Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Tilastokeskus on tänään julkistanut tiedot vuoden 2020 vuokrakehityksestä. Tuoreiden vuositietojen perusteella vuokramarkkinat ovat selkeästi eriytyneet kahteen sarjaan. Vuonna 2020 vuokrat nousivat nopeimmin suurista kaupungeista Turussa, Espoossa ja Vantaalla (+1,7 %). Helsingissä ja Tampereella vuokrat nousivat 1,5 prosentilla ja Oulussa 1,4 prosentilla viime vuonna. Vastaavasti vuokrien nousu on lähes pysähtynyt esimerkiksi Jyväskylässä (+0,3 %), Lahdessa (+0,2 %) ja Hämeenlinnassa (+0,2 %).

”Vuokramarkkinoiden eriytymiskehitys on lähtenyt voimistumaan jo ennen koronaa. Monissa keskisuurissa kaupungeissa vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on paikoitellen ollut hyvinkin voimakasta kysynnän kehitykseen nähden. Suurissakin kaupungeissa on valmistunut viime vuosina ennätysmäärä uusia asuntoja, mutta varsinkin pienten asuntojen tarjonnalla on ollut vaikeuksia pysyä kysynnän perässä”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen arvio.

Keravan, Järvenpään, Porvoon ja Rovaniemen vuokrakehitys suurten kaupunkien kelkassa

Rokkasen mukaan eriytymiskehitys näkyi viime syksynä myös Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Suurissa kaupungeissa vuokranantajien näkymät olivat selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja positiivisemmat. Poikkeuksen muodostivat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät pienemmät kaupungit.

Tilastokeskuksen vuokratilastojen perusteella vuokrat nousivat suurten kaupunkien tahdissa Keravalla (+1,8 %), Järvenpäässä (1,3 %) ja Porvoossa (+1,6 %) vuonna 2020. Myös Rovaniemellä vuokrat olivat 1,4 prosentin kasvussa.

”Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen lukeutuvissa pienissä kaupungeissa vuokrakehitys on ollut nopeaa. Keravalla vuokrakehitys oli viime vuonna koko maan nopeinta. Pääradan tarjoamien hyvien yhteyksien vaikutukset vuokramarkkinoihin näyttävät kuitenkin heikkenevän nopeasti Järvenpään jälkeen. Hyvinkäällä vuokrat nousivat viime vuonna maltillisesti 0,7 prosentilla. Riihimäellä vuokrataso puolestaan laski 0,3 prosentilla”, Rokkanen kertoo.

”Rovaniemen viime vuoden vuokrakehitystä voidaan pitää yllättävänä, kun huomioidaan koronan aiheuttamat haasteet Lapin matkailukeskukselle. Toisaalta juuri nämä haasteet voivat osaltaan selittää kehitystä ja näkyä vuokra-asuntojen kysynnässä. Muualta Lapista on voitu hakeutua töiden vähentyessä maakuntakeskukseen. Rovaniemen väestökehitys oli viime vuonna positiivista”, Rokkanen pohtii.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.

Kyselytutkimus: Yksityiset vuokranantajat kaihtavat isoja riskejä29.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Yksityiset vuokranantajat kaihtavat riskiä ja maksavat vastikkeensa erittäin säntillisesti. Tämä käy ilmi Suomen Vuokranantajien tuoreesta jäsenkyselystä, johon vastasi lähes 2500 yksityistä vuokranantajaa. Suurimmaksi tulevaisuuden riskiksi vuokranantajat nostavat verotuksen kiristyminen. Vastausten perusteella verovähennysoikeuden poisto laskisi merkittävästi riskiä kaihtavien vuokranantajien kiinnostusta tarjota uusia vuokrakoteja.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.