HSL Helsingin seudun liikenne

Vyöhykeuudistus toi lisää matkustajia ja kasvatti lipunmyyntiä

Jaa

Huhtikuun lopun vyöhykeuudistus on tuonut lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja kasvattanut lipunmyyntiä. Matkustajamäärät ovat kasvaneet koko vuoden ajan, mutta nousu on ollut selvästi voimakkaampaa vyöhykeuudistuksen jälkeen. Ennen uusia vyöhykkeitä kasvua oli 1,9 prosenttia, kun uudistuksen jälkeen touko–lokakuussa matkustajia oli 3,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2018 touko–lokakuussa.

Kulkuvälineittäin tarkasteltuna matkustajamäärät ovat nousseet kuluvana vuonna metrossa 4,5 prosenttia, busseissa 4,7 prosenttia ja lähijunissa 5,4 prosenttia.
Kulkuvälineittäin tarkasteltuna matkustajamäärät ovat nousseet kuluvana vuonna metrossa 4,5 prosenttia, busseissa 4,7 prosenttia ja lähijunissa 5,4 prosenttia.

Erityisesti Espoon metroasemilla on ollut vyöhykeuudistuksen jälkeen enemmän matkustajia: touko–lokakuussa 2019 niiltä on noussut kyytiin reilut 10 prosenttia edellisvuotta enemmän matkustajia, kun lisäystä koko metrolinjalla oli 2,3 prosenttia. Espoon sisäisillä bussilinjoilla matkustajamäärät ovat kasvaneet tammi–lokakuussa 4 prosenttia. Länsiväylän autoliikenne väheni hieman heti länsimetron liikenteen aloittamisen jälkeen marraskuussa 2017 ja näyttää vuonna 2019 vakiintuneen aiempia vuosia hieman alemmalle tasolle.

Syksyllä lähijunien matkustajamäärät ovat kasvaneet pää- ja rantaradalla. Kehäradan matkustajamäärät ovat hieman laskeneet, koska matkustajia on siirtynyt K-juniin sen jälkeen, kun myös K-junat alkoivat pysähtyä kaikilla asemilla. K-junien matkustajamäärät ovat kuitenkin kasvaneet selvästi enemmän kuin kehäradan junissa vähentyneet.

Busseissa on ollut enemmän matkustajia erityisesti A- ja B-vyöhykkeiden pysäkeillä mutta myös C-vyöhykkeellä juna-asemien lähistöllä. Bussireitin 560 länsipäässä matkustajamäärät ovat nousseet, koska Myyrmäestä on tullut aiempaa suositumpi vaihtopaikka. Kaikkiaan linjan matkustajamäärä on kasvanut 19 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna.

”Siirtyminen vyöhykkeisiin vaikuttaa ensimmäisen vuoden tulosten perusteella onnistuneelta uudistukselta, joka on lisännyt joukkoliikenteen suosiota kaikissa kunnissa ja kaikilla vyöhykkeillä”, osastonjohtaja Mari Flink sanoo.

Kertalipuista on siirrytty kausi- ja vuorokausilippuihin

Vyöhykeuudistuksen yhteydessä lippujen hinnat laskivat monilla alueilla. Keskimääräinen hinnanalennus oli 1,3 prosenttia, mutta hinnan laskusta huolimatta vyöhykeuudistuksen jälkeiset lipputulot ovat selvästi ylittäneet kevään ennusteet.

Kertalippuja on myyty lukumääräisesti vähemmän, mutta lipputulot ovat pysyneet edellisvuoden tasolla. Ennen vyöhykeuudistusta kertalipuista 37 prosenttia oli seutulippuja, nyt ABC-lippujen osuus on vain 18 prosenttia. Yli 60 prosenttia nyt myydyistä kertalipuista on AB-lippuja.

Kausilippuja on ostettu vyöhykeuudistuksen jälkeen enemmän. Edellisvuoteen verrattuna kausilippujen euromääräinen myynti on kasvanut 3,6 prosenttia ja myytyjä kausipäiviä on 12 prosenttia enemmän touko–lokakuussa 2019. Ostettujen kausilippujen pituudet ovat kasvaneet kaikilla vyöhykkeillä.

Vuorokausilippujen myyntitulot ovat kasvaneet 45 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Eniten niiden myynti on lisääntynyt HSL-sovelluksessa, jossa nousua on ollut peräti 140 prosenttia.

HSL:n matkustajamäärät tammi–lokakuussa 2018 ja 2019

Miljoonaa nousijaa 2019 2018 Muutos Muutos %
Metro 76,3 73,0 3,3 4,5 %
Suomenlinnan lautta 2,0 2,0 0,0 -0,6 %
Bussit 145,0 138,4 6,6 4,7 %
Lähijunat 57,8 54,9 2,9 5,4 %
Raitiovaunut 46,5 50,4 -3,9 -7,7 %


Raitiovaunujen matkustajamäärät

Miljoonaa nousijaa tammi–helmikuu maalis–huhtikuu touko–lokakuu
2018 10,1 11,0 29,3
2019 9,9 9,5 27,1
Muutos -0,2 -1,5 -2,2
Muutos % -1,5 % -13,8 % -7,6 %

Raitiovaunujen matkustajamäärien vertailua vuonna 2018 ja 2019 vaikeuttaa Sörnäisten laajamittaiset poikkeusjärjestelyt, jotka alkoivat 4. maaliskuuta 2019. Heti sen jälkeen matkustajamäärät laskivat, koska matkustajilla oli vaikeuksia löytää uusia reittejä ja sovittaa niitä omille matkoilleen. Vyöhykeuudistuksen jälkeen touko–lokakuussa matkustajamäärästä on palautunut noin puolet maalis–huhtikuun pudotuksesta. Vaikuttaa siis siltä, että matkustajamäärien lasku johtuu poikkeusreiteistä, ei niinkään vyöhykeuudistuksesta.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, puh. 040 767 2208

Kuvat

Kulkuvälineittäin tarkasteltuna matkustajamäärät ovat nousseet kuluvana vuonna metrossa 4,5 prosenttia, busseissa 4,7 prosenttia ja lähijunissa 5,4 prosenttia.
Kulkuvälineittäin tarkasteltuna matkustajamäärät ovat nousseet kuluvana vuonna metrossa 4,5 prosenttia, busseissa 4,7 prosenttia ja lähijunissa 5,4 prosenttia.
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.12.201917.12.2019 12:20:07 EETTiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2020 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2020 siten, että tuloskortin painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 50/2020 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun, joka sisältää Itä-Helsingissä ja Itä-Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Tarjouskilpailu käynnistyy tammikuun 2020 puolivälissä, ja liikennöintisopimukset alkavat elokuussa 2021. Kilpailutus koostuu yhdestä kohteesta, joka on kooltaan poikkeuksellisen suuri. Kohteen sopimuskausi on seitsemän vuotta, ja jatko-optio voi olla enintään kolme vuotta. Kohteeseen vaadittavasta kalustosta noin 43 prosenttia on sähköbusseja. Uutta runkolinjaa 570 on tarkoitus liikennöidä kokonaisuudessaan sähköllä toimivilla nivelbusseilla. Liikennöintisopimukseen sisältyy myös velvoite vuokrata sopimuskauden ajaksi Itä-Vantaalle rakennettava Ojangon bussivarikko Vantaan kaupungin omistamalta Kiinteistö Oy Kehäsuoralta. Link

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme