Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.

Tampereen päättäjille selvästi paras arvosana kaupungin vetovoiman kehittämisestä

Toista kertaa toteutetussa Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrissa kartoitettiin yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia näkemyksiä kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä. Lisäksi tämänkertaisessa barometrissa kysyttiin, minkä arvosanan (1–5) yksityiset vuokranantajat antavat päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä.

Yksityiset vuokranantajat antavat Tampereen päättäjille ylivoimaisesti parhaan arvosanan (3,8). Hopeasijalle nousee Kuopio (3,2) ja pronssi menee Seinäjoen päättäjille (3,1). Kyselyssä hyvän arvosanan saavat myös Turku, Helsinki, Espoo ja Vantaa. Eniten petrattavaa kaupungin vetovoiman kehittämisessä on vuokranantajien mielestä porilaisilla päättäjillä (1,9). Selvää tyytymättömyyttä oli myös Hämeenlinnassa, Lohjalla, Salossa, Kouvolassa ja Mikkelissä.

”Vaikka kaupungin vetovoiman kehitykseen vaikuttavat monet asiat, on myös kaupungin omilla toimilla iso merkitys. Tuleva ratikkakaupunki Tampere lunasti selkeän ykköspaikkansa viime vuosien vahvan kaupunkikehityksen ansiosta. Seinäjoen ja Kuopion menestys kyselyssä taas osoittaa, ettei vetovoima yksin riipu kaupungin koosta”, tuloksia arvioi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Kaikkien kyselyssä mukana olleiden kaupunkien tulokset löytyvät tiedotteen alun grafiikasta.

Tampere kärkisijalla myös vuokramarkkinoiden kehitysnäkymissä

Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän seuraavan kahden vuoden aikana positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä.

”Keravaa lukuun ottamatta kehitysarviot ovat viime syksyn barometrista heikentyneet, mutta pysyneet kuitenkin positiivisina”, Rokkanen toteaa.

Negatiivisimmaksi vuokramarkkioiden tuleva kehitys arvioitiin Porissa, Lahdessa, Kouvolassa, Raumalla, Jyväskylässä ja Mikkelissä. Arviot tulevasta heikkenivät viime syksyn barometriin verrattuna Lahdessa ja Jyväskylässä. Muissa edellä mainituissa kaupungeissa näkymät kohenivat pysyen kuitenkin edelleen negatiivisina.

Vuokralaisen löytyminen vaikeutunut

Koronakriisin pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, kun tuloksia verrataan syksyn 2020 barometrin vastauksiin. Noin kaksi kolmesta vuokranantajasta ilmoittaa, ettei korona ole vaikuttanut heidän vuokraustoimintaansa. Tulos on vastaava kuin viime syksyn barometrissa. Sen sijaan ostoaikeet ovat hieman laskeneet ja myyntiaikeet kasvaneet viime syksyn vastauksiin verrattuna.

Barometrissa kysyttiin, millaista vuokralaisen löytyminen oli alkuvuodesta viime vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vuokraus oli vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa, mutta erityisesti Lahdessa, Jyväskylässä, Vaasassa, Hyvinkäällä sekä Seinäjoella.

”Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa. Kuitenkin tautitilanne ja vuokramarkkinoiden kiristynyt kilpailu näkyivät alkuvuonna vuokralaisen löytymisen vaikeutumisena lähes kaikissa kaupungeissa”, Rokkanen tiivistää.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometri toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 2030 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 18.3.-12.4.2021. Vuokranantaja-barometri on toistuva tutkimus, joka toteutetaan puolivuosittain syksyllä ja keväällä.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.