Vuokramarkkinakatsaus: Suomen kansainvälisin kolkka kärsinyt koronasta eniten

Suomen Vuokranantajat on yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa analysoinut vuokramarkkinoiden kehitystä vuoden 2021 aikana. Vuokra-asuntojen kysyntä on seurannut vuoden aikana koronatilanteen aaltoilua. Eniten korona on vaikuttanut pääkaupunkiseudun vuokra-asuntomarkkinoihin. Muualla maassa kysyntä on piristymässä.

Vuokra-asuntojen kysyntä piristynyt pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta – omikron lisää epävarmuutta

Vuokramarkkinoiden kysynnän kehitys on noudatellut koronatilanteen aaltoilua vuoden 2021 aikana.

”Alkuvuonna uuden vuokralaisen löytäminen oli koronatilanteen pitkittymisen vuoksi ennätysvaikeaa. Vuokra-asuntojen kysyntä piristyi heinä-syyskuussa rokotusten edetessä ja tilanteen parantuessa ympäri Suomea, mutta pysyi pääkaupunkiseudulla edelleen hiljaisena. Myös uusi omikron-variantti lisää epävarmuutta erityisesti pääkaupunkiseudulla”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen kuvailee.

Pitkittyneen koronatilanteen negatiiviset vaikutukset ovat osuneet erityisesti tyypillisiin vuokralla asuviin ryhmiin, kuten opiskelijoihin ja palvelualojen työntekijöihin. Epävarmassa tilanteessa ihmiset vaihtavat asuntoa tai muuttavat omilleen vähemmän, jolloin myös vuokra-asuntojen kysyntä vähenee. Tämä näkyi erityisesti vuoden 2021 alussa, jolloin vuokra-asuntojen markkinointiajat kasvoivat ennätyksellisen pitkiksi.

Vuokrakehitys hidastui monissa kaupungeissa ja kääntyi osassa jopa hetkellisesti negatiiviseksi. Vuoden alussa solmituissa uusissa vapaarahoitteisissa vuokrasopimuksissa neliövuokra oli noin kaksi prosenttia alempi kuin vuoden 2020 alussa.

”Vaikeutuneessa markkinatilanteessa moni vuokranantaja laski vuokrapyyntejä ja jätti toteuttamatta vuokrien korotuksia”, Rokkanen kuvaa.

Rokotusten edetessä ja yhteiskunnan avautuessa asteittain myös vuokra-asuntojen kysyntä piristyi selkeästi kesällä ympäri Suomea, mutta ei pääkaupunkiseudulla.

”Pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat ovat olleet muuta maata vaisummat koko vuoden ajan. Tilannetta selittänee läpi korona-ajan kasvanut asuntotarjonta sekä muuta maata huonompi epidemiatilanne tiukempine rajoituksineen. Pääkaupunkiseutu on myös Suomen kansainvälisin kolkka. Matkailun, kansainvälisen liike-elämän ja myös kansainvälisten opiskelijoiden liikkumisen väheneminen näkyy voimakkaimmin pääkaupunkiseudulla. Tästä syystä myös omikron-variantti lisää epävarmuutta erityisesti pääkaupunkiseudulla”, kertoo Sakari Rokkanen.

Pääkaupunkiseudun tilanne erottuu muusta maasta monella mittarilla. Suomen Vuokranantajien syksyn Vuokranantaja-barometrissa vuokra­nantajien arviot kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä olivat kohentuneet kautta linjan läpi Suomen pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Vuokranantajien arviot markkinasta ovat linjassa Tilastokeskuksen vuokratilastojen tulosten kanssa. Tilastokeskuksen tiedot kertovat vuokrien nousseen vuodentakaisesta muualla Suomessa (+1,0 %) poikkeuksellisesti pääkaupunkiseutua (+0,9 %) nopeammin. Viime vuosina vuokrat ovat pääkaupunkiseudulla perintei­sesti nousseet selkeästi muuta maata nopeammin.

Tammi-syyskuussa vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat olleet yksiöissä ja kaksioissa Vantaalla, Keravalla ja Espoossa koko maan pisimpiä. Myös Helsingissä markkinointiajat ovat olleet tavanomaista pidemmät.

