Vuodenvaihteen juhlapyhät vaikuttavat jätekuljetuksiin

Jäteastian normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä vuodenvaihteen juhlapyhien vuoksi pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Jouluviikolla jäteastioita tyhjennetään poikkeuksellisesti myös joulu- ja tapaninpäivänä jätehuollon toimivuuden takaamiseksi. Kiinteistöjen tulee huolehtia porttien aukiolosta jouluviikolla.
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjestää asuinkiinteistöjen jätehuollon pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummell​a.​

Joulu ja uusivuosi aiheuttavat joitakin poikkeuksia Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätekuljetusten aikatauluihin. Jouluviikolla jätekuljetukset aloitetaan poikkeuksellisesti tiistaina 25.12.2018. Maanantaina 24.12. ei kerätä jätteitä. Tyhjennystöitä jatketaan lauantaihin 29.12. saakka.

Jouluna haasteena ovat normaalia suuremmat jätemäärät, mikä hidastaa keräystyötä. HSY kehottaa lajittelemaan jätteet myös jouluna ja säilyttämään lahjapapereita ja -pakkauksia jonkin aikaa esimerkiksi varastossa, jotta vältettäisiin jäteastioiden ylitäyttö. Pakkauslaatikot kannattaa litistää tilan säästämiseksi ennen keräysastiaan laittamista.

Myös uudenvuoden viikolla kiinteistön normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä yhdellä päivällä. Jäteastioita tyhjennetään normaalisti maanantaina 31.12.2018, mutta uudenvuodenpäivänä 1.1.2019 ei kerätä jätteitä. Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan jälleen keskiviikkona 2.1.2019, ja ne jatkuvat tarvittaessa lauantaihin 5.1.2019 saakka.

Kiinteistöjen porttien aukiolosta tulee huolehtia jouluviikolla

Tyhjennämme jäteastioita jouluviikolla poikkeuksellisesti kahtena pyhäpäivänä ja lauantaina. Erityisesti Helsingin kantakaupungissa on runsaasti kiinteistöjä, joihin ei pääse viikonloppuisin tai pyhinä. Kyseisten kiinteistöjen on huolehdittava itse siitä, että kiinteistön portit ovat auki normaaleja arkipäiviä vastaavalla tavalla 25.12., 26.12. ja 29.12.2018.

Jos porttien aukiolosta ei huolehdita, jäteastiat päästään tyhjentämään joulua edeltävällä viikolla ja seuraavan kerran joulupyhien jälkeen.

Poikkeuksia myös lietekaivojen tyhjennyksissä

Joulupyhille osuvat vakiotyhjennykset siirtyvät joulua edeltävälle viikolle tai joulua seuraavalle arkipäivälle eli torstaille 27.12.2018. Uudenvuodenpäivän vakiotyhjennykset tehdään seuraavana arkipäivänä eli keskiviikkona 2.1.2019.

Sako- ja umpikaivon tyhjennys kannattaa tilata hyvissä ajoin. Tyhjennykset voi tilata arkisin klo 9.30–15.30 HSY:n asiakaspalvelusta numerosta 09 1561 2110. Muina aikoina HSY:n päivystysnumero palvelee numerossa 050 307 6041.

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 26.4.202426.4.2024 10:24:32 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Espoon kaupungin kanssa tehtävän sopimuksen, joka koskee Finnoon jätevedenpuhdistamon purkua ja alueen ennallistamista vuokrasuhteen päätyttyä. Hallitus pitää tärkeänä, että vanhoja rakenteita purettaessa toimitaan varoen, jotta kansainvälisesti arvokkaan Finnoon lintukosteikon vedenkorkeus ja vedenlaatu eivät häiriinny purkutyöstä. Hallitus päätti myös hyväksyä HSY:n osallistumisen Vantaan ratikan alliansseihin. Vantaan ratikan raitiolinjan rakentamisen yhteydessä rakennetaan merkittävä määrä vesihuoltoa. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Tapiolan urheilupuiston vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Länsi-Pakilan vesihuollon saneerauksen ensimmäisen vaiheen hankesuunnitelma - Vantaan Myyrmäen vesitornin ja Kivistön paineenkorotusaseman välisen yhdysvesijohdon rakentamisen hankesuunnitelma - Espoon Sinimäentie – Kalevalantie vesihuoltoverkoston rakentamisen