Vuodenvaihteen juhlapyhät vaikuttavat jätekuljetuksiin

Jäteastian normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä vuodenvaihteen juhlapyhien vuoksi pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Jouluviikolla jäteastioita tyhjennetään poikkeuksellisesti myös joulu- ja tapaninpäivänä jätehuollon toimivuuden takaamiseksi. Kiinteistöjen tulee huolehtia porttien aukiolosta jouluviikolla.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjestää asuinkiinteistöjen jätehuollon pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummell​a.​

Joulu ja uusivuosi aiheuttavat joitakin poikkeuksia Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätekuljetusten aikatauluihin. Jouluviikolla jätekuljetukset aloitetaan poikkeuksellisesti tiistaina 25.12.2018. Maanantaina 24.12. ei kerätä jätteitä. Tyhjennystöitä jatketaan lauantaihin 29.12. saakka.

Jouluna haasteena ovat normaalia suuremmat jätemäärät, mikä hidastaa keräystyötä. HSY kehottaa lajittelemaan jätteet myös jouluna ja säilyttämään lahjapapereita ja -pakkauksia jonkin aikaa esimerkiksi varastossa, jotta vältettäisiin jäteastioiden ylitäyttö. Pakkauslaatikot kannattaa litistää tilan säästämiseksi ennen keräysastiaan laittamista.

Myös uudenvuoden viikolla kiinteistön normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä yhdellä päivällä. Jäteastioita tyhjennetään normaalisti maanantaina 31.12.2018, mutta uudenvuodenpäivänä 1.1.2019 ei kerätä jätteitä. Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan jälleen keskiviikkona 2.1.2019, ja ne jatkuvat tarvittaessa lauantaihin 5.1.2019 saakka.

Kiinteistöjen porttien aukiolosta tulee huolehtia jouluviikolla

Tyhjennämme jäteastioita jouluviikolla poikkeuksellisesti kahtena pyhäpäivänä ja lauantaina. Erityisesti Helsingin kantakaupungissa on runsaasti kiinteistöjä, joihin ei pääse viikonloppuisin tai pyhinä. Kyseisten kiinteistöjen on huolehdittava itse siitä, että kiinteistön portit ovat auki normaaleja arkipäiviä vastaavalla tavalla 25.12., 26.12. ja 29.12.2018.

Jos porttien aukiolosta ei huolehdita, jäteastiat päästään tyhjentämään joulua edeltävällä viikolla ja seuraavan kerran joulupyhien jälkeen.

Poikkeuksia myös lietekaivojen tyhjennyksissä

Joulupyhille osuvat vakiotyhjennykset siirtyvät joulua edeltävälle viikolle tai joulua seuraavalle arkipäivälle eli torstaille 27.12.2018. Uudenvuodenpäivän vakiotyhjennykset tehdään seuraavana arkipäivänä eli keskiviikkona 2.1.2019.

Sako- ja umpikaivon tyhjennys kannattaa tilata hyvissä ajoin. Tyhjennykset voi tilata arkisin klo 9.30–15.30 HSY:n asiakaspalvelusta numerosta 09 1561 2110. Muina aikoina HSY:n päivystysnumero palvelee numerossa 050 307 6041.

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi