Vuokrakehitys hidastunut pääkaupunkiseudulla ja kääntynyt monessa kaupungissa negatiiviseksi

Tilastokeskuksen tuore vuokratilastojulkistus kertoo vapaarahoitteisten vuokrien kasvun hidastuneen koko maassa. Vuokrien vuosimuutokset ovat selkeästi pienentyneet pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa. Vuokrakehitys oli negatiivista Jyväskylässä, Lahdessa, Hyvinkäällä, Riihimäellä, Hämeenlinnassa ja Mikkelissä.

Tilastokeskus on julkistanut vuokratilastot kuluvan vuoden tammi-maaliskuulta. Tuoreiden tilastolukujen valossa vapaarahoitteisten vuokrien vuosimuutokset ovat laskeneet eri puolilla Suomea. Koko maassa vuokrat nousivat 0,7 prosentilla viime vuoden ensimmäiseltä vuosineljännekseltä kuluvan vuoden ensimmäiselle neljännekselle. Viime vuoden lopussa vuokrien vuosimuutos oli 1,0 prosenttia.

”Vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat olleet kasvussa kuluneen puolen vuoden aikana erikokoisissa kaupungeissa. Markkinointiaikojen pitkittyminen näkyy nyt pienellä viiveellä vuokrakehityksen hidastumisena tai kääntymisenä jopa laskuun osassa kaupungeissa”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuokrakehitys on hidastunut pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa. Viimeisen vuoden aikana vuokrat nousivat pääkaupunkiseudulla 0,9 prosentilla, Tampereella 1,0 prosentilla ja Oulussa 0,8 prosentilla. Vuokrien vuosikasvu hidastui viime vuodesta hieman myös Turussa, mutta oli kaupungissa edelleen koko maan nopeinta (+ 1,4 %). Vuokrakehitys hidastui myös pääkaupunkisedun työssäkäyntialueella Keravalla, Järvenpäässä ja Porvoossa.

Vuokrien vuosimuutokset olivat negatiivisia Jyväskylässä (-0,1 %), Lahdessa (-0,1 %), Hyvinkäällä (-0,2 %), Riihimäellä (-0,4 %), Hämeenlinnassa (-0,5 %) ja Mikkelissä (-0,2 %).

”Kilpailu vuokralaisista on kiristynyt monessa kaupungissa. Koronatilanteen pitkittyminen on vaikuttanut muun muassa korkeakoulujen etäopiskelun sekä palvelualojen vaikeuksien pitkittymiseen. Tämä on verottanut sekä opiskelijoiden että työntekijöiden vuokra-asuntojen kysyntää kaupungeissa. Samaan aikaan vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on edelleen ollut voimakasta. Lisäksi monilla kotitalouksilla korona on rajoittanut kulutusta ja lisännyt säästämistä, minkä seurauksena on lähdetty asuntokaupoille etsimään omistusasuntoa. Vuokramarkkinoilla seurataan tarkkaan, miten ja erityisesti millaisten vuokra-asuntojen kysyntä kehittyy koronan jälkeen”, arvioi Rokkanen.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.