Vuokranantaja-barometri: Tampereen vuokranantajilla positiivisin suhtautuminen kaupungin tulevaan kehitykseen

Suomen Vuokranantajat on julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Positiivisimmin oman kaupungin kehitykseen suhtautuivat Tampereen vuokranantajat.

Ensimmäistä kertaa julkaistussa Vuokranantaja-barometrissa eri kaupunkien vuokranantajat ovat arvioineet vuokranantajan näkökulmasta oman kaupunkinsa vuokramarkkinoiden kehitystä. Vuokranantajilta kysyttiin näkemystä kaupungin kehityksestä kahden seuraavan vuoden aikana vuokranantajan näkökulmasta. Tampereen kehityksestä saatiin yhteensä 241 kaupungissa toimivan vuokranantajan näkemykset.

”Suuremmissa kaupungeissa uskottiin yleisesti vuokra-asuntojen kysynnän olevan tulevaisuudessakin vahvaa. Tampere jätti kuitenkin niukasti barometrissa taakseen pääkaupunkiseudun kaupungit. Tampereella kaupunkia on kehitetty viime vuosina hyvin kunnianhimoisesti. Tampereen vuokranantajien positiivisiin näkemyksiin iso vaikutus on varmasti ensi vuonna liikennöintinsä aloittavalla ratikalla”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen arvioi tuloksia.

Tampereen vuokranantajista kehityksen arvioi olevan joko hyvin tai varovaisen positiivista 61 prosenttia vastaajista. Vastaukset painottuivat voimakkaasti varovaisen positiivisiin arvioihin (noin puolet kaikista vastaajista). Varovaisen tai hyvin negatiivisena kehitystä piti 17 prosenttia vastaajista. Negatiivisetkin näkemykset painottuivat voimakkaasti varovaisiin arvioihin. Hyvin negatiivista kehitystä ennakoi vain prosentti vastaajista.

Vuokranantajilta, jotka olivat vuokranneet asuntoansa viimeisen kolmen kuukauden aikana, kysyttiin myös arvioita vuokralaisen löytymisestä viime vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tampereen osalta kysymykseen vastasi 148 vuokranantajaa.

Suurissa kaupungeissa vastaukset ovat hyvin samansuuntaisia. Vuokranantajista, jotka ovat viimeisen kolmen kuukauden aikana etsineet asuntoonsa uutta vuokralaista, selkeä enemmistö ei ole havainnut muutoksia aiempiin vuosiin verrattuna. Esimerkiksi Tampereella, Helsingissä ja Espoossa 60 prosenttia vuokranantajista ei ole havainnut asuntojen vuokrattavuudessa käännettä parempaan tai huonompaan.

”Vaikka enemmistö ei koe asuntojen vuokrattavuudessa tapahtuneen Tampereella muutoksia, kokee silti noin kolmasosa tilanteen vaikeutuneen aiempiin vuosiin verrattuna. Loppukesä ja alkusyksy ovat perinteisesti vuokramarkkinoilla kuuminta sesonkikautta, jolloin opiskelijat ovat etsimässä itselleen asuntoa”, Rokkanen kertoo

Barometrissä tiedusteltiinkin myös kaupunkien vuokranantajilta, kuinka opiskelijat ovat olleet liikenteessä aiempiin vuosiin verrattuna. Kysymykseen saatiin Tampereelta 85 vastausta.

”Kaikissa suurissa kaupungeissa vastaajien enemmistö katsoi, ettei opiskelijoiden käyttäytymisessä olisi tapahtunut muutoksia. Tampere kuitenkin erottui muiden suurten kaupunkien joukosta negatiivisten arvioiden osalta. Noin 30 prosenttia katsoi opiskelijoita olleen aikaisempia vuosia vähemmän liikkeellä. Korkeakoulujen etäopetuskäytännöt ovat siis todennäköisesti jonkin verran vaikuttaneet myös Tampereella pienten asuntojen kysyntään”, Rokkanen pohtii.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometri toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 2058 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 17.9.-27.9.2020. Vuokranantaja-barometrista on tarkoitus tehdä toistuva kyselytutkimus.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen13.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.