Vuokrakehitys hidastunut pääkaupunkiseudulla ja kääntynyt monessa kaupungissa negatiiviseksi

Tilastokeskuksen tuore vuokratilastojulkistus kertoo vapaarahoitteisten vuokrien kasvun hidastuneen koko maassa. Vuokrien vuosimuutokset ovat selkeästi pienentyneet pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa. Vuokrakehitys oli negatiivista Jyväskylässä, Lahdessa, Hyvinkäällä, Riihimäellä, Hämeenlinnassa ja Mikkelissä.

Tilastokeskus on julkistanut vuokratilastot kuluvan vuoden tammi-maaliskuulta. Tuoreiden tilastolukujen valossa vapaarahoitteisten vuokrien vuosimuutokset ovat laskeneet eri puolilla Suomea. Koko maassa vuokrat nousivat 0,7 prosentilla viime vuoden ensimmäiseltä vuosineljännekseltä kuluvan vuoden ensimmäiselle neljännekselle. Viime vuoden lopussa vuokrien vuosimuutos oli 1,0 prosenttia.

”Vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat olleet kasvussa kuluneen puolen vuoden aikana erikokoisissa kaupungeissa. Markkinointiaikojen pitkittyminen näkyy nyt pienellä viiveellä vuokrakehityksen hidastumisena tai kääntymisenä jopa laskuun osassa kaupungeissa”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuokrakehitys on hidastunut pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa. Viimeisen vuoden aikana vuokrat nousivat pääkaupunkiseudulla 0,9 prosentilla, Tampereella 1,0 prosentilla ja Oulussa 0,8 prosentilla. Vuokrien vuosikasvu hidastui viime vuodesta hieman myös Turussa, mutta oli kaupungissa edelleen koko maan nopeinta (+ 1,4 %). Vuokrakehitys hidastui myös pääkaupunkisedun työssäkäyntialueella Keravalla, Järvenpäässä ja Porvoossa.

Vuokrien vuosimuutokset olivat negatiivisia Jyväskylässä (-0,1 %), Lahdessa (-0,1 %), Hyvinkäällä (-0,2 %), Riihimäellä (-0,4 %), Hämeenlinnassa (-0,5 %) ja Mikkelissä (-0,2 %).

”Kilpailu vuokralaisista on kiristynyt monessa kaupungissa. Koronatilanteen pitkittyminen on vaikuttanut muun muassa korkeakoulujen etäopiskelun sekä palvelualojen vaikeuksien pitkittymiseen. Tämä on verottanut sekä opiskelijoiden että työntekijöiden vuokra-asuntojen kysyntää kaupungeissa. Samaan aikaan vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on edelleen ollut voimakasta. Lisäksi monilla kotitalouksilla korona on rajoittanut kulutusta ja lisännyt säästämistä, minkä seurauksena on lähdetty asuntokaupoille etsimään omistusasuntoa. Vuokramarkkinoilla seurataan tarkkaan, miten ja erityisesti millaisten vuokra-asuntojen kysyntä kehittyy koronan jälkeen”, arvioi Rokkanen.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Riihimäki ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – päihitti niukasti Hämeenlinnan10.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäki on ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunki päihitti niukasti Kanta-Hämeen keskuskaupungin Hämeenlinnan. Molemmat Kanta-Hämeen kaupungit jäivät vertailun häntäpäähän. Riihimäki oli sijalla 22 ja Hämeenlinna sijalla 23 vertailussa mukana olleiden 27 kaupungin joukossa. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.