Vuosaari kaikille -tilaisuudessa ratkottiin naapuruston ongelmia yhdessä

Helsingin Vuosaaren Gabro-talossa järjestettiin syyskuun puolivälissä Vuosaari kaikille -tilaisuus. Tilaisuudessa ratkottiin eri tahojen kanssa yhdessä lähiössä ilmenneitä ongelmia, kuten ilkivaltaa sekä muuta häiriökäyttäytymistä.
Isännöitsijä Herkko Korhonen valmistautumassa tilaisuuteen.

Vuosaaressa sijaitsevan Asuntosäätiön asumisoikeustalon asukkaat ovat huolestuneet alueella viime aikoina esiintyneestä häiriökäyttäytymisestä, jota on ollut erityisesti talon läheisyydessä sijaitsevassa puistossa. Puistossa oleileva nuorisojoukko on muun muassa rikkonut tavaroita sekä uhkaillut asukkaita. Talotoimikunta otti yhteyttä isännöitsijä Herkko Korhoseen, joka sai idean asukkaiden ja nuorten yhteisestä keskustelutilaisuudesta.

– Halusin, että ongelmia lähdetään ratkomaan yhdessä asukkaiden ja nuorten kanssa ilman syyllistämistä. Koska nuorisojoukossa on ollut mukana myös somalinuoria, otin yhteyttä Suomen somalialaisten liittoon ja pyysin heidän apuaan ongelman ratkaisemiseksi, kertoo Herkko Korhonen Asuntosäätiöstä.

Tilaisuus rakentui paneelikeskustelun ympärille, ja tavoitteena oli luoda dialogia eri etnisyyksien ja sukupolvien välillä. Paneelikeskustelijoina toimivat Korhosen lisäksi Aisha Salaad Finland Sopdo ry:stä, Oussama Yousfi Diakonissalaitokselta sekä Camilla Marucco Suomen sovittelufoorumi ry:stä. Paneelin vetäjinä ja suunnittelijoina toimivat paikalliset nuoret.

Tilaisuuteen osallistui myös naapuruston asukkaita, alueen nuorten vanhempia, talotoimikunta sekä paikallisia nuoria. Tapahtuma järjestettiin Etelä-Suomen alueellisen etnisten suhteiden neuvottelukunnan (E-S ETNO) toimintarahan tuella.

Tavoitteena turvallinen naapurusto kaikille

Paneelikeskustelussa pohdittiin naapuruston tilannetta sekä nuorten että asukkaiden näkökulmasta. Miksi alueesta on tullut rauhaton ja millä tavoin häiriökäyttäytyminen saadaan loppumaan. Salaad totesi, että alueen asukaskanta on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana merkittävästi pakolaistulvan vuoksi ja osa ei ole vielä sopeutunut Suomeen. Yousfi nosti esiin myös sen, että nuoret eivät välttämättä ymmärrä tekojensa seurauksia; rikollinen toiminta voi johtaa oleskeluluvan perumiseen ja lopulta jopa karkotuspäätökseen. Hän toivoi, että myös vanhemmat kertoisivat lapsilleen, miten vakavat seuraukset häiriökäyttäytymisellä voi olla.

Tilaisuudessa pääsivät ääneen myös asukkaat sekä kolmen äidin ryhmä, jotka ovat omatoimisesti jalkautuneet naapurustoon valvomaan lasten ja nuorten käytöstä. Äidit toivoivat, että heille kerrottaisiin rohkeasti, mikäli heidän lapsensa aiheuttavat häiriötä naapureille. Talotoimikunnan edustaja kiitteli äitejä erinomaisesta asenteesta ja toiminnasta.

Tilaisuuden päätteeksi sovittiin konkreettisista toimista alueen rauhoittamiseksi. Korhonen kertoi tilaavansa kiinteistöön kyltin, jossa kehotetaan hiljaisuuteen yörauhan aikaan. Kyltistä on hyviä kokemuksia Vuosaaren toisesta lähiöstä. Asukkaat sopivat perustavansa yhteisen WhatsApp-ryhmän alueen nuorten vanhempien kanssa, jotta häiriöistä saavat tiedon myös vanhemmat. Vastaava ryhmä on toiminut muun muassa Espoossa vastaavan häiriökäyttäytymisen kitkemisessä. Marucco lupasi myös tarvittaessa apua Suomen sovittelufoorumista.

– Olen todella iloinen, että tilaisuus sujui hyvässä hengessä vaikeasta aiheesta huolimatta. Kaikki osapuolet pääsivät kertomaan huolenaiheensa ja keskustelemaan keskenään ratkaisukeskeisesti. Meillä kaikilla on sama tavoite – etnisesti rikas asuinalue, jossa kaikki asukkaat tuntevat olonsa turvalliseksi ja tyytyväiseksi, summaa Korhonen lopuksi.

Herkko Korhonen
isännöitsijä
herkko.korhonen(a)asokodit.fi

Isännöitsijä Herkko Korhonen valmistautumassa tilaisuuteen.

Asuntosäätiö tekee työtä asuntopulan voittamiseksi ja yleisen asumistason kohottamiseksi. Suomen neljänneksi suurimpana asuinkiinteistöjen omistajana visionamme on tarjota parasta asumista elämän eri vaiheisiin missiomme Hyvä koti kaikille mukaisesti. Asuntosäätiö ei tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Rakennutamme ja omistamme erilaisia ratkaisuja asumiseen. Palveluvalikoimaamme kuuluu asumisoikeus-, vuokra- ja omistusasuntoja. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys.