Vuoden yleislääkäri on Jukka Ronkainen Torniosta

Suomen yleislääkärit GPF ry palkitsee vuosittain Vuoden yleislääkärin, jota kollegat ovat tunnustuksen saajaksi ehdottaneet. Perusteina valintaan voivat olla ahkeruus järjestötyössä, perusterveydenhuollon kehittämistyö, ura terveyskeskuslääkärinä, arvostus potilaiden ja kollegoiden keskuudessa, tutkimustyö perusterveydenhuollossa tai jokin muu.
Vuoden yleislääkäri Jukka Ronkainen Torniosta

Vuoden 2021 Vuoden yleislääkäri -tunnustuksen saa dosentti ja yleislääketieteen erikoislääkäri, johtava lääkäri Jukka Ronkainen Torniosta.

Jukka on toiminut 1990-luvulta lähtien kliinisessä työssä Tornion terveyskeskuksessa ja nykyisin myös samassa paikassa johtavana lääkärinä. Perusterveydenhuollon ja yleislääkärin työn kehittämisessä Jukka on ollut aktiivinen koko uransa ajan.

Koronapandemia haastoi jokaisen yleislääkärin, mutta osaa meistä se kuormitti aivan erityisellä tavalla ja muutti konkreettisesti työn ja tekemisen sisältöä. Korona-epidemian aikana Jukka on toiminut kunnioitettavalla sinnikkyydellä näkyvästi julkisuudessa. Tornion ainoana virkalääkärinä hän on tuonut esille kansalliseen päätöksentekoon Tornion-jokilaakson erityispiirteet koronaepidemian torjunnassa.

Uransa aikana Ronkainen on toiminut myös luottamusmiehenä, ja hän toimii edelleen Lääkäriliiton Oulun edunvalvontavaliokunnassa.

Yleislääkärin työn monipuolisuus, osaaminen, hoidon jatkuvuus ja pitkät potilas-lääkärisuhteet ovat olleet Jukalle aina tärkeitä. Hän on varsinainen moniosaaja, suoraselkäinen, rohkeasti suunsa avaava ja oikeudenmukaisuuden etsijä. Jukka on toiminut oman alueensa merkittävänä kansanterveyden edistäjänä ja vaalijana vaikeina vuosina ja isojen muutosten keskellä. Jukka edustaa monella tapaa sellaista ihailtavaa ja kunnioitettava yleislääketieteen ideaalia, joka toimii esikuvana meille kaikille yleislääkäreille.

Yleislääkäri-lehden kirjoituspalkinto

Yleislääkäri-lehden kirjoituspalkintoraadin valinta vuoden 2020 parhaaksi artikkeliksi on jyväskyläläisen yleislääketieteen erikoislääkäri Aapo Tahkolan artikkeli Kansalliset hoidon laadun mittarit perusterveydenhuollon näkökulmasta.Artikkeli tuo esiin laatumittausten ongelmia ja käsittelee mm. vaikuttavuutta sekä ns. turhia tutkimuksia.Palkintoraadin sanoin: Hyvä perusterveydenhuollon näkökulma, joka ottaa huomioon arjen puurtajan, mutta myös potilaan osuuden.

Yleislääkärin tutkimusapurahan jakavat kolme kollegaa

Suomen yleislääkärit ry:n myöntämien apurahojen jakoperuste on, että tutkimukset hyödyttävät perusterveydenhuollossa työskenteleviä lääkäreitä.

Lääketieteen lisensiaatti ja terveyskeskuslääkäri Ilmajoen terveyskeskuksesta Verneri Hannula tekee väitöskirjatutkimusta kliinisen työn ohessatapahtuvasta lääketieteen opiskelijoiden ohjauksesta. Hän kuvaa työtään seuraavasti: ”Olemme kartoittaneet lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia kliinikkolääkäreiltä saamastaan ohjauksesta sekä opiskelijoiden ajatuksia toimivista ohjaustavoista. Lisäksi tulemme arvioimaan ohjauksen vaikutusta oppimiseen opiskelijoiden antamista jaksopalautteista sekä selvitämme, voidaanko kliinikkojen lyhyellä koulutuksella parantaa ohjauksen laatua. Tavoitteemme on löytää ja puuttua kehityskohteisiin, jolloin opetuksen laatua voidaan mahdollisesti parantaa lisäämättä vaadittavaa opetusresurssia.”

