Vuosi 2020 oli Hesburgerille torjuntavoitto
Hesburgerin jo vuosia tasaisesti kasvanut myynti jäi koronavuonna noin 7 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi. Toimitusjohtaja Kari Salmela näkee vuoden 2020 kokonaisuuden torjuntavoittona, ottaen huomioon ravintola-alaa lähes koko vuoden piinanneet äärimmäisen hankalat toimintaolosuhteet koronapandemian puitteissa.

Vuonna 2020 Hesburger-ketjun verollinen myynti oli noin 324 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 217 miljoonaa euroa. Poikkeusjärjestelyiden värittämän vuoden aikana Suomessa avattiin neljä uutta Hesburger-ravintolaa ja syksyllä ketjun yhteenlaskettu ravintolamäärä maailmassa saavutti 500 ravintolan rajapyykin. Ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000 asiakasta ja niissä työskentelee noin 8 000 ihmistä.
– Tammi–helmikuussa olimme ennätysvireessä. Huhtikuuhun mennessä tilanne oli kuitenkin kääntynyt hyvin synkäksi ja tulevaisuus täysin epävarma, Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela kertoo.
– Hesburgeria kannattelivat muutamat seikat: Meillä oli valmiina drive-in -ravintoloiden ja kotiinkuljetuspalveluiden verkosto sekä mobiilitilaukset ja ennakkomaksut mahdollistava Hesburger-sovellus. Henkilökuntamme teki tilanteessa hartiavoimin töitä, joustaen ja sopeutuen poikkeusjärjestelyihin.
Hesburgerilla jouduttiin kuitenkin tekemään vaikeita ratkaisuja. Keväällä ketju joutui sulkemaan ravintoloita ja lomauttamaan yli 500 työntekijää Suomessa.
– Olen kiitollinen henkilökunnallemme venymisestä vaikeassa tilanteessa. Kun kesällä kauppa alkoi taas käydä, saimme nopeasti kutsuttua henkilökuntaa takaisin töihin ja suljettuina olleet ravintolat voitiin avata, Salmela sanoo.
Heittelyä myynneissä
Kesäkuukausina Hesburgerin myynnit palautuivat hetkellisesti jopa aiempien vuosien tasolle, mutta syksyn tullen tilanne vaikeutui uudelleen. Tällä hetkellä liikepaikkakohtaiset myynnit heittelevät rajusti. Salmela uskoo, että tammi- ja helmikuu tulevat olemaan ravintola-alalla vielä vaikeita.
– Tämänhetkisten rokotetietojen valossa uskon, että myynnillisesti voisimme palata normaaliin uomaan kesään mennessä.
Yksi viime vuonna toteutuneista uudistuksista oli itsepalvelukassojen asentaminen yli sataan Hesburger-ravintolaan Suomessa. Itsepalvelukassat ovat jatkoa aiemmille teknologisille panostuksille, kuten Hesburger-sovellukselle, jonka merkitys korostui koronavuoden aikana. Hesburgerilla ei tällä hetkellä ole käynnissä suuria investointeja, mutta toiveissa on aloittaa investoinnit uudelleen kesään mennessä.
Haasteena maakohtaiset rajoitukset
Ulkomailla Hesburgerin verollinen myynti oli vuonna 2020 yhteensä 107 miljoonaa euroa. Vuoden aikana ulkomailla avattiin 12 uutta ravintolaa. Suhteessa parhaiten koronakurimuksesta selvittiin Latviassa. Bulgariassa ja Ukrainassa myynti kehittyi ravintolamäärän kasvun johdosta. Kaikkiaan yhdeksässä maassa toimiva Hesburger ei juuri nyt suunnittele uusiin maihin laajentumista.
Hesburgerin operatiiviselle johtajalle Vesa Viitaselle lisähaastetta viime vuoteen toivat maakohtaisesti vaihdelleet koronarajoitukset.
– Kovimpia rajoitukset ovat Saksassa, jossa ravintolat ovat olleet kokonaan kiinni jo kaksi kuukautta ja sulku jatkuu edelleen. Loppuvuosi oli todella haasteellinen tiukkojen rajoitusten vuoksi myös Baltiassa, jossa myynti oli sallittua ainoastaan autokaistojen tai kotiinkuljetuspalveluiden kautta. Olemmekin laajentaneet kotiinkuljetuspalveluiden käyttöä niin moniin ravintoloihin kuin mahdollista, Viitanen kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat







Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2020 verollinen myynti Suomessa oli 217 miljoonaa euroa ja ulkomailla 107 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Hesburgerin Hiilijalanjälki hyvitetty -tuotteiden valikoima kasvaa4.1.2021 09:18:58 EET | Tiedote
Tuotteiden hiilijalanjälkien hyvittäminen tehdään osallistumalla projekteihin, jotka vähentävät ja sitovat ilmakehän kasvihuonekaasupäästöjä. Kaikkiaan päästöjä on hyvitetty jo yli 126 000 tCO2e edestä.
Hesburgerin myymistä tuotteista 10 prosenttia on lihattomia – tavoitteena puolet11.12.2020 09:14:53 EET | Tiedote
Hesburger raivaa tietä kasviproteiinien saralla panostamalla omaan tuotantoon ja tuotekehitykseen. Ketjun kasvistuotteiden myynti on ollut vuonna 2020 kasvusuuntaista.
Hesburger vahvistaa digiosaamistaan merkittävällä sijoituksella, kohteena teknologiayritys Taiste27.10.2020 09:00:57 EET | Tiedote
Yhteistyön syveneminen parantaa entisestään Hesburgerin tietojärjestelmiä ja asiakaskokemusta.
Maailmassa on nyt 500 Hesburger-ravintolaa4.9.2020 08:54:37 EEST | Tiedote
Virstanpylväs saavutettiin 40 vuotta ensimmäisen Hesburger-ravintolan avaamisesta.
Suurin osa Hesburger-ravintoloista jatkaa palvelua – ruokaa myydään yhä mukaan ravintolan kassalta ja autokaistalta30.3.2020 18:36:08 EEST | Tiedote
Viime perjantaista alkaen Hesburger-ravintolat ovat myyneet ruokaa ainoastaan mukaan otettavaksi. Näillä näkymin tämä toimintatapa jatkuu ainakin toukokuun loppuun asti.
Miten me Hesburgerilla toimimme pandemian aikana?13.3.2020 08:48:46 EET | Tiedote
Asiakkaidemme ja henkilöstömme terveys on meille ensisijaisen tärkeää. Siksi me Hesburgerilla pyrimme omalla toiminnallamme ehkäisemään koronaviruksen leviämistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme