Vuoreslaiset tekevät ensi vuonna omannäköisensä S-marketin

Vuoreksesta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana hiljalleen alue, jollaiseksi se suunniteltiinkin: oikea pikkukaupunki luonnon kainalossa. Asukasluvun kasvaessa Vuoreksen päivittäistavaratarjonta on kuitenkin jäänyt kehityksen jalkoihin, ja asukkaiden unelmana on jo pitkään ollut ruokakauppa, josta isommat ostokset saisi tehtyä kerralla. Toiveeseen päästään vastaamaan, kun Salesta aletaan loppuvuonna remontoida vuoreslaista S-marketia.

Klaavan kauppakeskuksen ovi käy tiheään, kun vuoreslaiset noutavat Salesta evästä piknikille ja täydennystä jääkaappiin. Runsaammat ostoskassit kulkeutuvat alueen asukkaiden koteihin vielä toistaiseksi kauempaa, Koivistonkylän ja Kalevan Prismasta.

– Vuoreslaisten palveluissa on ruokatarjonnan osalta selkeä monttu, jota ei pelkällä Salen valikoiman pätevöittämisellä pystytä täyttämään, myöntää Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki.

– Tarvitaan yksinkertaisesti lisää neliöitä kattavammalle valikoimalle.

Klaava kasvaa ja monipuolistuu

Pirkanmaan Osuuskauppa lähtee laajentamaan omistamaansa Klaavan liikekeskusta loppuvuodesta ainakin 2 300 neliömetrillä. Suurin osa tilasta tulee uuden S-marketin käyttöön.

– S-marketia on todellakin toivottu. Vuoreksessa asuu paljon nuoria lapsiperheitä, eli ruokatavaraa ostetaan kerralla paljon. Uskon, että S-market helpottaa monen Vuoreksessa asuvan arkea merkittävästi, Mirkka pohtii.

Klaavan laajennus tietää myös uusia, houkuttelevia palveluita, sillä liikekeskuksen laajennusosasta lohkaistaan lisäksi ulosvuokrattavaa tilaa.

Nykyisen liikekeskuksen kylkeen suunnitellun laajennusosan rakennustyöt kestävät arviolta vuoden, ja Sale palvelee asiakkaita koko remontin ajan normaalisti. Tavoitteena on päästä viettämään avajaisia viimeistään tammikuussa 2022.

S-marketista tulee asiakkaansa näköinen

Uuden S-marketin palveluiden ja valikoiman suunnitteluun halutaan mukaan parhaat asiantuntijat, eli ne asiakkaat, joille kaupasta tulee uusi ostospaikka.

– Näitä juttuja ei päätetä kolikkoa heittämällä, Mirkka virnistää.

– Vuoreslaiset ovat kokeilunhaluisia ja aidosti kiinnostuneita vaikuttamisesta, joten uskon, että saamme yhdessä aikaan jotain aivan uniikkia.

Yhteinen suunnittelu aloitetaan jo kesän aikana, kun alueen asukkailta kysytään Instagramissa ensimmäisiä ajatuksia uuden kaupan valikoimasta. Alustavien suunnitelmien mukaan yhtenä Vuoreksen S-marketin painopisteistä tulee olemaan luomu ja lähiruoka. Myös maailmanluokan heti valmiit ruokaratkaisut halutaan tuoda ilahduttamaan trendeistä kiinnostuneita asiakkaita.

– Mitä kauppaan tulee, pikkukaupungin ei tarvitse enää pitkään olla niin pikkuinen, Mirkka muotoilee.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 76 70081

Pirkanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Mikko Korpela, mikko.korpela@sok.fi, 010 76 72597

Sastamalassa voi olla pian kaikkea – paikka Prismalle on löytymässä3.6.2020 11:59:00 EESTTiedote

Sastamalalaisten asiakaspalautteissa eräs teema on pitkään ollut ylitse muiden: kaupunkiin pitäisi saada oma Prisma. Pirkanmaan Osuuskauppa on vuosien varrella selvittänyt Prisman perustamista alueelle useaan otteeseen, mutta sopivaa yhtälöä sijainnin, kokoluokan ja kannattavuuden suhteen ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Viimeisen vuoden aikana pulmaan on kuitenkin löydetty ratkaisu, ja hanketta ryhdytään edistämään niin ripeästi kuin mahdollista. Kaavoituksen edetessä suotuisasti Sastamalan Prismaan voidaan tämänhetkisen arvion mukaan päästä asioimaan keväällä 2022.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk