Vuokralainen, näin vakuutat vuokranantajan

Opiskelijat palaavat jälleen suurelta osin lähiopetukseen korona-ajan jälkeen. Erityisesti opiskelijakaupungeissa tämä voi tarkoittaa ruuhkaisia asuntonäyttöjä. Vuokralaisen löytäminen on saattanut hankaloitua koronapandemian aikana, mutta tilanne voi kääntyä päälaelleen nyt vuokrauksen huippusesongin lähestyessä. Miten vuokralainen voi vakuuttaa vuokranantajan ja erottua useiden vuokralaisehdokkaiden joukosta?

Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Minni Yli-Olli kertoo, mitä vuokralaisen kannattaa huomioida asuntoa hakiessaan:

Ensivaikutelmalla on iso vaikutus. Kerro jo ensimmäisessä yhteydenotossa hieman itsestäsi, opiskelutilanteestasi ja minkälainen olet asukkaana. Näin erotut jo alussa standardimuotoisista ”Olisin kiinnostunut tästä asunnosta” -viesteistä, joita voi vuokranantajalle tulla vaikkapa Oikotien tai Vuokraoven palvelujen kautta jopa kymmeniä päivässä.

Kerro rehellisesti suunnitelmistasi asunnon suhteen – haetko pitkäaikaista asuntoa esimerkiksi koko opiskeluajalle vai onko asunnontarpeesi lyhytaikainen. Vuokranantajat hakevat tyypillisesti pitkäaikaista vuokralaista, mutta myös vuokranantajien toiveet vuokrasuhteen kestosta voivat vaihdella.

Valmistaudu osoittamaan maksukykysi vuokranantajalle. Maksukyvyn voit osoittaa esimerkiksi palkkatodistuksen avulla. Henkilötakaajaan saaminen takaamaan vuokrasopimuksen velvoitteita on puolestaan hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, jos sinulla on tilapäisesti maksukyky heikentynyt tai maksuhäiriömerkintöjä.

Liitä asuntohakemukseen lyhyt videoesittely tai valokuva itsestäsi. Vuokrauksen sesonkiaikaan asunnonhakijoita saattaa olla liikkeellä paljon ja asuntonäytön jälkeen vuokranantajan voi olla vaikea muistaa kaikkia hakijoita. Liittämällä hakemuksen mukaan kuvan tai videon varmistat jääneesi vuokranantajan mieleen, kun vuokranantaja tekee valinnan vuokralaisehdokkaiden joukosta. Videoesittely toimii erityisesti silloin, jos asunnon vuokraus tapahtuu etänä.

Harkitse oman asunnonhakuilmoituksen julkaisemista. Internetistä löytyy erilaisia ryhmiä, joissa sekä vuokranantajat että vuokralaiset voivat julkaista omia vuokrausilmoituksiaan. Parhaimmassa tapauksessa vuokranantaja ei ole vielä ehtinyt julkaista omaa asuntoilmoitustaan ja löytää sopivan vuokralaisehdokkaan jo ennen varsinaista hakuprosessia, säästäen samalla aikaa sekä kustannuksia.

Tiedustele aiemmalta vuokranantajaltasi, voiko hän toimia suosittelijanasi. Suositus toimii kilpailuetuna, mikäli vuokralaisehdokkaita on useita. Ennen kaikkea suositus antaa vuokralaisehdokkaasta luotettavan vaikutelman ja voi toimia takeena vuokrasuhteen toimivuudesta.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.