Digi- ja väestötietovirasto

Vuotivatko henkilötietosi julkisuuteen tai jouduitko identiteettivarkauden kohteeksi? Nyt saat kootut neuvot Suomi.fi-verkkopalvelusta

Jaa

Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut Suomi.fi-verkkopalveluun tieto- ja asiointikokonaisuuden, josta kansalainen saa tietoa, kuinka toimia, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin.

Palvelun kautta voi myös hallinnoida tietovuototapauksiin liittyviä keskeisiä kieltoja Digi- ja väestötietovirastolle. Tällaisia ovat väestötietojärjestelmään tehtävä yhteystietojen luovutuskielto sekä osoitteenmuutoksen tekemistä koskeva kielto (estä muuttoilmoitus). Kieltojen hallinnointi edellyttää aina vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä kansalaisvarmenteella.

Palvelu neuvoo ja ohjaa eteenpäin myös siinä, kuinka käyttäjä voi hallinnoida muiden toimijoiden vastuulla olevia kieltoja. Tällaisia ovat esim. luottokielto ja kielto tehdä henkilöstä merkintöjä kauppa-, yhdistys- ja säätiörekistereihin.

”Tavoitteenamme on ollut luoda kokonaisuus, josta kansalainen saa yhdestä paikasta toimintaohjeet ja tiedon, kuinka eri kieltoja pääsee hallinnoimaan. Identiteettivarkauden tai tietomurron kohteeksi joutunut henkilö joutuu asioimaan usean eri toimijan kanssa suojatakseen omien tietojensa käytön. Haluamme helpottaa tällaiseen vaikeaan tilanteeseen joutuneiden ihmisten elämää siten, että omien tietojen käyttöön liittyvien kieltojen hallinnointi on tehtävissä nykyistä helpommin”, kertoo ylijohtaja Timo Salovaara Digi- ja väestötietovirastosta.

Ei pelkästään tietomurron kohteeksi joutuneille

Uuden tieto- ja asiointikokonaisuuden taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan henkilön tietoja koskevien sulkujen ja estojen hallinnointia helpottava kanava.

Nyt julkaistu palvelukokonaisuus palvelee siis paljon laajempaa käyttäjäryhmää kuin vain tietomurron kohteeksi joutuneita. Kokonaisuus auttaa myös henkilöitä, jotka ovat joutuneet muista syistä identiteettivarkauden kohteiksi tai ovat kadottaneet identiteetin todistamiseen tarvittavat tunnistusvälineensä (esim. passin tai henkilökortin) ja epäilevät sen takia identiteettivarkautta.

Mukana laaja yhteistyöverkosto

Digi- ja väestötietovirasto on suunnitellut uuden tietokokonaisuuden yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa.

Mukana ovat olleet Finanssiala ry, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Kuluttajaliitto, KyberVPK, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Patentti- ja rekisterihallitus (PRH), Poliisi, Posti, Rikosuhripäivystys - RIKU, Suomen Asiakastieto Oy ja Tietosuojavaltuutetun toimisto.

”Erilaisiin elämäntapahtumiin liittyvien sisältöjen ja palvelujen tuottamiseen tarvitaan sekä asiakkaiden kuulemista että yhteistyötä yli hallinnonalarajojen. Siksi yhteistyö sisältöjen kokoamisessa on ensiarvoisen tärkeää. Kehitämmekin nyt julkaistua tietosisältöä edelleen käyttäjiltä ja yhteistyökumppaneilta saatavan palautteen perusteella”, kertoo Salovaara.

Tutustu oppaaseen

Tutustu identiteettivarkauden tai tietomurron kohteeksi joutuneille suunnattuun oppaaseen Suomi.fi-verkkopalvelussa: https://www.suomi.fi/oppaat/tietovuoto

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

There is a strong increase in the number of continuing power of attorneys - a pre-established power of attorney is easier for everyone in many ways17.6.2021 07:00:00 EEST | Press release

The number of confirmed continuing power of attorneys has increased significantly over five years. In 2015, the Digital and Population Data Services Agency confirmed about 1,500 power of attorneys, whereas in 2020, more than 4,600 power of attorneys were already confirmed. The Digital and Population Data Services Agency hopes that the popularity of the continuing power of attorney will increase.

Antalet intressebevakningsfullmakter ökar kraftigt – en fullmakt som upprättats på förhand är lättare för alla på många sätt17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Antalet fastställda intressebevakningsfullmakter har ökat kraftigt under fem års tid. År 2015 fastställde Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata cirka 1 500 fullmakter, medan över 4 600 fullmakter fastställdes 2020. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hoppas att intressebevakningsfullmaktens popularitet ökar.

Digituen lähtökohta on asiakkaan tarve - profilointi syvensi tietoa yrittäjien digiosaamisesta21.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt kevään 2021 aikana toimintamalleja yritysten ja yhteisöjen digihaasteiden ratkaisemiseksi. Toimintamallikokeiluilla haettiin ratkaisuja viranomaisten välisen verkostotyön ja asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi. Samalla syvennettiin tietoa siitä, millaista digitukea yritykset ja yhteisöt tarvitsevat ja millaisia esteitä digiin siirtymiselle on.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme