Vuonna 2019 asunnot myyty keskimäärin 98 päivässä

Käytettyjen asuntojen kaupat on tehty Suomessa tänä vuonna keskimäärin 98 vuorokaudessa. Keskimääräinen myyntiaika on pidentynyt hiukan edellisvuodesta, jolloin se oli 95 päivää. Kiinteistömaailma on tänäkin vuonna myynyt asunnot lähes kaksi viikkoa nopeammin eli keskimäärin 85 päivässä. ”Digikauppa nopeuttaa kauppavalmisteluihin kuluvaa aikaa jatkossa”, arvioi Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

KVKL hintaseurantapalvelun mukainen koko Suomen myyntiajan keskiarvo eli 98 vuorokautta toteutuu liki päivälleen Jyväskylässä, jossa käytettyjen asuntojen kaupat on tänä vuonna tehty keskimäärin 99 päivässä (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 89 päivässä).

Muutoin hajonta on suurta. Selkeästi alle valtakunnan keskiarvon mennään mm. Helsingissä, jossa keskimääräinen käytettyjen asuntojen myyntiaika on kuluneena vuonna ollut 61 päivää (Kiinteistömaailman välittämissä kohteissa 42 päivää). Pienimmissä helsinkiläisasunnoissa kaupat syntyvät selvästi tätäkin nopeammin: yksiöissä ja kaksioissa kaupat tehdään keskimäärin 51 päivässä (Kiinteistömaailman välittämissä kohteissa 34 päivässä).

Muita keskiarvon alittavia kaupunkeja ovat esim. Turku 69 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 45 päivää), Tampere 72 päivää (Kiinteistömaailma 61 päivää), Espoo 77 päivää (Kiinteistömaailma 60 päivää), Vantaa 79 päivää (Kiinteistömaailma 59 päivää), Oulu 89 päivää (Kiinteistömaailma 67 päivää) ja Kuopio 95 päivää (Kiinteistömaailma 82 päivää).

Yli puolen vuoden myyntiaikojen keskiarvo kirjataan useilla pienillä tai pienehköillä paikkakunnilla, kuten Kruunupyyssä, Pieksämäellä ja Ranualla. Pienten paikkakuntien myyntiaikoja tarkasteltaessa tosin yksittäistapaukset saattavat nousta suhteettomaan rooliin: yksittäisen, todella pitkään myynnissä olleen asunnon kaupat saattavat vaikuttaa tilastoon rajustikin.

”Suomessa ei ole ollut tällä päättyvällä vuosikymmenellä enää yhtä yhtenäistä asuntomarkkinaa. Hintatasot ovat eriytyneet isoimpien kasvukeskusten ja muun maan välillä, ja myös myyntiajoissa eroista on tullut merkittäviä. Voidaan puhua suorastaan erilaisista ostokulttuureista: nopeaa päätöksentekoa vaativista alueista ja sitten alueista, joissa kilpailu kohteissa on vähäistä ja tahti verkkainen”, toimitusjohtaja Risto Kyhälä kuvaa.

Kiinteistömaailman keskimääräistä nopeampien myyntiaikojen taustalla on useita tekijöitä. Aktiivisen myyntityön ja laajojen ostajaverkostojen lisäksi myyntiä vauhdittaa mahdollisuus valita kauppatavaksi Tarjouskauppa: tilastojen mukaan Tarjouskaupalla tehtyjen asuntojen myyntiajat ovat perinteisellä kauppatavalla tehtyjä lyhyemmät.

Myös tänä syksynä aloitettu digitaalinen asuntokauppa nopeuttaa asuntokauppojen loppuun saattamista, kun kaikille osapuolille sopivaa kauppa-aikaa ei tarvitse etsiä. Sekä myyjä että ostaja voivat allekirjoittaa kaupat sähköisesti itselle sopivaan aikaan sopivassa paikassa.

Tilastolähde: KVKL hintaseurantapalvelu ja Kiinteistömaailma. Tiedot ovat tilanteen 30.12.2019 mukaiset.

markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Kiinteistömaailma - helpoin tapa ostaa uusi koti, varmin tapa myydä oma koti.

