Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.

Tampereen päättäjille selvästi paras arvosana kaupungin vetovoiman kehittämisestä

Toista kertaa toteutetussa Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrissa kartoitettiin yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia näkemyksiä kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä. Lisäksi tämänkertaisessa barometrissa kysyttiin, minkä arvosanan (1–5) yksityiset vuokranantajat antavat päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä.

Yksityiset vuokranantajat antavat Tampereen päättäjille ylivoimaisesti parhaan arvosanan (3,8). Hopeasijalle nousee Kuopio (3,2) ja pronssi menee Seinäjoen päättäjille (3,1). Kyselyssä hyvän arvosanan saavat myös Turku, Helsinki, Espoo ja Vantaa. Eniten petrattavaa kaupungin vetovoiman kehittämisessä on vuokranantajien mielestä porilaisilla päättäjillä (1,9). Selvää tyytymättömyyttä oli myös Hämeenlinnassa, Lohjalla, Salossa, Kouvolassa ja Mikkelissä.

”Vaikka kaupungin vetovoiman kehitykseen vaikuttavat monet asiat, on myös kaupungin omilla toimilla iso merkitys. Tuleva ratikkakaupunki Tampere lunasti selkeän ykköspaikkansa viime vuosien vahvan kaupunkikehityksen ansiosta. Seinäjoen ja Kuopion menestys kyselyssä taas osoittaa, ettei vetovoima yksin riipu kaupungin koosta”, tuloksia arvioi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Kaikkien kyselyssä mukana olleiden kaupunkien tulokset löytyvät tiedotteen alun grafiikasta.

Tampere kärkisijalla myös vuokramarkkinoiden kehitysnäkymissä

Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän seuraavan kahden vuoden aikana positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä.

”Keravaa lukuun ottamatta kehitysarviot ovat viime syksyn barometrista heikentyneet, mutta pysyneet kuitenkin positiivisina”, Rokkanen toteaa.

Negatiivisimmaksi vuokramarkkioiden tuleva kehitys arvioitiin Porissa, Lahdessa, Kouvolassa, Raumalla, Jyväskylässä ja Mikkelissä. Arviot tulevasta heikkenivät viime syksyn barometriin verrattuna Lahdessa ja Jyväskylässä. Muissa edellä mainituissa kaupungeissa näkymät kohenivat pysyen kuitenkin edelleen negatiivisina.

Vuokralaisen löytyminen vaikeutunut

Koronakriisin pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, kun tuloksia verrataan syksyn 2020 barometrin vastauksiin. Noin kaksi kolmesta vuokranantajasta ilmoittaa, ettei korona ole vaikuttanut heidän vuokraustoimintaansa. Tulos on vastaava kuin viime syksyn barometrissa. Sen sijaan ostoaikeet ovat hieman laskeneet ja myyntiaikeet kasvaneet viime syksyn vastauksiin verrattuna.

Barometrissa kysyttiin, millaista vuokralaisen löytyminen oli alkuvuodesta viime vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vuokraus oli vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa, mutta erityisesti Lahdessa, Jyväskylässä, Vaasassa, Hyvinkäällä sekä Seinäjoella.

”Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa. Kuitenkin tautitilanne ja vuokramarkkinoiden kiristynyt kilpailu näkyivät alkuvuonna vuokralaisen löytymisen vaikeutumisena lähes kaikissa kaupungeissa”, Rokkanen tiivistää.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometri toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 2030 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 18.3.-12.4.2021. Vuokranantaja-barometri on toistuva tutkimus, joka toteutetaan puolivuosittain syksyllä ja keväällä.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.