Vuokranantaja-barometri: Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet ympäri Suomen – pääkaupunkiseutu poikkeus

Koronatilanteen helpottuminen näkyy tuoreimman Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Vuokranantajien arvioit kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä ovat kohentuneet lähes kautta linjan läpi Suomen. Poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jossa muun muassa uuden vuokralaisen löytymisen on arvioitu vaikeutuneen suhteellisesti eniten. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Positiivisimmat vuokramarkkinoiden kehitysnäkymät Tampereella, Turussa ja Vaasassa

Suomen Vuokranantajien tuoreimmassa Vuokranantaja-barometrissa Tampereella, Turussa ja Vaasassa toimivat vuokranantajat antoivat kaupungeille parhaat arviot vuokramarkkinoiden kehitysnäkymistä. Erityisesti Vaasassa käänne varovaisen negatiivisista näkymistä selkeästi positiivisiksi on ollut voimakas.

Negatiivisimmat arviot tulevasta kehityksestä antoivat Porin, Kouvolan ja Kajaanin vuokranantajat. Kaikissa kaupungeissa arviot tulevasta kehityksestä olivat kuitenkin valoisammat kuin vuosi sitten.

Myös vuokralaisen löytäminen on ollut viimeisen kolmen kuukauden aikana monessa kaupungissa helpompaa kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Erityisesti tilanne vaikuttaa kohentuneet monessa korkeakoulukaupungissa, kuten Lappeenrannassa, Joensuussa ja Vaasassa.

”Koronatilanteen hellittäminen näkyy vahvasti vuokranantajien parantuneissa arvioissa. Iso merkitys on varmasti sillä, että moni korkeakoulu on lisännyt viime vuoden syksyyn verrattuna tuntuvasti lähiopetusta ja opiskelijat ovat palanneet kaupunkien vuokramarkkinoille”, arvioi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat toipuneet koronasta muuta maata hitaammin

Vuokramarkkinoiden kehitysnäkymät pysyivät Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla edelleen positiivisina, mutta toisin kuin muualla maassa, kehitysnäkymät olivat laskeneet viime syksyyn verrattuna. Kaikissa muissa kaupungeissa kehityksen trendi oli päinvastainen.

Konkreettisemmin pääkaupunkiseudun vuokramarkkinoiden vaikeudet ilmenevät, kun vuokranantajilta tiedusteltiin, millaista uuden vuokralaisen löytäminen on ollut viimeisen kolmen kuukauden aikana aiempien vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Uuden vuokralaisen löytymisen arvioitiin vaikeutuneen erityisesti Helsingissä, Jyväskylässä, Espoossa ja Vantaalla. Syksyn 2020 arvioihin verrattuna tilanne oli erityisesti pääkaupunkiseudulla vaikeutunut entisestään.

”Vuokranantajien arvioiden perusteella pääkaupunkiseudun kaupunkien vuokramarkkinat ovat toipuneet koronasta selkeästi muuta maata hitaammin. Akuutista tilanteesta huolimatta alueen vuokranantajien arvio tulevasta vuokra-asuntojen kysynnästä on kuitenkin edelleen positiivinen. Voimakkaasti nousseet asuntojen hinnat myös viittaavat siihen, että markkinoilla uskotaan vaikeuksien olevan ennen kaikkea tilapäisiä”, Rokkanen toteaa.

Kiinnostus uusien sijoitusasuntojen ostoa kohtaan kasvanut viime syksystä

Asunnon ostoa harkitsevien määrä on kasvanut selvästi vuoden takaisesta, mutta ostoaikeisten määrä on myös vastaavasti hieman laskenut. Syksyn 2021 barometrissa 31 % vastaajista ilmoitti ostavansa tai harkitsevan uuden sijoitusasunnon ostoa seuraavan puolen vuoden aikana. Syksyn 2020 kyselyssä vastaava osuus oli 29,2 %.

”Matalat korot ja kotitalouksille korona-aikana kertyneet säästöt ovat parantaneet myös piensijoittajien edellytyksiä ostaa uusia vuokra-asuntoja. Toisaalta asuntojen nousseet hinnat ja heikko vuokrakehitys ovat laskeneet tuottoarvioita. Vaikka taloudelliset edellytykset asunnon ostoon ovat parantuneet, markkinoilta on voinut olla vaikeaa löytää sopivaa asuntoa”, Rokkanen pohtii.

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometri toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 1773 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 9.9.-26.9.2021. Vuokranantaja-barometri on toistuva tutkimus, joka toteutetaan puolivuosittain syksyllä ja keväällä.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.

Tuore katsaus paljastaa: vuokramarkkinoilla koronan jälkeen kaksi isoa muutosta5.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajat on yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa analysoinut vuokra-asuntomarkkinoiden kehitystä. Vuokra-asuntojen kysyntä on ennätystasolla, mutta samaan aikaan vuokra-asunnoista on ylitarjontaa etenkin pääkaupunkiseudulla. Vuosi 2023 jatkoi koronapandemian jälkeistä kehitystä – vuokrien nousu vauhdittui ja vuokra-asuntojen markkinointiaikojen lyhentyivät. Vuokra-asuntojen ylitarjonta ei kosketa koko maata.

Yksityisten asuntosijoittajien ostoaikeet kääntyneet lievään nousuun, uudisasuntoja ostanut verrattain harva19.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Yksityisten asuntosijoittajien kaksi viime vuotta laskeneet ostoaikeet ovat kääntyneet lievään nousuun, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja 2024 -kyselystä. Ylivoimainen enemmistö yksityisistä vuokranantajista on ostanut vanhoja asuntoja uudiskohteiden sijasta, myös viime vuosina. Valtaosa ei ole korottanut vuokria lainkaan viime vuonna. Kyselyyn vastasi yli 2000 yksityistä vuokranantajaa.

Yksityiset asuntosijoittajat ovat maltillisesti velkaantuneita, haasteet löytää vuokralainen kasvaneet26.1.2024 00:05:00 EET | Tiedote

Valtaosa yksityisistä vuokranantajista on maltillisesti velkaantuneita, sillä jopa 60 prosentilla velkaa ei ole lainkaan tai sitä on alle 50 prosenttia suhteessa sijoitusasunnon arvoon. 93 prosenttia ilmoittaa tavoittelevansa joko pientä tai maltillista riskin ja tuoton suhdetta, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja 2024 -kyselystä. Kyselyyn vastasi yli 2000 asuntosijoittajaa.