän operatiiviseen toimintaansa, Iskala toteaa.

Iskalan mukaan maksuviiveet kertovat yrityksen taloudellisesta tilasta ja niiden kasautuminen taloudellisen tilanteen heikentymisestä, joita seuraamalla voi arvioida yrityksen konkurssiin ajautumisen todennäköisyyttä.

Maksuviiveellisten yritysten osuudet näyttävät kääntyvän laskuun loppuvuodesta. Miksi trendi on laskeva?

– Monien yritysten palveluiden ja tuotteiden kysyntä on parempi loppuvuodesta, mikä parantaa niiden maksukykyä ja pienentää maksuviiveiden määrää. Alkuvuonna yritysten maksuvaikeudet johtuvat heikommasta kassavirrasta, pohtii Iskala.

Maksuviiveet toimialoittain ja maakunnittain

Vuoden viimeisellä neljänneksellä toimialaryhmistä eniten maksuviiveitä ilmeni majoitus- ja ravitsemistoimialalla, noin 13 prosentilla alan yrittäjistä. Vuodentakaiseen verrattuna 11 maksuviiveellisten yritysten osuus oli kasvanut kaksi prosenttiyksikköä. Majoitus- ja ravitsemistoimialan maksuviiveellisten yritysten osuus on pysytellyt vuonna 2019 13 prosentin tuntumassa. Vesi- ja jätehuollon ja ympäristön puhtaanapidon alalla maksuviiveellisten yritysten osuus kasvoi 8 prosentista 10 prosenttiin loka-joulukuussa. Koko vuoden 2019 osalta tämän toimialan yrityksillä oli toiseksi eniten maksuviiveitä, keskimäärin 8,75 prosentilla.

Maakunnittain tarkasteltuna eniten maksuviiveellisiä yrityksiä löytyi Kainuusta, Satakunnasta ja Pohjois-Savosta loka-joulukuussa, kun taas vähiten Pohjanmaalta ja Varsinais-Suomesta.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy,
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh:+358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja maksuviiveraportista:

Intrumin maksuviivetutkimus kuvaa maksuviiveellisten yritysten osuutta kaikista yrityksistä kvartaaleittain sekä vuositasolla Suomessa. Tiedot pohjautuvat Intrumin omaan dataan. Maksuviiveellisellä yrityksellä tarkoitetaan yritystä, joka ei ole maksanut laskuaan tai laskujaan eräpäivään mennessä ja lasku tai laskut ovat siirtyneet perintään tarkasteluajankohtana.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.