Vuokrat nousivat Hämeenlinnassa pääkaupunkiseutua nopeammin

Koronapandemian seurauksena Hämeenlinnassa vuokrat nousivat vuodentakaisesta pääkaupunkiseutua enemmän. Keskusta-alueella sekä asuntojen vuokrat että myyntihinnat ovat nousseet muita alueita nopeammin. Aiheeseen on pureuduttu Suomen Vuokranantajien tuoreessa vuokramarkkinakatsauksessa.

Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrien vuosimuutos oli Hämeenlinnassa 0,6 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla vuokrat nousivat vastaavasti vain 0,2 prosenttia. Eniten, yhden prosentin verran, vuokrat nousivat yksiöissä. Kaksioissa vuosimuutos oli 0,6 ja kolmioissa sekä sitä suuremmissa asunnoissa 0,2 prosenttia.

”Vuokrataso laski Hämeenlinnassa vuoden 2020 alusta vuoden 2021 alkuun puoli prosenttia, mutta vuoden 2021 alusta kuluvan vuoden alkuun kehitys on ollut positiivista ja prosentuaalinen kasvu poikkeuksellisesti suurempaa kuin pääkaupunkiseudulla. Kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa vuokrataso oli kuitenkin 0,3 prosenttia alempi verrattuna edeltävän vuoden loka-joulukuun tilanteeseen. Lyhyen aikavälin laskua voi osaltaan selittää Suomea vuodenvaihteessa kiusannut koronan omikronmuunnos”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Hämeenlinnan vuokrakehitys on selvästi eriytynyt Tilastokeskuksen käyttämien tilastoalueiden välillä. Hämeenlinnan ykkösalueella, eli keskusta-alueella, vuokrien vuosimuutos oli 0,8 prosenttia. Kakkosalueella, johon lukeutuvat myös monet Hämeenlinnan liitoskunnat, muutos jäi 0,3 prosenttiin. Molemmilla alueilla kuitenkin yksiöiden vuokrien suhteellinen vuosimuutos oli sama (+1,0 %). Vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat nousivat koko Hämeenlinnassa viime 3,2 prosenttia. Hinnat nousivat ykkösalueella ja kakkosalueella ne olivat puolestaan laskussa.

Vuokraovi.comin mukaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä vuokra-asuntojen keskimääräiset markkinointiajat olivat kaikissa huoneistyypeissä lähellä toisiaan. Nopeimmin, noin 15 vuorokaudessa, vuokralainen löytyi yksiöön, kaksioon ja kolmioon vuokralaista etsittiin keskimäärin 17 vuorokautta.

”Vuokra-asuntojen markkinointiajoissa on nähtävissä Hämeenlinnassa dramaattinen ero vuosien 2020 ja 2021 välillä. Markkinointiajat kasvoivat erityisesti yksiöissä vuoden 2020 alussa hyvin pitkiksi, mutta vuoden 2021 kuluessa vuokrausajat ovat selvästi laskeneet kaikissa huoneistotyypeissä. Asuntotarjonnan kasvun hidastuminen parin viime vuoden aikana vaikuttaa varmasti osaltaan vuokrausaikojen lyhentymiseen ja vuokrakehityksen vauhdittumiseen. Hämeenlinnaan valmistui vuosina 2017–2019 yli 500 uutta asuntoa vuosittain, jonka jälkeen rakentamistahti hidastui voimakkaasti”, Rokkanen sanoo.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus tarkastelee vuokramarkkinoiden kehitystä 26 kaupungissa. Markkinakatsaus on tehty yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa. Laajemmat kaupunkikohtaiset tiedot Suomen Vuokranantajien Vuokramarkkinakatsauksesta ovat saatavilla ekonomisti Sakari Rokkaselta.

Tutustu Vuokramarkkinakatsauksen koosteeseen tästä linkistä.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.