Vuokrien lasku jatkui alkuvuonna pääkaupunkiseudulla – ARA-vuokrat nousivat vapaarahoitteisia vuokria nopeammin

Vapaarahoitteisten vuokrien lasku jatkui alkuvuonna pääkaupunkiseudulla. Viime vuoden alkuun verrattuna vapaarahoitteiset vuokrat nousivat muualla Suomessa (+0,7 %) selkeästi pääkaupunkiseutua (+0,2 %) nopeammin. ARA-vuokrat (+1,0 %) nousivat erityisesti pääkaupunkiseudulla selvästi vapaarahoitteisia vuokria enemmän.

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2022 ensimmäiseltä neljännekseltä. Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat laskivat tammi-maaliskuussa 0,1 prosenttia koko maassa verrattuna edellisen vuoden loka-joulukuuhun. Vuokrat laskivat pääkaupunkiseudulla alkuvuonna 0,3 prosenttia edellisen vuoden loppuun verrattuna ja pysyivät muualla Suomessa ennallaan.

”Vuokrat ovat olleet pääkaupunkiseudulla laskussa nyt kaksi vuosineljännestä peräkkäin. Vuokrataso on noussut viime vuoden alkuun verrattuna vain 0,2 prosenttia. Absoluuttisesti muutokset eivät ole dramaattisia, mutta käänne pääkaupunkiseudun aiempaan vuokrakehitykseen on merkittävä”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuokrat laskivat pääkaupunkiseudulla edelliseen vuosineljännekseen verrattuna kaikenkokoisissa asunnoissa, mutta lasku oli kaksioissa ja suuremmissa vuokra-asunnoissa (-0,3 %) yksiöitä suurempaa (-0,1 %). Vapaarahoitteiset vuokrat laskivat loppuvuonna kaikilla pääkaupunkiseudun kaupunkien osa-alueilla.

”Korona näyttää vaikuttaneen Helsingissä väestökehitykseen, mutta ei rakentamiseen. Helsingin asukasmäärä kasvoi viime vuonna vain noin 1500 asukkaalla. Samaan aikaan Helsinkiin valmistui yli 7000 uutta asuntoa ja kaupungissa aloitettiin suunnilleen yhtä monen asunnon rakentaminen. Asuntokauppa ja asuntojen hintakehitys oli viime vuonna pääkaupungissa voimakasta. Markkinoilla vaikuttaa edelleen olevan vahva usko Helsingin kasvun piristymiseen pandemian väistyessä. Vuokra-asuntojen kysyntä todennäköisesti piristyy kesäsesonkia kohti mentäessä, mutta kasvava asuntotarjonta pitää vuokrakehityksen maltillisena”, arvio Rokkanen.

Vuodentakaisesta vapaarahoitteiset vuokrat nousivat eniten Turussa (+1,4 %), Tampereella (+1,1 %) sekä Oulussa, Lappeenrannassa ja Kokkolassa (+0,9 %). Vuokrataso laski viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna Jyväskylässä (-0,4 %).

Koko Suomessa vapaarahoitteisten vuokrien vuosimuutos oli 0,5 prosenttia, kun taas ARA-vuokrat nousivat selkeästi nopeammin (+1,0 %). Pääkaupunkiseudulla ero vapaarahoitteisten (+0,2 %) ja ARA-vuokrien (+1,0 %) kehityksen välillä oli vieläkin suurempi.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Korot, kulut ja Ukrainan sota tuottavat huolta vuokranantajille28.4.2022 13:10:42 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäys Ukrainaan, vuokrien lasku sekä arviot korkojen ja hoitokulujen noususta näkyvät kevään Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Kiinnostus uuden sijoitusasunnon ostoon on laskenut ja aiempaa useampi harkitsee asunnon myyntiä. Vastaajien arviot oman kaupungin vuokra-asuntomarkkinoiden kehityksestä ovat heikentyneet viime syksyn barometrista. Vahvin luotto positiiviseen kehitykseen on Tampereella.

Suomen Vuokranantajat tyytyväinen esitykseen kotitalouksien velkaantumisen hillinnän keinoista - “Suunnitelmat verotuksen kiristämiseksi kannattaa nyt haudata”11.2.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajat on pääsääntöisesti tyytyväinen hallituksen esitykseen kotitalouksien velkaantumisen hillitsemiseksi. Lakiluonnoksessa esitetään taloyhtiölainojen rajaamista 60 prosenttiin asunnon myyntihinnasta ja enimmäismaksuajaksi 30 vuotta. Tämän lisäksi ensimmäisen viiden vuoden aikana taloyhtiölainoissa ei saisi olla lyhennysvapaita. Aiemmin kaavailtua tulosidonnaista velkakattoa ei ole mukana lakiesityksessä.

Vuokranantajakysely 2022: Uuden sijoitusasunnon ostoaikeet laskussa27.1.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Uuden sijoitusasunnon ostoaikeet ovat laskeneet viime vuodesta. Tämä käy ilmi Suomen Vuokranantajien tuoreesta jäsenkyselystä, johon vastasi yli 2100 yksityistä pienvuokranantajaa. Varovaisuus on kasvanut erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa koronan pitkittyminen on vaikeuttanut asuntojen vuokrausta. Kyselytutkimuksesta käy myös ilmi, että yksityiset vuokranantajat kaihtavat isoja riskejä ja hoitavat säntillisesti velvoitteensa. Suurimpana tulevaisuuden riskinä pidetään edelleen verotuksen kiristymistä.