Tamperelaisen yleislääketieteen erikoislääkäri Emmi Lautamatin tutkimus keskittyy mediassa paljon esillä olevaan hoidon jatkuvuuteen, joka on perusterveydenhuollon kantava voima, ja joka nykyisissä tehokkuusvaatimuksissa on jäänyt lapsipuolen asemaan.

Yleislääketieteen erikoislääkäri, terveyskeskuslääkäri Valkeakosken terveyskeskuksesta Riikka Riihimies kuvaa tutkimustaan seuraavasti: ”'Suuntima-palvelu segmentoi asiakkuudet ja auttaa ammattilaisia suunnittelemaan ja kohdentamaan kullekin ryhmälle sopivia palvelupolkuja, ja asiakkaita hyödyntämään omahoitoa parhaiten tukevia palveluita. Suuntiman tutkimuskokonaisuudessa selvitetään palvelun käytettävyyttä, luotettavuutta ja toistettavuutta sekä kuvataan diabetesta sairastavien potilaiden jakautuminen eri ryhmiin ja potilaiden ominaisuudet eri ryhmissä perusterveydenhuollossa.”

Keynote-luennot: tulevaisuuden yleislääkäristä sekä hoitovelan purkamisesta

Avajaispäivän keynote-luennon piti yleislääketieteen professori Tuomas Koskela aiheenaan ”Yleislääkärinä 2030-luvun Suomessa”. Perjantaiaamuna aiheena on ”Hoitovelan purkaminen perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa”, puhumassa on Essoten johtajaylilääkäri Jarmo Koski.

Yleislääkäripäivät hybridinä

Yleislääkäripäiville 25.–26.11. Marina Congress Centeriin Katajanokalle on kokoontunut nelisen sataa yleislääkäriä sekä kotikoneiden ääreen reilut 300 kollegaa lisää. Vuosittaiset päivät ovat laajimmat suomalaiset yleislääkärien yleislääkäreille suunnittelemat täydennyskoulutuspäivät. Ne yhdistävät kollegakuntaa ja luovat suosiollaan uskoa perusterveydenhuollon tulevaisuuteen Suomessa. Tänä vuonna aiheet liittyvät erilaisten kliinisten aiheiden lisäksi mm. työnjakoon ja työssäjaksamiseen sekä digitaalisuuteen. Ohjelma kokonaisuudessaan on nähtävissä Suomen yleislääkärit GPF ry:n sivuilla osoitteessa www.yleislaakarit.fi.

Seuraavat Yleislääkäripäivät järjestetään 24.–25.11.2022.

Puheenjohtaja Jaana Puhakka,
Suomen yleislääkärit GPF ry, gsm 040 182 9517

Koulutusryhmän puheenjohtaja Arto Virtanen,
Suomen yleislääkärit GPF ry, gsm 050 581 0595

Vuoden yleislääkäri Jukka Ronkainen Torniosta
Kirjoituspalkinto Aapo Tahkolalle
Suomen yleislääkärit GPF ry:n puheenjohtaja Jaana Puhakka avaa Yleislääkäripäivät.

Yleislääkäripäivät 2017 - Vuoden yleislääkäri 2017 on Anneli Kuusinen-Laukkala23.11.2017 13:13:16 EET | Tiedote

Vuosittain jaettavan Vuoden yleislääkäri -tunnustuksen sai tänä vuonna Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä koulutuksen ja tutkimuksen vastuualueella työskentelevä yleislääketieteen erikoislääkäri Anneli Kuusinen-Laukkala. Annelin valintaperusteina olivat mm. laaja kokemus käytännön yleislääkärinä, perhelääkärinä, kouluttajana, tutkijana, luottamushenkilönä ja vaikuttajana.