Vuokralainen, näin vakuutat vuokranantajan

Opiskelijat palaavat jälleen suurelta osin lähiopetukseen korona-ajan jälkeen. Erityisesti opiskelijakaupungeissa tämä voi tarkoittaa ruuhkaisia asuntonäyttöjä. Vuokralaisen löytäminen on saattanut hankaloitua koronapandemian aikana, mutta tilanne voi kääntyä päälaelleen nyt vuokrauksen huippusesongin lähestyessä. Miten vuokralainen voi vakuuttaa vuokranantajan ja erottua useiden vuokralaisehdokkaiden joukosta?

Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Minni Yli-Olli kertoo, mitä vuokralaisen kannattaa huomioida asuntoa hakiessaan:

Ensivaikutelmalla on iso vaikutus. Kerro jo ensimmäisessä yhteydenotossa hieman itsestäsi, opiskelutilanteestasi ja minkälainen olet asukkaana. Näin erotut jo alussa standardimuotoisista ”Olisin kiinnostunut tästä asunnosta” -viesteistä, joita voi vuokranantajalle tulla vaikkapa Oikotien tai Vuokraoven palvelujen kautta jopa kymmeniä päivässä.

Kerro rehellisesti suunnitelmistasi asunnon suhteen – haetko pitkäaikaista asuntoa esimerkiksi koko opiskeluajalle vai onko asunnontarpeesi lyhytaikainen. Vuokranantajat hakevat tyypillisesti pitkäaikaista vuokralaista, mutta myös vuokranantajien toiveet vuokrasuhteen kestosta voivat vaihdella.

Valmistaudu osoittamaan maksukykysi vuokranantajalle. Maksukyvyn voit osoittaa esimerkiksi palkkatodistuksen avulla. Henkilötakaajaan saaminen takaamaan vuokrasopimuksen velvoitteita on puolestaan hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, jos sinulla on tilapäisesti maksukyky heikentynyt tai maksuhäiriömerkintöjä.

Liitä asuntohakemukseen lyhyt videoesittely tai valokuva itsestäsi. Vuokrauksen sesonkiaikaan asunnonhakijoita saattaa olla liikkeellä paljon ja asuntonäytön jälkeen vuokranantajan voi olla vaikea muistaa kaikkia hakijoita. Liittämällä hakemuksen mukaan kuvan tai videon varmistat jääneesi vuokranantajan mieleen, kun vuokranantaja tekee valinnan vuokralaisehdokkaiden joukosta. Videoesittely toimii erityisesti silloin, jos asunnon vuokraus tapahtuu etänä.

Harkitse oman asunnonhakuilmoituksen julkaisemista. Internetistä löytyy erilaisia ryhmiä, joissa sekä vuokranantajat että vuokralaiset voivat julkaista omia vuokrausilmoituksiaan. Parhaimmassa tapauksessa vuokranantaja ei ole vielä ehtinyt julkaista omaa asuntoilmoitustaan ja löytää sopivan vuokralaisehdokkaan jo ennen varsinaista hakuprosessia, säästäen samalla aikaa sekä kustannuksia.

Tiedustele aiemmalta vuokranantajaltasi, voiko hän toimia suosittelijanasi. Suositus toimii kilpailuetuna, mikäli vuokralaisehdokkaita on useita. Ennen kaikkea suositus antaa vuokralaisehdokkaasta luotettavan vaikutelman ja voi toimia takeena vuokrasuhteen toimivuudesta.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.