Vuonna 2019 asunnot myyty keskimäärin 98 päivässä

Käytettyjen asuntojen kaupat on tehty Suomessa tänä vuonna keskimäärin 98 vuorokaudessa. Keskimääräinen myyntiaika on pidentynyt hiukan edellisvuodesta, jolloin se oli 95 päivää. Kiinteistömaailma on tänäkin vuonna myynyt asunnot lähes kaksi viikkoa nopeammin eli keskimäärin 85 päivässä. ”Digikauppa nopeuttaa kauppavalmisteluihin kuluvaa aikaa jatkossa”, arvioi Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

KVKL hintaseurantapalvelun mukainen koko Suomen myyntiajan keskiarvo eli 98 vuorokautta toteutuu liki päivälleen Jyväskylässä, jossa käytettyjen asuntojen kaupat on tänä vuonna tehty keskimäärin 99 päivässä (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 89 päivässä).

Muutoin hajonta on suurta. Selkeästi alle valtakunnan keskiarvon mennään mm. Helsingissä, jossa keskimääräinen käytettyjen asuntojen myyntiaika on kuluneena vuonna ollut 61 päivää (Kiinteistömaailman välittämissä kohteissa 42 päivää). Pienimmissä helsinkiläisasunnoissa kaupat syntyvät selvästi tätäkin nopeammin: yksiöissä ja kaksioissa kaupat tehdään keskimäärin 51 päivässä (Kiinteistömaailman välittämissä kohteissa 34 päivässä).

Muita keskiarvon alittavia kaupunkeja ovat esim. Turku 69 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 45 päivää), Tampere 72 päivää (Kiinteistömaailma 61 päivää), Espoo 77 päivää (Kiinteistömaailma 60 päivää), Vantaa 79 päivää (Kiinteistömaailma 59 päivää), Oulu 89 päivää (Kiinteistömaailma 67 päivää) ja Kuopio 95 päivää (Kiinteistömaailma 82 päivää).

Yli puolen vuoden myyntiaikojen keskiarvo kirjataan useilla pienillä tai pienehköillä paikkakunnilla, kuten Kruunupyyssä, Pieksämäellä ja Ranualla. Pienten paikkakuntien myyntiaikoja tarkasteltaessa tosin yksittäistapaukset saattavat nousta suhteettomaan rooliin: yksittäisen, todella pitkään myynnissä olleen asunnon kaupat saattavat vaikuttaa tilastoon rajustikin.

”Suomessa ei ole ollut tällä päättyvällä vuosikymmenellä enää yhtä yhtenäistä asuntomarkkinaa. Hintatasot ovat eriytyneet isoimpien kasvukeskusten ja muun maan välillä, ja myös myyntiajoissa eroista on tullut merkittäviä. Voidaan puhua suorastaan erilaisista ostokulttuureista: nopeaa päätöksentekoa vaativista alueista ja sitten alueista, joissa kilpailu kohteissa on vähäistä ja tahti verkkainen”, toimitusjohtaja Risto Kyhälä kuvaa.

Kiinteistömaailman keskimääräistä nopeampien myyntiaikojen taustalla on useita tekijöitä. Aktiivisen myyntityön ja laajojen ostajaverkostojen lisäksi myyntiä vauhdittaa mahdollisuus valita kauppatavaksi Tarjouskauppa: tilastojen mukaan Tarjouskaupalla tehtyjen asuntojen myyntiajat ovat perinteisellä kauppatavalla tehtyjä lyhyemmät.

Myös tänä syksynä aloitettu digitaalinen asuntokauppa nopeuttaa asuntokauppojen loppuun saattamista, kun kaikille osapuolille sopivaa kauppa-aikaa ei tarvitse etsiä. Sekä myyjä että ostaja voivat allekirjoittaa kaupat sähköisesti itselle sopivaan aikaan sopivassa paikassa.

Tilastolähde: KVKL hintaseurantapalvelu ja Kiinteistömaailma. Tiedot ovat tilanteen 30.12.2019 mukaiset.

markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Kiinteistömaailma - helpoin tapa ostaa uusi koti, varmin tapa myydä oma koti.

