Vuokrat kääntyneet Lahdessa laskuun – Kaupungin toiminta luo markkinoille vääristymiä

Lahti sijoittui 27 kaupungin joukosta sijalle kaksikymmentä Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Vapaarahoitteiset vuokrat ovat kääntyneet kaupungissa laskuun, ja uuden vuokralaisen löytäminen on entisestään vaikeutunut. Suomen Vuokranantajat on huolissaan siitä, että Lahden kaupungin ja kaupungin vuokrataloyhtiön toiminta luo markkinoille vääristymiä.

Lahden kaupungin toiminta luo asuntomarkkinoille vääristymiä / Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Lahti sijoittui 27 kaupungin joukosta vertailun häntäpäähän sijalle kaksikymmentä.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

”Lahden brändi on viime vuosina vahvistunut. Uuden yliopisto- ja ympäristökaupungin asuntotarjonta on kuitenkin viime vuosina ollut hyvin voimakasta kaupungin väestökehitykseen nähden. Kun monessa muussa suomalaisessa kaupungissa uusi vuokralainen löytyy viikoissa, Lahdessa puhutaan jo kuukausista. Tämän seurauksena vuokrat ovat kääntyneet kaupungissa laskuun”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen kertoo.

Vapaarahoitteiset vuokrat laskivat Lahdessa tammi-maaliskuussa 0,1 prosenttia vuodentakaisesta. Vuokrakehitys oli kaksioissa (-0,2 %) sekä kolmioissa ja suuremmissa asunnoissa (-0,3 %) negatiivista ja yksiöissä niukasti positiivista (0,2 %).

Rokkasen mukaan markkinatilanteen vaihtelu on normaalia. Vuokrien nopea kasvu kannustaa vuokranantajia lisäämään asuntotarjontaa. Vastaavasti vuokrien laskun taas tulisi näkyä tarjonnan kasvun hidastumisena. Rokkasen mukaan Lahden asuntomarkkinoilla on kuitenkin havaittavissa epäterveitä piirteitä, jotka sotkevat markkinoiden toimintaa.

”Lahden kaupungin oma vuokrataloyhtiö luo markkinoille vakavia vääristymiä. Yksistään Lahden Taloille valmistui viime vuonna yli 300 vuokra-asuntoa tilanteessa, jossa kaupungin väkiluku kasvoi vain noin 160 asukkaalla ja markkinavuokrat olivat laskussa. Kaupungin tehtävä on torjua asunnottomuutta ja varmistaa, että yhteiskunnan tukemia vuokra-asuntoja on saatavilla erityisryhmille – ei järjestää SUP-lauta-arvontoja vauhdittamaan vuokra-asuntojen markkinointia”, Rokkanen toteaa.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Korona ei Suomen Vuokranantajien kyselyiden perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytymisen on ilmoitettu vaikeutunut alkuvuonna koko maassa.

”Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa. Lahdessa kuitenkin tarjonnan runsaus pitänee vuokra-asuntojen markkinointiajat myös lähitulevaisuudessa pitkinä”, Rokkanen arvioi.

Katso lisätietoa kaupunkirankingista Suomen Vuokranantajien sivuilta. Kaupunkikohtaiset arviot ovat tarkemmin luettavissa jäsensivuiltamme maksutta Suomen Vuokranantajien jäsenille.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot ekonomisti Sakari Rokkaselta, sakari.rokkanen@vuokranantajat.fi (lomalla 9.7.2021-1.8.2021) tai yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi 12.7.-30.7. Sakari Rokkasen loman aikana.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.