Vuokranantaja-barometri: Tampereen vuokranantajilla positiivisin suhtautuminen kaupungin tulevaan kehitykseen

Suomen Vuokranantajat on julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Positiivisimmin oman kaupungin kehitykseen suhtautuivat Tampereen vuokranantajat.

Ensimmäistä kertaa julkaistussa Vuokranantaja-barometrissa eri kaupunkien vuokranantajat ovat arvioineet vuokranantajan näkökulmasta oman kaupunkinsa vuokramarkkinoiden kehitystä. Vuokranantajilta kysyttiin näkemystä kaupungin kehityksestä kahden seuraavan vuoden aikana vuokranantajan näkökulmasta. Tampereen kehityksestä saatiin yhteensä 241 kaupungissa toimivan vuokranantajan näkemykset.

”Suuremmissa kaupungeissa uskottiin yleisesti vuokra-asuntojen kysynnän olevan tulevaisuudessakin vahvaa. Tampere jätti kuitenkin niukasti barometrissa taakseen pääkaupunkiseudun kaupungit. Tampereella kaupunkia on kehitetty viime vuosina hyvin kunnianhimoisesti. Tampereen vuokranantajien positiivisiin näkemyksiin iso vaikutus on varmasti ensi vuonna liikennöintinsä aloittavalla ratikalla”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen arvioi tuloksia.

Tampereen vuokranantajista kehityksen arvioi olevan joko hyvin tai varovaisen positiivista 61 prosenttia vastaajista. Vastaukset painottuivat voimakkaasti varovaisen positiivisiin arvioihin (noin puolet kaikista vastaajista). Varovaisen tai hyvin negatiivisena kehitystä piti 17 prosenttia vastaajista. Negatiivisetkin näkemykset painottuivat voimakkaasti varovaisiin arvioihin. Hyvin negatiivista kehitystä ennakoi vain prosentti vastaajista.

Vuokranantajilta, jotka olivat vuokranneet asuntoansa viimeisen kolmen kuukauden aikana, kysyttiin myös arvioita vuokralaisen löytymisestä viime vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tampereen osalta kysymykseen vastasi 148 vuokranantajaa.

Suurissa kaupungeissa vastaukset ovat hyvin samansuuntaisia. Vuokranantajista, jotka ovat viimeisen kolmen kuukauden aikana etsineet asuntoonsa uutta vuokralaista, selkeä enemmistö ei ole havainnut muutoksia aiempiin vuosiin verrattuna. Esimerkiksi Tampereella, Helsingissä ja Espoossa 60 prosenttia vuokranantajista ei ole havainnut asuntojen vuokrattavuudessa käännettä parempaan tai huonompaan.

”Vaikka enemmistö ei koe asuntojen vuokrattavuudessa tapahtuneen Tampereella muutoksia, kokee silti noin kolmasosa tilanteen vaikeutuneen aiempiin vuosiin verrattuna. Loppukesä ja alkusyksy ovat perinteisesti vuokramarkkinoilla kuuminta sesonkikautta, jolloin opiskelijat ovat etsimässä itselleen asuntoa”, Rokkanen kertoo

Barometrissä tiedusteltiinkin myös kaupunkien vuokranantajilta, kuinka opiskelijat ovat olleet liikenteessä aiempiin vuosiin verrattuna. Kysymykseen saatiin Tampereelta 85 vastausta.

”Kaikissa suurissa kaupungeissa vastaajien enemmistö katsoi, ettei opiskelijoiden käyttäytymisessä olisi tapahtunut muutoksia. Tampere kuitenkin erottui muiden suurten kaupunkien joukosta negatiivisten arvioiden osalta. Noin 30 prosenttia katsoi opiskelijoita olleen aikaisempia vuosia vähemmän liikkeellä. Korkeakoulujen etäopetuskäytännöt ovat siis todennäköisesti jonkin verran vaikuttaneet myös Tampereella pienten asuntojen kysyntään”, Rokkanen pohtii.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometri toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 2058 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 17.9.-27.9.2020. Vuokranantaja-barometrista on tarkoitus tehdä toistuva kyselytutkimus.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokranantaja-barometri: Oulun vuokramarkkinoilla vakaa nykytilanne, mutta tulevaisuus jakaa vuokranantajien mielipiteitä15.10.2020 13:15:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat on julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Oulussa toimivat vuokranantajat pitävät vuokramarkkinoiden nykytilannetta vakaana, mutta tuleva kehitys jakaa mielipiteitä voimakkaasti.

Historian ensimmäinen Vuokranantaja-barometri: Koronakriisin pitkittymisen vaikutukset vuokramarkkinoihin maltilliset9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ovat julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Vuokranantajien vastausten perusteella koronakriisin pitkittymisen kokonaisvaikutukset vuokramarkkinoihin ovat olleet maltilliset. Kaupunkikohtaisissa kehitysnäkymissä kärkeen kirivät suuret kasvukeskukset.

Hovioikeuden ratkaisu korostaa vuokranantajan vastuuta lopputarkastuksesta23.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Astianpesukoneen tulppaamaton poistoputki aiheutti taloyhtiöön huomattavan vesivahingon. Vuokranantaja tuomittiin korvaamaan vahingot taloyhtiölle, koska hän ei ollut hovioikeuden mukaan toiminut riittävän huolellisesti vuokralaisen vaihtuessa. Käytännössä hovioikeuden ratkaisu ankaroittaa vuokranantajan vastuuta asunnon lopputarkastuksesta, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.