Vuokranantaja-barometri: Oulun vuokramarkkinoilla vakaa nykytilanne, mutta tulevaisuus jakaa vuokranantajien mielipiteitä

Suomen Vuokranantajat on julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Oulussa toimivat vuokranantajat pitävät vuokramarkkinoiden nykytilannetta vakaana, mutta tuleva kehitys jakaa mielipiteitä voimakkaasti.

Ensimmäistä kertaa julkaistussa Vuokranantaja-barometrissa eri kaupunkien vuokranantajat ovat arvioineet vuokranantajan näkökulmasta oman kaupunkinsa vuokramarkkinoiden nykytilaa sekä tulevaa kehitystä.

Vuokranantajilta, jotka olivat vuokranneet asuntoansa viimeisen kolmen kuukauden aikana, kysyttiin arvioita vuokralaisen löytymisestä viime vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Oulussa kysymykseen saatiin 87 vuokranantajan vastaukset.

”Oulussa kehitys oli vastausten perusteella koko valtakunnan vakainta. Lähes 70 prosenttia Oulussa toimivista vuokranantajista olisi sillä kannalla, ettei loppukesän ja alkusyksyn tilanne ole eronnut aiemmista vuosista”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen kertoo.

Noin joka kymmenes vastaaja katsoi tilanteen kehittyneen paremmaksi, ja vastaavasti noin joka viides arvio vuokralaisen löytymisen vaikeutuneen. Vastaukset painottuivat molempiin suuntiin pieniin muutoksiin.

Barometrissä tiedusteltiinkin myös kaupunkien vuokranantajilta, kuinka opiskelijat ovat olleet liikenteessä aiempiin vuosiin verrattuna. Kysymykseen saatiin Oulusta 79 vastausta.

”Kaikissa suurissa kaupungeissa vastaajien enemmistö katsoi, ettei opiskelijoiden käyttäytymisessä olisi tapahtunut muutoksia. Vastausten perusteella vähiten opiskelijoiden käyttäytyminen on muuttunut Oulussa, jossa lähes 80 prosenttia vuokranantajista ilmoitti, ettei ole havainnut opiskelijoiden vuokra-asuntojen hakemisessa muutoksia huonompaan tai parempaan. Vuokramarkkinoiden loppukesän sesonkiaika, jolloin opiskelijat etsivät vuokra-asuntoja, vaikuttaa sujuneen vastaavasti kuin aiempina vuosina”, Rokkanen toteaa.

Vuokranantajilta kysyttiin myös näkemystä kaupungin kehityksestä kahden seuraavan vuoden aikana vuokranantajan näkökulmasta. Oulun kehityksestä saatiin yhteensä 146 kaupungissa toimivan vuokranantajan näkemykset. Oulussa vuokranantajien vastaukset jakaantuivat kolmeen leiriin. Kolmannes vastaajista katsoi kehityksen olevan positiivista ja toinen kolmannes negatiivista. Kolmas kolmannes taas ei arvioinut tapahtuvan muutoksia.

”Suurissa kaupungeissa uskottiin yleisesti vuokra-asuntojen kysynnän olevan tulevaisuudessakin vahvaa. Oulu oli ehkä hieman yllättäen poikkeus. Oulussa vuokramarkkinoiden nykytilanne siis nähdään koko maan vakaimpana, mutta tulevaisuuden osalta vastaukset jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Tulosta voi selittää osittain yliopiston tulevaisuuden sijaintipäätöksiin liittyvä epävarmuus. Lopullisempi päätös suuntaan tai toiseen toisi varmuutta ja rauhoittaisi markkinoita”, Rokkanen arvio.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometri toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 2058 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 17.9.-27.9.2020. Vuokranantaja-barometrista on tarkoitus tehdä toistuva kyselytutkimus.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Harkitsetko Airbnb-vuokraamista? Tutustu ensin näihin oikeustapauksiin17.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Korkein hallinto-oikeus antoi viime viikolla kolme mielenkiintoista Airbnb-vuokrausta koskevaa ratkaisua. KHO:n mukaan oman asunnon tilapäinen ja lyhytkestoinen vuokraaminen katkaisee verovapaan myyntivoiton edellytyksenä olevan kahden vuoden yhtäjaksoisen asumisajan. Lisäksi KHO otti kantaa ns. salahotellitapauksiin. KHO painotti ratkaisuissaan olennaista olevan se, millaisia konkreettisia vaikutuksia toiminnalla kulloisessakin yksittäistapauksessa on. Airbnb-vuokranantajien näkökulmasta lyhytaikaisen vuokraustoiminnan riskit kasvoivat tuoreiden ennakkoratkaisujen myötä.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.