Vuodenvaihteen juhlapyhät vaikuttavat jätekuljetuksiin

Jäteastian normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä vuodenvaihteen juhlapyhien vuoksi pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Jouluviikolla jäteastioita tyhjennetään poikkeuksellisesti myös joulu- ja tapaninpäivänä jätehuollon toimivuuden takaamiseksi. Kiinteistöjen tulee huolehtia porttien aukiolosta jouluviikolla.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjestää asuinkiinteistöjen jätehuollon pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummell​a.​

Joulu ja uusivuosi aiheuttavat joitakin poikkeuksia Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätekuljetusten aikatauluihin. Jouluviikolla jätekuljetukset aloitetaan poikkeuksellisesti tiistaina 25.12.2018. Maanantaina 24.12. ei kerätä jätteitä. Tyhjennystöitä jatketaan lauantaihin 29.12. saakka.

Jouluna haasteena ovat normaalia suuremmat jätemäärät, mikä hidastaa keräystyötä. HSY kehottaa lajittelemaan jätteet myös jouluna ja säilyttämään lahjapapereita ja -pakkauksia jonkin aikaa esimerkiksi varastossa, jotta vältettäisiin jäteastioiden ylitäyttö. Pakkauslaatikot kannattaa litistää tilan säästämiseksi ennen keräysastiaan laittamista.

Myös uudenvuoden viikolla kiinteistön normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä yhdellä päivällä. Jäteastioita tyhjennetään normaalisti maanantaina 31.12.2018, mutta uudenvuodenpäivänä 1.1.2019 ei kerätä jätteitä. Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan jälleen keskiviikkona 2.1.2019, ja ne jatkuvat tarvittaessa lauantaihin 5.1.2019 saakka.

Kiinteistöjen porttien aukiolosta tulee huolehtia jouluviikolla

Tyhjennämme jäteastioita jouluviikolla poikkeuksellisesti kahtena pyhäpäivänä ja lauantaina. Erityisesti Helsingin kantakaupungissa on runsaasti kiinteistöjä, joihin ei pääse viikonloppuisin tai pyhinä. Kyseisten kiinteistöjen on huolehdittava itse siitä, että kiinteistön portit ovat auki normaaleja arkipäiviä vastaavalla tavalla 25.12., 26.12. ja 29.12.2018.

Jos porttien aukiolosta ei huolehdita, jäteastiat päästään tyhjentämään joulua edeltävällä viikolla ja seuraavan kerran joulupyhien jälkeen.

Poikkeuksia myös lietekaivojen tyhjennyksissä

Joulupyhille osuvat vakiotyhjennykset siirtyvät joulua edeltävälle viikolle tai joulua seuraavalle arkipäivälle eli torstaille 27.12.2018. Uudenvuodenpäivän vakiotyhjennykset tehdään seuraavana arkipäivänä eli keskiviikkona 2.1.2019.

Sako- ja umpikaivon tyhjennys kannattaa tilata hyvissä ajoin. Tyhjennykset voi tilata arkisin klo 9.30–15.30 HSY:n asiakaspalvelusta numerosta 09 1561 2110. Muina aikoina HSY:n päivystysnumero palvelee numerossa 050 307 6041.

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi