Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.

”Nyt kannattaa harkita uudelleen. Jopa valtiovarainministeriön oma rakennusalan suhdanneryhmä on uusimmassa katsauksessaan todennut heikkenevässä suhdannetilanteessa olevan tärkeää, ettei asuntokysyntää heikennetä esimerkiksi veroratkaisuilla. Vaikka ehdotusta perustellaan makrovakaudella ja kotitalouksien velkaantumisen hillitsemisellä, kyse on todellisuudessa asuntosijoittajille esitetystä veronkiristyksestä, jolla aiheutettaisiin paljon sotkua asuntomarkkinoille,”  toteaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Muutoksella olisi iso vaikutus sekä uudis- että korjausrakentamiseen. Monissa uudiskohteissa juuri piensijoittajat käynnistävät hankkeen. Suomi tarvitsee enemmän koteja, ei vähemmän. Myöskään olemassa olevaa rakennuskantaa ei pitäisi päästää rapistumaan, vaan korjauksiin tulisi kannustaa kaikin keinoin.

Valtiovarainministeriön mukaan tavoitteena on löytää uudistukseen malli, joka kohtelisi eri sijoitusmuotoja mahdollisimman neutraalisti. Muistiossa ehdotettu muutos kuitenkin heikentäisi pienten yksityisten asuntosijoittajien asemaa verrattuna kokonaisia kiinteistöjä omistaviin tai rakennuttaviin tahoihin, koska kiinteistön omistajilla säilyisi edelleen mahdollisuus tehdä poistoja rakennusten hankintahinnasta.

”Kaavaillulla muutoksella siirrettäisiin vuokramarkkinaa entistä selvemmin suurten pörssiyritysten ja rahastojen käsiin, koska niitä kiristys ei koskisi. Tahdommeko oikeasti ajaa kotimaiset piensijoittajat pois vuokramarkkinoilta ja antaa suuremman osan kodeista ulkomaisen suurpääoman käsiin?” Hughes ihmettelee.

Taloyhtiölainojen kasvu on puhututtanut viime vuosina. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että veronkiristyksiä tarkoituksenmukaisempia keinoja hallita rahoitusmarkkinoiden vakauteen liittyviä riskejä on esimerkiksi suoraan säätää taloyhtiölainoille enimmäismäärä ja rajoittaa lyhennysvapaita. Kuluttajansuojaa voidaan parantaa säätämällä kattavammat tiedot rahoitusvastikkeen kehityksestä pakollisiksi myyntitilanteessa.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla21.1.2021 11:10:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.