Käytettyjen asuntojen kaupassa todella vahva vire marraskuussa – kasvua 23 prosenttia2.12.2020 08:35:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.12.2020 Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki marraskuussa yhteensä 1197 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Luku on peräti 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten marraskuussa. Käytetyissä asunnoissa kasvu oli selkeästi tätäkin isompaa, yli 23 prosenttia. ”Keväällä syntynyt kuoppa käytettyjen asuntojen kauppaluvuissa on nyt täytetty. Syksyn aikana kirimme kiinni kaikki keväällä tekemättä jääneet kaupat, ja vuoden kokonaismäärissä on menty viime vuoden vastaavan ajankohdan lukujen ohi”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Käytettyjen asuntojen kauppa käy edelleen vilkkaampana kuin viime syksynä – omakotitalokaupoissa liki viidenneksen kasvu3.11.2020 07:45:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.11.2020. Kiinteistömaailma teki lokakuussa yhteensä 1129 asunto- ja kiinteistökauppaa. Käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä kauppamäärät ylittivät viime vuoden lokakuun, mutta uudiskohdekaupassa jäätiin edellisvuodesta, kun sekä myytävänä olevien kohteiden että sitä myöten kauppojen määrät laskivat. ”Olemme olleet monta kuukautta tilanteessa, jossa hyvistä asunnoista käydään paikoin kovaakin kisaa. Niitä ei ole riittävästi tarjolla kysyntään nähden”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman 53. täysin uudistunut Barometri: Uudet tuulet ohjaavat asuntomarkkinoita – asunnon ominaisuudet vaikuttavat yhä isommin arvonkehitykseen7.10.2020 09:00:00 EESTTiedote

Eri vuosikymmenillä rakennettujen asuntojen arvonkehitys suuntaa yhä selkeämmin eri urille, käy ilmi Kiinteistömaailman tänään julkaisemasta barometristä. Paljon puhuttu kasvukeskusten ja muun Suomen erilaistuminen ei enää yksin ohjaa asuntojen arvonkehitystä, vaan yhä isompi vaikutus on asuntojen rakennusvuosikymmenellä paikkakunnan sisälläkin. ”Uusi asunto on rakennustekniikaltaan ja myös estetiikaltaan ihan eri tuote kuin 40-50 vuotta vanha. Vertausta voi hakea autoista, joissa esimerkiksi uusi hybridi on ominaisuuksiltaan ja siksi hinnaltaankin erilainen kuin pitkään käytetty bensasyöppö. Koko asuntomarkkinaa ohjaavat nyt tarpeet, jossa korostuvat toisaalta asumisväljyyden arvostus ja uusi teknologia sekä toisaalta kiinnostus asuntosijoittamiseen”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri5.10.2020 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsä täysin uudistettuna keskiviikkona 7.10.2020. Aiemmin välittäjäkyselynä toteutetun katsauksen sijaan Kiinteistömaailman Barometri pohjautuu nyt eCraftin tekoälypohjaiseen asuntojen hintaennustemalliin, jota Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kommentoi Kiinteistömaailman ketjujohdon ja asuntomyymälöiden näkemysten pohjalta. Danske Bankin puheenvuoron pitää pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Kiinteistömaailmalla paras kauppakuukausi sitten vuoden 20132.10.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma teki syyskuussa yhteensä 1279 asunto- ja kiinteistökauppaa. Se on isoin kauppamäärä yhden kuukauden aikana sitten vuoden 2013. ”Kauppa käy todella vilkkaana, mikä näkyy pankeistakin kantautuvina ruuhkaviesteinä. Ilman sähköisen eli DIAS-kaupan laajaa hyödyntämistä emme pystyisi palvelemaan riittävän nopeasti näin isoissa kauppamäärissä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Syykuu 2020 jää myös historiankirjoihin: yksi Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvista yrityksistä eli Espoon Kodit Oy teki kuun aikana ketjun 30 vuotisen historian isoimman yksittäisen ketjuyrityksen liikevaihdon.