Vuokranantaja: muista sopia etukäteen vuokra-asunnossa käymisestä

Julkisuuteen nousee välillä kertomuksia vuokranantajan yllätyskäynneistä vuokralaisen kotiin. Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon asunnon kunnon valvomiseksi ja tarkistamiseksi sekä asunnon esittelemiseksi uusille vuokralais- tai ostajakandidaateille. Käynnistä tulee kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren neuvoo, miten asunnossa käynnit hoidetaan tyylikkäästi.

Vuokra-asunto toimii vuokrasuhteen aikana vuokralaisen kotina, eikä vuokranantajalla ole lupaa käydä asunnossa sopimatta siitä vuokralaisen kanssa. Vuokralaisen tulee kuitenkin päästää vuokranantaja huoneistoon, jos vuokranantaja on aikeissa myydä sen tai vuokraamassa sitä uudelleen. Samoin, jos vuokranantajan on tarpeen tarkistaa asunnon kunto, on vuokralaisen päästettävä hänet suorittamaan tarkastus.

”Huoneistossa käynneistä tulee aina sopia etukäteen osapuolten kesken. Vuokranantajan ja vuokralaisen on huomioitava toistensa toiveet sovittaessa käyntiajankohtaa, mutta kohtuuttomasti vuokralainen ei saa vaikeuttaa vuokranantajan pääsyä asuntoon silloin, kun tällä siihen on oikeus”, toteaa Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren.

Jos vuokralaista ei tavoiteta, käynti-ilmoitus riittää

Aina käynnistä sopiminen ei kuitenkaan onnistu, jos vuokralaista ei lukuisista yrityksistä huolimatta tavoiteta.

”Hyvän vuokratavan mukaan näissä tilanteissa vuokranantaja voi lähettää vuokralaiselle käynti-ilmoituksen. Käynti-ilmoituksesta pitäisi selvitä tarkka käyntiajankohta ja kesto, käynnin syy sekä yhteystiedot, joihin vuokralaisen tulee ottaa yhteyttä, mikäli kyseinen ajankohta ei hänelle sovi. Jos vuokralainen ei vastaa ilmoitukseen, katsotaan hänen Hyvän vuokratavan mukaan hyväksyneen huoneistossa käynnin”, Nygren kertoo.

Käynti-ilmoituksen voi lähettää esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä, ja se tulee lähettää vähintään noin viikkoa ennen käyntiä, jotta vuokralaisella on riittävä aika reagoida siihen. Vuokranantajan tulee tarpeen vaatiessa kyetä osoittamaan lähettäneensä käynti-ilmoituksen. Jos vuokralainen ei ole paikalla käynnin aikana, olisi asuntoon hyvä jättää ilmoitus käynnistä väärinkäsitysten välttämiseksi.

Vuokralaisella on oikeus kotirauhaan

Vuokralaisella on koko asuinaikansa ajan kotirauha suojanaan ja vuokranantajan tulee sitä kunnioittaa. Vuokranantaja ei siis saa mennä asuntoon sopimatta siitä etukäteen. Jos vuokranantaja vierailee huoneistossa luvatta, voi vuokralainen tehdä rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta. Lain mukaan seurauksena tästä voi olla sakko tai enintään kuusi kuukautta vankeutta. Toisaalta, jos vuokralainen ilman perusteita kieltää vuokranantajalta pääsyn asuntoon, vuokranantajalla on oikeus pyytää poliisilta virka-apua asuntoon pääsemiseksi.

”Välttyäkseen ylimääräisiltä hankaluuksilta kannattaa vuokranantajan vaalia hyviä välejä vuokralaiseen. Silloin huoneistossa käynneistä ja muista asioista pystytään sopimaan yhteisymmärryksessä”, Nygren ohjeistaa.

Vuokranantaja voi edesauttaa suhteiden yllä pysymistä esimerkiksi tarjoutumalla tarkistamaan asunnon kunnon vuosittain ja tiedustelemalla, onko asunnossa jotain, mikä vuokralaisen mielestä kaipaisi päivitystä.

”Asunnossa käydessään vuokranantajalla on hyvä tilaisuus kuulla asukkaan toiveita, miten kodista saisi entistäkin mukavamman”, Nygren kannustaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.

Yhä useammat vakuutusyhtiöt tarjoavat vakuutuksia asuntosijoittamiseen12.11.2019 08:30:00 EETTiedote

Asuntosijoittamisen yleistyessä yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat alkaneet tarjota vuokranantajille suunnattuja vakuutuksia. Nämä vakuutukset täydentävät vuokranantajien turvaa tapauksissa, joissa vuokralaisella ei olekaan sovittua vakuutusta tai taloyhtiön kiinteistövakuutus ja vuokralaisen oma kotivakuutus eivät kata vahinkoriskejä. Suomen Vuokranantajat ry on tilannut vertailun suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjonnasta.