Wagnerin Lentävän hollantilaisen vuoden 2023 esityspäivät ovat vahvistuneet

Tampereen Oopperassa vuonna 2023 nähtävän Richard Wagnerin Lentävän hollantilaisen esityspäivät ovat vahvistuneet. Oopperan ensi-ilta on perjantaina 10.2.2023 Tampere-talossa. Näytöksiä on kaikkiaan kuusi. Muut esityspäivät ovat 12.2., 15.2., 18.2., 22.2. ja 25.2. Vuoden 2022 oopperatuotannon Tampere-talo julkaisee maaliskuussa.

Kapellimestari Anja Bihlmaier vieraili Tampere-talossa tammikuussa 2021. Saksalainen johtaa Lentävän hollantilaisen Tampereen Oopperassa 2023. Kuva: Anne Sivula

Lentävä hollantilainen oli määrä esittää tammi-helmikuussa 2021 Tampere-talossa, mutta sitä siirrettiin kahdella vuodella. Tampereen Oopperan tuotannot ovat olennaisesti riippuvaisia lipputuloista, eivätkä tuotannolliset ja taloudelliset resurssit olleet riittävät oopperan tuottamiseen tänä keväänä koronasta johtuvien yleisörajoitusten takia.

Lentävän hollantilaisen taiteellinen työryhmä pysyy ennallaan: ohjaaja Marika Vapaavuori, kapellimestari Anja Bihlmaier (GER), lavastus Marjatta Kuivasto, puvustus Leena Rintala ja valosuunnittelu Ville Syrjä. Teoksen solistit ilmoitetaan myöhemmin, mutta ne pyritään pitämään samana niiltä osin kuin mahdollista.

Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan vuoden 2023 näytöksiin. Myös lippuvaraukset siirtyvät sellaisenaan uuteen vastaavaan esityspäivään. Jos uudet esityspäivät eivät sovi, asiakas voi vaihtaa liput Tampere-talon lahjakorttiin tai hakea lippurahoja takaisin 31.3.2021 mennessä. Yksittäislippujen palautukset haetaan lippu.fi-verkkokaupasta. Lahjakorttihyvitykset saa osoitteesta lahjakorttihyvitys@tampere-talo.fi. Ryhmälippujen muutokset ryhmamyynti@tampere-talo.fi tai 03 243 4501.

- Valmistelemme parhaillaan vuoden 2022 oopperatuotantoa ja julkaisemme maaliskuun aikana teoksen, solistit ja taiteellisen työryhmän, kertoo Tampere-talon ohjelmapäällikkö ja oopperan vastaava tuottaja Suvi Leinonen.

Tampereen Ooppera on perustettu vuonna 1946. Esitystoiminta käynnistyi Leevi Madetojan Pohjalaisia-oopperalla 1947. Ooppera toimii vierailijavoimin, orkesterina on Tampere Filharmonia ja kuorona Tampereen Oopperan kuoro. Vuosittainen, noin 10 000 katsojan yleisön keräävä mittava produktio esitetään keväisin Tampere-talossa. Vuosi 2020 oli Tampereen Oopperan 74. toimintavuosi ja Carmen-ooppera 127. ensi-ilta. Tampereen Ooppera on Suomen kansallisoopperan ja Savonlinnan Oopperajuhlien ohella maamme pitkäaikaisimpia oopperatraditioita.

Lentävän hollantilaisen esityspäivien ja jo ostettujen tai varattujen lippujen siirto vuodelta 2021 vuodelle 2023

Ensi-ilta pe 29.1.2021, uusi ajankohta pe 10.2.2023 klo 18.30

Su 31.1.2021 näytös, uusi ajankohta su 12.2.2023 klo 15

Ke 3.2.2021 näytös, uusi ajankohta ke 15.2.2023 klo 18.30

La 6.2.2021 näytös, uusi ajankohta la 18.2.2023 klo 15

Ke 10.2.2021 näytös, uusi ajankohta ke 22.2.2023 klo 18.30

La 13.2.201 näytös, uusi ajankohta la 25.2.2023 klo 15

Ohjaaja Marika Vapaavuori ja kapellimestari Anja Bihlmaier tapasivat Tampere-talossa tammikuussa 2021. Kuva: Anne Sivula

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talon syyskausi käynnistyy vilkkaan kulttuurikesän jälkeen – ohjelmassa muun muassa Litku Klemetti, Kaija Koo ja Taikarumpu-show26.8.2021 09:32:29 EEST | Tiedote

Tampere-talon popnäyttelyt Keisteri & Kerimov, Ilpo Musto ja Keith Haring Posters sekä Muumimuseo keräsivät kesällä 28 000 vierailijaa. Tampere Filharmonian Puistokonsertti sai kiitosta turvallisuusjärjestelyistään ja tavoitti Ylen kautta suuryleisön. Eloisan kesäkauden jälkeen Tampere-talossa alkaa konserttien ja tapahtumien täyteinen syksy.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna30.6.2021 08:51:45 EEST | Tiedote

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään tänä vuonna 4.-5. joulukuuta Tampere-talossa. Festareille tulee yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa seitsemällä eri lavalla, vuoden 2021 kärkikirjailijoita kaikista genreistä sekä viime vuodelta siirtyneitä tärkeitä teemoja ja kirjallisuuden tähtihetkiä. Lauantaina 4. joulukuuta festareilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-palkinto. Osa ohjelmasta myös striimataan ja tallennetaan.

Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa maksuttoman päivän Tampere-talon kesänäyttelyissä 4. heinäkuuta – Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivänä kunnioitetaan AIDSiin menehtyneen taiteilija Keith Haringin muistoa29.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain suurlähetystö kunnioittaa vuonna 1990 AIDSiin menehtyneen amerikkalaisen katutaiteilija Keith Haringin muistoa. Yleisö pääsee Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän kunniaksi 4. heinäkuuta maksutta Tampere-talon Keith Haring Posters -taidenäyttelyyn sekä Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn.