Vuokranmaksussa ei toistaiseksi suuria ongelmia koronakriisin takia

Suomen Vuokranantajien tekemän kyselyn perusteella asuntojen vuokranmaksussa ei vielä huhtikuussa ole ilmennyt suurempia ongelmia koronaviruksen aiheuttaman taloudellisen kriisin takia. Noin 81 prosenttia kyselyyn vastanneista yksityisistä vuokranantajista vastaa, että huhtikuun vuokra on maksettu vuokrasopimuksen mukaisesti. Vastanneista 11 prosenttia on tehnyt vuokralaisen kanssa maksusuunnitelman koronavirusepidemiasta johtuen.

”On luonnollista, että kriisin keskellä ihmisten kulutus keskittyy asumiseen, ruokaan, lääkkeisiin ja muihin perustarpeisiin. Jonkin verran haasteita vuokranmaksussa jo kuitenkin on ilmennyt. Vuokralaisen on aina hyvä olla yhteydessä vuokranantajaan hyvissä ajoin, jos haasteita tulee”, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa korostaa.

Noin joka viides vuokranantaja on ollut kyselyn mukaan yhteydessä vuokralaiseen poikkeustilanteen vuoksi.

”Sosiaaliturva auttaa esimerkiksi lomautustilanteessa. Jos vaikeuksia maksaa vuokra silti ilmenee, on maksusuunnitelman teko on aina parempi kuin esimerkiksi pikavippikierteeseen joutuminen”, Viljamaa näkee.

Noin 11 prosenttia vastanneista on tehnyt maksusuunnitelman vuokralaisen kanssa.

Vuokranantajan oma tilanne vaikuttaa mahdollisuuksiin joustaa vuokranmaksussa

Joka kuudes vuokranantaja kertoo, ettei ole mahdollista joustaa vuokrassa.

”On hyvä ymmärtää, että yksityinen vuokranantaja on tyypillisesti tavallinen palkansaaja, joka on itsekin mahdollisesti joutunut lomautetuksi kriisin vuoksi. Sellaisessa tilanteessa mahdollisuudet joustaa ovat rajalliset. Pääsääntöisesti yksityiset vuokranantajat hakevat ratkaisuja ongelmiin tilanteessa kuin tilanteessa, huomauttaa Viljamaa.

Yksityiset vuokranantajat ovat laittaneet vuokrankorotukset jäihin kriisin vuoksi ja noin 8 prosenttia vastanneista on joutunut alentamaan vuokraa.

”Vastanneista yksityisistä vuokranantajista lähes 80 prosenttia ei aio tehdä sopimuksen mukaisia korotuksia kriisin aikana. Tämä on tärkeä tapa kantaa  yhteiskuntavastuuta. Vastaukset kertovat, että hyvistä vuokralaisista ja hyvästä vuokrasuhteesta halutaan pitää kiinni. Vuokrasopimuksia on kuitenkin lähtökohtaisesti syytä kunnioittaa, Viljamaa näkee.

Asuntojen hintojen lasku ei pelota yksityisiä vuokranantajia

Kyselyyn vastanneista vuokranantajista yli 98 prosenttia ei aio myydä sijoitusasuntoaan koronavirusepidemian vuoksi ja puolet vastanneista ei koe koronaviruksesta johtuvan hintojen laskun vaikuttavan mitenkään heidän toimintaansa.

Noin 10 prosenttia vastaajista kuitenkin näkee, että jos vuokranmaksu katkeaa pidemmäksi aikaa, saattaa edessä olla myös asunnon myynti. Yli kolmannes kuitenkin harkitsisi jopa uuden sijoitusasunnon hankintaa, mikäli asuntojen hinnat laskisivat. Kyselyn perusteella ei kriisillä ole dramaattisia vaikutuksia yksityisten vuokranantajien toimintaan isossa kuvassa, jos kriisi saadaan loppukesään mennessä taltutettua”, Viljamaa analysoi.

Pitkittyessään ongelmat vuokranmaksussa vaikeuttavat nopeasti vuokranantajien tilannetta, sillä sijoitusasunnon kulut juoksevat normaaliin tapaan.

“Taloyhtiöiden vastikkeet erääntyvät tavalliseen tapaan”, Viljamaa muistuttaa

Muutoin taloyhtiömaailmassa koronakriisi on vaikuttanut erityisesti yhtiökokousten järjestämiseen. Taloyhtiöiden yhtiökokouksia on siirretty eteenpäin, mutta etäkokouksiakin järjestetään.

”Näyttää siltä, että koronavirus pakottaa digiloikkaan myös taloyhtiömaailmassa. Aika monessa taloyhtiössä järjestetään yhtiökokouksia myös etäyhteyksin. Tarpeellisten korjausten lykkääminen saattaa olla haitallista monessa taloyhtiössä ja se olisi työllisyydenkin kannalta harmillista, koska rakentaminen kriisin myötä oletettavasti vähenee. Olisi hienoa, että taloyhtiöt pystyisivät päättämään tarpeellisista korjauksista etäyhteyksiä käyttäen, jos se on mahdollista”, kannustaa Viljamaa.

Suomen Vuokranantajat toteutti kyselytutkimuksen koronavirusepidemian vaikutuksista yksityisille vuokranantajille. Kyselyyn osallistui 2203 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 6.4.-8.4.2020.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 20 000 vuokranantajaa.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.

Kyselytutkimus: Yksityiset vuokranantajat kaihtavat isoja riskejä29.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Yksityiset vuokranantajat kaihtavat riskiä ja maksavat vastikkeensa erittäin säntillisesti. Tämä käy ilmi Suomen Vuokranantajien tuoreesta jäsenkyselystä, johon vastasi lähes 2500 yksityistä vuokranantajaa. Suurimmaksi tulevaisuuden riskiksi vuokranantajat nostavat verotuksen kiristyminen. Vastausten perusteella verovähennysoikeuden poisto laskisi merkittävästi riskiä kaihtavien vuokranantajien kiinnostusta tarjota uusia vuokrakoteja.