Vuokranantaja: muista sopia etukäteen vuokra-asunnossa käymisestä

Julkisuuteen nousee välillä kertomuksia vuokranantajan yllätyskäynneistä vuokralaisen kotiin. Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon asunnon kunnon valvomiseksi ja tarkistamiseksi sekä asunnon esittelemiseksi uusille vuokralais- tai ostajakandidaateille. Käynnistä tulee kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren neuvoo, miten asunnossa käynnit hoidetaan tyylikkäästi.

Vuokra-asunto toimii vuokrasuhteen aikana vuokralaisen kotina, eikä vuokranantajalla ole lupaa käydä asunnossa sopimatta siitä vuokralaisen kanssa. Vuokralaisen tulee kuitenkin päästää vuokranantaja huoneistoon, jos vuokranantaja on aikeissa myydä sen tai vuokraamassa sitä uudelleen. Samoin, jos vuokranantajan on tarpeen tarkistaa asunnon kunto, on vuokralaisen päästettävä hänet suorittamaan tarkastus.

”Huoneistossa käynneistä tulee aina sopia etukäteen osapuolten kesken. Vuokranantajan ja vuokralaisen on huomioitava toistensa toiveet sovittaessa käyntiajankohtaa, mutta kohtuuttomasti vuokralainen ei saa vaikeuttaa vuokranantajan pääsyä asuntoon silloin, kun tällä siihen on oikeus”, toteaa Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren.

Jos vuokralaista ei tavoiteta, käynti-ilmoitus riittää

Aina käynnistä sopiminen ei kuitenkaan onnistu, jos vuokralaista ei lukuisista yrityksistä huolimatta tavoiteta.

”Hyvän vuokratavan mukaan näissä tilanteissa vuokranantaja voi lähettää vuokralaiselle käynti-ilmoituksen. Käynti-ilmoituksesta pitäisi selvitä tarkka käyntiajankohta ja kesto, käynnin syy sekä yhteystiedot, joihin vuokralaisen tulee ottaa yhteyttä, mikäli kyseinen ajankohta ei hänelle sovi. Jos vuokralainen ei vastaa ilmoitukseen, katsotaan hänen Hyvän vuokratavan mukaan hyväksyneen huoneistossa käynnin”, Nygren kertoo.

Käynti-ilmoituksen voi lähettää esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä, ja se tulee lähettää vähintään noin viikkoa ennen käyntiä, jotta vuokralaisella on riittävä aika reagoida siihen. Vuokranantajan tulee tarpeen vaatiessa kyetä osoittamaan lähettäneensä käynti-ilmoituksen. Jos vuokralainen ei ole paikalla käynnin aikana, olisi asuntoon hyvä jättää ilmoitus käynnistä väärinkäsitysten välttämiseksi.

Vuokralaisella on oikeus kotirauhaan

Vuokralaisella on koko asuinaikansa ajan kotirauha suojanaan ja vuokranantajan tulee sitä kunnioittaa. Vuokranantaja ei siis saa mennä asuntoon sopimatta siitä etukäteen. Jos vuokranantaja vierailee huoneistossa luvatta, voi vuokralainen tehdä rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta. Lain mukaan seurauksena tästä voi olla sakko tai enintään kuusi kuukautta vankeutta. Toisaalta, jos vuokralainen ilman perusteita kieltää vuokranantajalta pääsyn asuntoon, vuokranantajalla on oikeus pyytää poliisilta virka-apua asuntoon pääsemiseksi.

”Välttyäkseen ylimääräisiltä hankaluuksilta kannattaa vuokranantajan vaalia hyviä välejä vuokralaiseen. Silloin huoneistossa käynneistä ja muista asioista pystytään sopimaan yhteisymmärryksessä”, Nygren ohjeistaa.

Vuokranantaja voi edesauttaa suhteiden yllä pysymistä esimerkiksi tarjoutumalla tarkistamaan asunnon kunnon vuosittain ja tiedustelemalla, onko asunnossa jotain, mikä vuokralaisen mielestä kaipaisi päivitystä.

”Asunnossa käydessään vuokranantajalla on hyvä tilaisuus kuulla asukkaan toiveita, miten kodista saisi entistäkin mukavamman”, Nygren kannustaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan30.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.