Wagnerin Lentävän hollantilaisen vuoden 2023 esityspäivät ovat vahvistuneet

Tampereen Oopperassa vuonna 2023 nähtävän Richard Wagnerin Lentävän hollantilaisen esityspäivät ovat vahvistuneet. Oopperan ensi-ilta on perjantaina 10.2.2023 Tampere-talossa. Näytöksiä on kaikkiaan kuusi. Muut esityspäivät ovat 12.2., 15.2., 18.2., 22.2. ja 25.2. Vuoden 2022 oopperatuotannon Tampere-talo julkaisee maaliskuussa.

Kapellimestari Anja Bihlmaier vieraili Tampere-talossa tammikuussa 2021. Saksalainen johtaa Lentävän hollantilaisen Tampereen Oopperassa 2023. Kuva: Anne Sivula

Lentävä hollantilainen oli määrä esittää tammi-helmikuussa 2021 Tampere-talossa, mutta sitä siirrettiin kahdella vuodella. Tampereen Oopperan tuotannot ovat olennaisesti riippuvaisia lipputuloista, eivätkä tuotannolliset ja taloudelliset resurssit olleet riittävät oopperan tuottamiseen tänä keväänä koronasta johtuvien yleisörajoitusten takia.

Lentävän hollantilaisen taiteellinen työryhmä pysyy ennallaan: ohjaaja Marika Vapaavuori, kapellimestari Anja Bihlmaier (GER), lavastus Marjatta Kuivasto, puvustus Leena Rintala ja valosuunnittelu Ville Syrjä. Teoksen solistit ilmoitetaan myöhemmin, mutta ne pyritään pitämään samana niiltä osin kuin mahdollista.

Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan vuoden 2023 näytöksiin. Myös lippuvaraukset siirtyvät sellaisenaan uuteen vastaavaan esityspäivään. Jos uudet esityspäivät eivät sovi, asiakas voi vaihtaa liput Tampere-talon lahjakorttiin tai hakea lippurahoja takaisin 31.3.2021 mennessä. Yksittäislippujen palautukset haetaan lippu.fi-verkkokaupasta. Lahjakorttihyvitykset saa osoitteesta lahjakorttihyvitys@tampere-talo.fi. Ryhmälippujen muutokset ryhmamyynti@tampere-talo.fi tai 03 243 4501.

- Valmistelemme parhaillaan vuoden 2022 oopperatuotantoa ja julkaisemme maaliskuun aikana teoksen, solistit ja taiteellisen työryhmän, kertoo Tampere-talon ohjelmapäällikkö ja oopperan vastaava tuottaja Suvi Leinonen.

Tampereen Ooppera on perustettu vuonna 1946. Esitystoiminta käynnistyi Leevi Madetojan Pohjalaisia-oopperalla 1947. Ooppera toimii vierailijavoimin, orkesterina on Tampere Filharmonia ja kuorona Tampereen Oopperan kuoro. Vuosittainen, noin 10 000 katsojan yleisön keräävä mittava produktio esitetään keväisin Tampere-talossa. Vuosi 2020 oli Tampereen Oopperan 74. toimintavuosi ja Carmen-ooppera 127. ensi-ilta. Tampereen Ooppera on Suomen kansallisoopperan ja Savonlinnan Oopperajuhlien ohella maamme pitkäaikaisimpia oopperatraditioita.

Lentävän hollantilaisen esityspäivien ja jo ostettujen tai varattujen lippujen siirto vuodelta 2021 vuodelle 2023

Ensi-ilta pe 29.1.2021, uusi ajankohta pe 10.2.2023 klo 18.30

Su 31.1.2021 näytös, uusi ajankohta su 12.2.2023 klo 15

Ke 3.2.2021 näytös, uusi ajankohta ke 15.2.2023 klo 18.30

La 6.2.2021 näytös, uusi ajankohta la 18.2.2023 klo 15

Ke 10.2.2021 näytös, uusi ajankohta ke 22.2.2023 klo 18.30

La 13.2.201 näytös, uusi ajankohta la 25.2.2023 klo 15

Ohjaaja Marika Vapaavuori ja kapellimestari Anja Bihlmaier tapasivat Tampere-talossa tammikuussa 2021. Kuva: Anne Sivula

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–202227.6.2022 17:13:17 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Kesäkuun alun Tampere Chamber Music -festivaali loi musiikilla hyvinvointia – tapahtuman keskiössä olivat lapset ja nuoret17.6.2022 15:06:00 EEST | Tiedote

Jo toistamiseen pandemian vuoksi siirtynyt Tampere Chamber Music -festivaali toteutui kesäkuun alussa kuudennen kerran. Festivaali sisälsi konsertteja, luentoja, kamarimusiikin mestarikursseja ja työpajoja sekä ohjelmaa koko perheelle, kuten näytelmäkirjailija Laura Ruohosen satukonsertin sekä Satu Silvon ja Tampere Chamber Musicin muusikoiden kuvakirjakonsertin Muumimuseossa. Uutena avauksena festivaalilla järjestettiin myös G Livelabin kanssa tuotettu menestyksekäs klubi-ilta.

Perinteinen Puistokonsertti soi elokuussa Tampereen Sorsapuistossa – solistina loistaa baritoni Ville Rusanen10.6.2022 12:08:22 EEST | Tiedote

Tampere Filharmonia, Tampere-talo ja Tampereen Sähkölaitos järjestävät loppukesän perinteisen Puistokonsertin Tampereen Sorsapuistossa lauantaina 6. elokuuta. Maksuton koko perheen konsertti on tavannut kerätä tuhansia ihmisiä nauttimaan sinfoniaorkesterin soinnista rennosti omalta viltiltä käsin. Tampere Filharmoniaa johtaa ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali, ja solistina loistaa baritoni Ville Rusanen.

Tampere Chamber Music -festivaali ammentaa hyvinvointia musiikista – tarjolla uutuusohjelmaa etenkin lapsille ja nuorille25.5.2022 13:45:00 EEST | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään keskiviikosta sunnuntaihin 1.–5. kesäkuuta eri puolilla Tamperetta. Alkuvuoteen kaavailtu kamarimusiikkijuhla siirtyi kesälle koronapandemian vuoksi. Festivaali tarjoaa helposti lähestyttävää sisältöä niin kamarimusiikin taitajille kuin uusista elämyksistä ja hyvinvoinnista kiinnostuneille kuulijoille. Tämän vuoden festivaali kulkee Taikaa ja tarinoita -teeman alla, ja tarjolla on uutuusohjelmaa etenkin lapsille ja nuorille.