Vuokralaisen löytyminen vaikeutunut Mikkelissä – Vuokrien nousu pysähtynyt

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan asuntotarjonnan lisäys yhdistettynä väestön supistumiseen on vaikeuttanut vuokralaisen löytämistä Mikkelissä. Rajusti pitkittyneet markkinointiajat ovat lähes pysäyttäneet aikaisempien vuosien nopean vuokrien kasvun.

Mikkelissä vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrataso on noussut vuodessa maltillisesti 0,4 prosentilla. Kasvu on ollut yksiöissä (+0,6 %) hieman suurempia asuntoja nopeampaa. Viiden vuoden tarkastelussa suhteellisesti nopeammin ovat kasvaneet kaksioiden ja suurempien asuntojen vuokrat. Mikkelissä yksiöiden vuokrataso (16,0 €/m²) on selkeästi korkeampi kuin kaksioiden (11,9 €/m²). Keskineliövuokra oli Mikkelissä alkuvuonna 12,7 €/m².

Viimeisen vuoden aikana vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat kääntyneet rajusti kasvuun. Keskimääräinen markkinointiaika oli kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä 29 päivää. Kasvua on vuoden takaisesta tilanteesta 11 päivää. Viime aikojen asuntotarjonnan lisäys yhdistettynä väestön supistumiseen heijastuu vuokra-asuntojen vuokrattavuuden heikkenemisenä. Rajusti pitkittyneet vuokra-ajat luovat myös painetta vuokratason laskulle.

”Vuokrat nousivat Mikkelissä muutama vuosi sitten jopa yli kolmella prosentilla vuodessa ja uusi vuokralainen löytyi jopa helpommin kuin suomalaisissa kaupungeissa keskimäärin. Nyt kehityksessä on tapahtunut raju muutos. Markkinointiajat ovat kasvaneet ja vuokrien kasvu on pysähtynyt. Tuoreimmat tiedot vuokrailmoituksista alkuvuodelta osoittavat suurempien asuntojen vuokrapyyntien kääntyneen laskuun. Myös uusien vuokrasopimusten keskivuokra on täsmälleen sama kuin yleinen vuokrataso kaupungissa”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Mikkelissä 500 euroa. Vuokrapyynnit olivat keskimäärin välillä 470–550 euroa. Vuokrapyyntien mediaani oli lähes sama kuin Lahden yksiöiden 504 euroa. Ilmoitusten vuokrapyynnit vaihtelivat Lahdessa keskimäärin 445–550 eurossa. Kaksioiden ja kolmioiden osalta sekä neliövuokrat että kokonaisvuokrat olivat Mikkelissä Lahtea pienemmät.

”Mikkelin kehitysnäkymät ovat hyvin haasteelliset. Asukasluvun laskun ennustetaan jatkuvan. Helprintin konkurssi iski kovaa työpaikkakehitykseen. Lisäksi kaupungin talous on hyvin haasteellinen, ja tämän vuoden veronkorotuksen jälkeen kaupunki on Suomen maakuntakeskusten kirein verottaja. Vaikka asuntojen kysyntä kokonaisuutena on laskusuuntainen, tulee tulevina vuosina asuntomarkkinoilla tarve kasvamaan senioreille soveltuvista kodeista. Vuonna 2030 Mikkelissä arvioidaan olevan 2700 yli 75-vuotiasta enemmän kuin vuoden 2019 lopussa”, toteaa Rokkanen.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.