Vuokraovi.com: Vuokralaisen kriteerit nousseet kilpailun kiristyessä

Vaikka vuokrattavien kohteiden tarjonta ja markkinointiajat ovat kasvaneet eri puolilla Suomea, Vuokraovi.com palvelusta on myös poistunut kohteita huomattavasti viime vuotta enemmän.

”Asuntoja menee edelleen vuokralle, mutta vuokralaisen löytämiseksi on tehtävä aikaisempaa enemmän töitä, koska tarjontaa on myös aikaisempaa enemmän. Vuokralaisen löytäminen onkin edelleen haastavaa. Tämä korostuu erityisesti Helsingin seudulla, missä hyviäkin kohteita saattaa olla tyhjillään tavanomaista pidempään. Vuokralaisella on aikaisempaa enemmän valinnanvaraa. Tämä onkin johtanut siihen, että vuokralaisten kriteerit asuntovalinnassa ovat nousseet. Vuokra-asunnon hyvä kunto ja varustelu on keskeinen myyntivaltti kireässä markkinatilanteessa”, toteaa Vuokraovi.comin liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen.

Kolmioihin löytynyt vuokralainen nopeammin kuin ennen koronaa

Vuokraovi.comin asuntoilmoitusten markkinointiaikatilastot kertovat, että korona-aikana kolmioihin on löytynyt vuokralainen nopeammin kuin ennen koronaa. Samaan aikaan monin paikoin vuokralai­sen löytyminen taas yksiöihin ja kaksioihin on ollut aiempaa vaikeampaa.

”Jos korona-aika on lisännyt harmaita hiuksia yksiöiden ja kaksioiden vuokraajille, on kolmioiden vuokraajilla taas puolestaan muuttuneessa tilanteessa uuden vuokralaisen löytäminen keskimäärin helpottunut”, sanoo Rokkanen.

Vaikka tilastojen perusteella on vuokralaisen markkinat, Vuokraovi.com palvelussa teetetyn kyselyn mukaan noin puolet vuokra-asuntojen etsijöistä kokee sopivan asunnon löytämisen edelleen hankalaksi. Esimerkiksi sopivan pohjaratkaisun omaavien asuntojen löytäminen on koettu hankalaksi.

”Vaikka kokonaistarjonta markkinassa onkin kasvanut, halutuimmista vuokra-asunnoista on tässäkin tilanteessa niukkuutta. Seuraamme mielenkiinnolla, kuinka hyvin nykyinen vuok­ra-asuntokanta vastaa asunnonetsijän tarpeita ylipäätään tässä hetkessä. Aika näyttää onko kiinnostus suurempia vuokra-asuntoja kohtaan väliaikainen vai pidempiaikainen trendi,” pohtii Laakkonen.

Henrik Laakkonen
Vuokraovi.com liiketoimintapäällikkö
henrik.laakkonen@almamedia.fi

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 27 000 vuokranantajaa.

Asumisen riitojen ratkaisu kestää oikeudessa kohtuuttoman kauan - Uusi riidanratkaisuelin kuitenkin väärä lääke14.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Asumisen riitojen ratkaisu kestää oikeudessa kohtuuttoman kauan. Tuoreessa asuntopoliittisessa kehittämisohjelmassa ongelman ratkaisuksi ehdotetaan mahdollista uutta neuvonta- ja sovitteluelintä. Suomen Vuokranantajat ry:n mielestä kannattavampaa olisi tehostaa tuomioistuinten toimintaa. “Kevyempi tuomioistuinmenettely sopisi hyvin vuokrasuhteista johtuvien riita-asioiden ratkaisemiseen”, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Asuntopolitiikan kokonaisuudesta unohtui toimiva markkina16.12.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Valtioneuvosto on tänään julkaissut esityksen Asuntopoliittiseksi kehittämisohjelmaksi vuosiksi 2021-2028. Suomen Vuokranantajat on tyytyväinen siihen, että kehittämisohjelma on saatu viimein julki ja pohjaksi asuntopoliittiselle keskustelulle. Selonteon toimenpide-ehdotukset jäävät kuitenkin suppeiksi ja yksipuolisiksi. Asuntopolitiikan periaatteissa tunnistetaan toimivan ja monipuolisen asuntomarkkinan merkitys, mutta kehittämisehdotuksina tarjotaan lähinnä vain tuetun asuntokannan lisäämistä.