Vuonna 2019 asunnot myyty keskimäärin 98 päivässä

Käytettyjen asuntojen kaupat on tehty Suomessa tänä vuonna keskimäärin 98 vuorokaudessa. Keskimääräinen myyntiaika on pidentynyt hiukan edellisvuodesta, jolloin se oli 95 päivää. Kiinteistömaailma on tänäkin vuonna myynyt asunnot lähes kaksi viikkoa nopeammin eli keskimäärin 85 päivässä. ”Digikauppa nopeuttaa kauppavalmisteluihin kuluvaa aikaa jatkossa”, arvioi Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

KVKL hintaseurantapalvelun mukainen koko Suomen myyntiajan keskiarvo eli 98 vuorokautta toteutuu liki päivälleen Jyväskylässä, jossa käytettyjen asuntojen kaupat on tänä vuonna tehty keskimäärin 99 päivässä (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 89 päivässä).

Muutoin hajonta on suurta. Selkeästi alle valtakunnan keskiarvon mennään mm. Helsingissä, jossa keskimääräinen käytettyjen asuntojen myyntiaika on kuluneena vuonna ollut 61 päivää (Kiinteistömaailman välittämissä kohteissa 42 päivää). Pienimmissä helsinkiläisasunnoissa kaupat syntyvät selvästi tätäkin nopeammin: yksiöissä ja kaksioissa kaupat tehdään keskimäärin 51 päivässä (Kiinteistömaailman välittämissä kohteissa 34 päivässä).

Muita keskiarvon alittavia kaupunkeja ovat esim. Turku 69 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 45 päivää), Tampere 72 päivää (Kiinteistömaailma 61 päivää), Espoo 77 päivää (Kiinteistömaailma 60 päivää), Vantaa 79 päivää (Kiinteistömaailma 59 päivää), Oulu 89 päivää (Kiinteistömaailma 67 päivää) ja Kuopio 95 päivää (Kiinteistömaailma 82 päivää).

Yli puolen vuoden myyntiaikojen keskiarvo kirjataan useilla pienillä tai pienehköillä paikkakunnilla, kuten Kruunupyyssä, Pieksämäellä ja Ranualla. Pienten paikkakuntien myyntiaikoja tarkasteltaessa tosin yksittäistapaukset saattavat nousta suhteettomaan rooliin: yksittäisen, todella pitkään myynnissä olleen asunnon kaupat saattavat vaikuttaa tilastoon rajustikin.

”Suomessa ei ole ollut tällä päättyvällä vuosikymmenellä enää yhtä yhtenäistä asuntomarkkinaa. Hintatasot ovat eriytyneet isoimpien kasvukeskusten ja muun maan välillä, ja myös myyntiajoissa eroista on tullut merkittäviä. Voidaan puhua suorastaan erilaisista ostokulttuureista: nopeaa päätöksentekoa vaativista alueista ja sitten alueista, joissa kilpailu kohteissa on vähäistä ja tahti verkkainen”, toimitusjohtaja Risto Kyhälä kuvaa.

Kiinteistömaailman keskimääräistä nopeampien myyntiaikojen taustalla on useita tekijöitä. Aktiivisen myyntityön ja laajojen ostajaverkostojen lisäksi myyntiä vauhdittaa mahdollisuus valita kauppatavaksi Tarjouskauppa: tilastojen mukaan Tarjouskaupalla tehtyjen asuntojen myyntiajat ovat perinteisellä kauppatavalla tehtyjä lyhyemmät.

Myös tänä syksynä aloitettu digitaalinen asuntokauppa nopeuttaa asuntokauppojen loppuun saattamista, kun kaikille osapuolille sopivaa kauppa-aikaa ei tarvitse etsiä. Sekä myyjä että ostaja voivat allekirjoittaa kaupat sähköisesti itselle sopivaan aikaan sopivassa paikassa.

Tilastolähde: KVKL hintaseurantapalvelu ja Kiinteistömaailma. Tiedot ovat tilanteen 30.12.2019 mukaiset.

markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Kiinteistömaailma - helpoin tapa ostaa uusi koti, varmin tapa myydä oma koti.

Asuntokauppa palautunut kasvulukuihin: Kiinteistömaailman heinäkuusta 1125 kaupan ennätyskuukausi3.8.2020 12:15:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.8.2020: Kiinteistömaailma teki heinäkuussa yhteensä 1125 asunto- ja kiinteistökauppaa. Määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan, jolloin kauppoja tehtiin 1099 kappaletta. Vilkkaampaa heinäkuuta saa hakea liki kymmenen vuoden takaa. Kauppa oli vahvaa käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä, ja myös uudiskauppa osoitti selvää toipumista kevään poikkeusolojen jälkeen.

Kiinteistömaailman Pulssi 1.7.2020: Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 1110 kauppaa – kasvua edellisvuoden kesäkuusta 5 prosenttia1.7.2020 11:20:00 EESTTiedote

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma alkaa julkaista kuukausittaiset kauppamääränsä aina kuun vaihduttua. ”Mielestäni keskustelu asuntokaupasta on lähtenyt viime kuukausina väärille urille, ja ilma on sakeana eri viestiä antavista markkina-arvioista. Mielipidekyselyiden perusteella annetut asuntokaupan arviot ovat olleet jopa keskenään ristiriidassa. Tärkeintä olisi pidättäytyä faktoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman Pulssi 2.6.2020: Käänne tapahtunut - kauppamäärät kasvoivat 19% huhtikuusta toukokuuhun2.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronakevään kolmas kuukausi eli toukokuu nosti maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman asunto- ja kiinteistökauppamäärän uudelleen selvään nousuun. Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät toukokuussa yhteensä 840 asunto- ja kiinteistökauppaa, kun vastaava luku huhtikuussa oli 705 kauppaa. Kasvuprosentiksi huhtikuusta toukokuuhun muodostui siten 19%.

Kiinteistömaailman Pulssi 14.5.: Kiinteistömaailma – asuntokaupan kannattelija poikkeusoloissa14.5.2020 17:15:00 EESTTiedote

Käytettyjen asuntojen kauppa supistui Suomessa reilun kolmanneksen huhtikuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, kertovat tänään julkaistut Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tiedot. Myös Kiinteistömaailmassa kauppamäärä pieneni, mutta selkeästi muuta kiinteistönvälitysalaa vähemmän: onnistuimme auttamaan asiakkaitamme kodinvaihdossa lähes 80% siitä kauppamäärästä, minkä teimme vuosi sitten samalla ajanjaksolla.

Etäpalvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti mutta: Tutustuminen paikan päällä kuuluu asuntokauppaan6.5.2020 08:10:00 EESTTiedote

Kaikista Kiinteistömaailma-ketjun välittämistä asunto-osakekaupoista jo yli neljännes saatiin huhtikuussa maaliin digiasuntokauppana eli DIAS-järjestelmää käyttäen, etänä. Asuntoihin myös tutustutaan tällä hetkellä kotisohvilta käsin paljon: Kiinteistömaailman kohdevideoiden katselumäärät tuplaantuivat huhtikuussa edelliskuusta. ”Hyödynnämme nyt digipalveluja aivan eri mittakaavassa kuin ennen korona-aikaa, mutta pidämme tiukasti kiinni siitä, että asunnon ostajan tulee käydä paikan päällä ennen ostopäätöstä”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Toimialalta kantautuneita viestejä, joissa kodin voisi ostaa käymättä kohteessa, hän pitää käsittämättöminä: ostajalla tulee olla kaikki mahdollinen tieto päätöksensä tukena.