Asuntokauppa muutoksessa: ostaja ja myyjä allekirjoittavat tällä viikolla kaupat eri mantereilla17.12.2019 07:30:00 EETTiedote

Kiinteistömaailmassa tehdään tällä viikolla asuntokauppa, jossa myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupan eri mantereilla: toinen Afrikan- ja toinen Australian-matkallaan. Syyskuun alussa Kiinteistömaailman käynnistämä asuntojen digikauppa on levinnyt valtakunnalliseksi tavaksi toimia, ja jo ensimmäisten kuukausien tarinat kertovat, miten merkittävällä tavalla asuntokauppa on muuttumassa

Kiinteistömaailman digikauppaa tehdään nyt laajasti - toistaiseksi nopeimmat kaupat on saatettu alusta loppuun neljässä tunnissa25.10.2019 09:20:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma on eturintamassa ottanut asuntojen digikaupan käyttöön ympäri Suomea. Tähän mennessä nopeimmin kauppaprosessi on tehty alusta loppuun Mikkelin Kiinteistömaailmassa: aikaa kului 4 tuntia ja 5 minuuttia, siinä missä perinteiseen asuntokaupan järjestelyyn saattaa kulua jopa viikkoja sen jälkeen kun myyjä ja ostaja ovat päässeet yhteisymmärrykseen kaupan ehdoista. Digikaupassa kiinteistönvälittäjä laittaa kaupat käyntiin sähköisessä järjestelmässä, minkä jälkeen pankit hoitavat oman osuutensa, ja lopuksi myyjä sekä ostaja allekirjoittavat kauppakirjan sähköisesti.

Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntomarkkina porskuttaa huolimatta ikävistä signaaleista3.10.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomen asuntomarkkina vaikuttaa ainakin toistaiseksi olleen immuuni globaaleille häiriöille. Kuluneen kesäkauden asuntokauppa on sujunut edellisvuotta selvästi paremmin, ja myös eteenpäin katsottaessa ylivoimainen valtaosa välittäjistä odottaa vakaata kehitystä. Kiinteistömaailma Oy:n tuore toimitusjohtaja Risto Kyhälä ei pidä tulosta yllättävänä: maailmantalouden riskejä vastaan suomalaisessa asuntomarkkinassa on poikkeuksellisen monta suojaavaa tekijää. ”Asunto-osakeyhtiöiden hallinta ja hoito ovat huippuluokkaa. Olemme kansainvälisesti kiinnostava vuokramarkkina, meillä on erinomaisesti toimiva asuntorahoitusjärjestelmä ja Suomeen rakennettavien asuntojen laatu on erittäin korkea. Monilla eri perusteilla voi sanoa, että Suomen asuntomarkkina on maailman kärkeä”, Kyhälä sanoo.

KUTSU: Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjä-barometri, esittelee uusi tj. Risto Kyhälä27.9.2019 07:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjä-barometri julkaistaan torstaina 3.10.2019. Tilaisuudessa asuntokaupan näkymiä ja ketjun tuoreet kuulumiset kertoo Kiinteistömaailma Oy:n uusi toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Tilaisuudessa Danske Bankin tekemän korkotutkimuksen esittelee henkilöasiakkaista vastaava johtaja Riikka Laine-Tolonen. Paikalla myös Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki AIKA: torstai 3.10. kello 8.45 PAIKKA: Kiinteistömaailma Helsinki Kruununhaan asuntomyymälä, Liisankatu 12, Helsinki OHJELMA: 8.45 Aamukahvit 9.00 Mitä kuuluu Kiinteistömaailmaan? Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma 9.10 Syksyn 2019 Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, 9.30 Mitä suomalaiset asuntovelalliset ajattelevat koroista nyt? Riikka Laine-Tolonen, henkilöasiakkaista vastaava johtaja, Danske Bank Ilmoittautumiset sähköpostitse 1.10.2019 mennessä: minerva.heimonen@kiinteistomaailma.fi

Kiinteistömaailmalle uusi mobiilikäyttäjien ehdoilla tehty verkkopalvelu – jo noin 2/3 asioinnista tapahtuu kännykällä25.9.2019 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman verkkopalvelu osoitteessa kiinteistomaailma.fi on uudistunut. Kokonaan päivitetty verkkopalvelu on tehty erityisesti kännykänkäyttäjien tarpeita ajatellen; jo kaksi kolmesta verkkopalvelun käytöstä tapahtuu älypuhelimilla. Kun mukaan lasketaan mobiilikäyttö myös tableteilla, päästään melkein 80 prosenttiin.