Wagnerin Lentävän hollantilaisen vuoden 2023 esityspäivät ovat vahvistuneet

Tampereen Oopperassa vuonna 2023 nähtävän Richard Wagnerin Lentävän hollantilaisen esityspäivät ovat vahvistuneet. Oopperan ensi-ilta on perjantaina 10.2.2023 Tampere-talossa. Näytöksiä on kaikkiaan kuusi. Muut esityspäivät ovat 12.2., 15.2., 18.2., 22.2. ja 25.2. Vuoden 2022 oopperatuotannon Tampere-talo julkaisee maaliskuussa.

Kapellimestari Anja Bihlmaier vieraili Tampere-talossa tammikuussa 2021. Saksalainen johtaa Lentävän hollantilaisen Tampereen Oopperassa 2023. Kuva: Anne Sivula

Lentävä hollantilainen oli määrä esittää tammi-helmikuussa 2021 Tampere-talossa, mutta sitä siirrettiin kahdella vuodella. Tampereen Oopperan tuotannot ovat olennaisesti riippuvaisia lipputuloista, eivätkä tuotannolliset ja taloudelliset resurssit olleet riittävät oopperan tuottamiseen tänä keväänä koronasta johtuvien yleisörajoitusten takia.

Lentävän hollantilaisen taiteellinen työryhmä pysyy ennallaan: ohjaaja Marika Vapaavuori, kapellimestari Anja Bihlmaier (GER), lavastus Marjatta Kuivasto, puvustus Leena Rintala ja valosuunnittelu Ville Syrjä. Teoksen solistit ilmoitetaan myöhemmin, mutta ne pyritään pitämään samana niiltä osin kuin mahdollista.

Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan vuoden 2023 näytöksiin. Myös lippuvaraukset siirtyvät sellaisenaan uuteen vastaavaan esityspäivään. Jos uudet esityspäivät eivät sovi, asiakas voi vaihtaa liput Tampere-talon lahjakorttiin tai hakea lippurahoja takaisin 31.3.2021 mennessä. Yksittäislippujen palautukset haetaan lippu.fi-verkkokaupasta. Lahjakorttihyvitykset saa osoitteesta lahjakorttihyvitys@tampere-talo.fi. Ryhmälippujen muutokset ryhmamyynti@tampere-talo.fi tai 03 243 4501.

- Valmistelemme parhaillaan vuoden 2022 oopperatuotantoa ja julkaisemme maaliskuun aikana teoksen, solistit ja taiteellisen työryhmän, kertoo Tampere-talon ohjelmapäällikkö ja oopperan vastaava tuottaja Suvi Leinonen.

Tampereen Ooppera on perustettu vuonna 1946. Esitystoiminta käynnistyi Leevi Madetojan Pohjalaisia-oopperalla 1947. Ooppera toimii vierailijavoimin, orkesterina on Tampere Filharmonia ja kuorona Tampereen Oopperan kuoro. Vuosittainen, noin 10 000 katsojan yleisön keräävä mittava produktio esitetään keväisin Tampere-talossa. Vuosi 2020 oli Tampereen Oopperan 74. toimintavuosi ja Carmen-ooppera 127. ensi-ilta. Tampereen Ooppera on Suomen kansallisoopperan ja Savonlinnan Oopperajuhlien ohella maamme pitkäaikaisimpia oopperatraditioita.

Lentävän hollantilaisen esityspäivien ja jo ostettujen tai varattujen lippujen siirto vuodelta 2021 vuodelle 2023

Ensi-ilta pe 29.1.2021, uusi ajankohta pe 10.2.2023 klo 18.30

Su 31.1.2021 näytös, uusi ajankohta su 12.2.2023 klo 15

Ke 3.2.2021 näytös, uusi ajankohta ke 15.2.2023 klo 18.30

La 6.2.2021 näytös, uusi ajankohta la 18.2.2023 klo 15

Ke 10.2.2021 näytös, uusi ajankohta ke 22.2.2023 klo 18.30

La 13.2.201 näytös, uusi ajankohta la 25.2.2023 klo 15

Ohjaaja Marika Vapaavuori ja kapellimestari Anja Bihlmaier tapasivat Tampere-talossa tammikuussa 2021. Kuva: Anne Sivula

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talo teki mittavia uudistuksia koronasulun aikana – Ison salin valaistus ja talon saniteettitilat uusittiin ja aurinkovoimalan laajennus on rakenteilla17.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo ja sen omistaja Tampereen kaupunki ovat käyttäneet koronasulun ajan tehokkaasti tekemällä merkittäviä toiminnallisia ja kestävän kehityksen uudistuksia talossa. Ison salin yleisvalaistus uusittiin kokonaisuudessaan ja Ison salin katolle on rakenteilla aurinkovoimalan kolmas lisäosa. Lisäksi Tampere-talon pääaulan naisten saniteettitilat on täysin uudistettu. Tampere-talo on kiinteistönä Suomen ensimmäinen hiilineutraali kongressi- ja konserttikeskus.

Tampere-talon kesänäyttelyt avautuvat ensi viikolla – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät poptaiteen monia puolia15.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyt avataan tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Tampereen Tähtikatu täydentyy lokakuussa – ehdota omaa musiikkialan suosikkiasi tähden saajaksi4.6.2021 11:04:58 EEST | Tiedote

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Musiikki & Media -tapahtuman 30-vuotisjuhlan kunniaksi Tampereella syksyllä 2019, jolloin kadulle upotettiin 11 ensimmäistä tähtilaattaa. Viime vuonna Tähtikadulle ikuistettiin kuusi uutta tähteä. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta. Nyt on jälleen aika ehdottaa vuoden 2021 tähtien saajia.

Tampere Filharmonian Puistokonsertti palaa Tampereen Sorsapuistoon elokuussa – Santtu-Matias Rouvalin johtaman maksuttoman konsertin tähtinä Maria Ylipää ja Kummeli18.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Tampereen Sähkölaitos järjestävät jälleen perinteisen Puistokonsertin Tampereen Sorsapuistossa lauantaina 7. elokuuta klo 18. Tampereen kulttuurisyksyn avaava koko perheen maksuton puistotapahtuma tarjoilee klassisen musiikin helmiä, yhteislaulua ja tangon säveliä. Ohjelmistossa kuullaan tällä kertaa mm. Tšaikovskin, Merikannon, Sibeliuksen ja Piazzollan teoksia. Yleisradio televisioi Puistokonsertin Yle Areenassa suorana 7.8. klo 18 ja Yle Teema -kanavalla 7.8. klo 20.

Tampere Chamber Music toteutetaan kotimaisin voimin kesäkuussa – festivaalin ohjelmistoa striimataan ja äänitetään, osa konserteista siirtyy syksyyn29.4.2021 12:04:10 EEST | Tiedote

Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä tarjoava Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään 2.–5.6.2021 kotimaisin voimin striimi- ja äänitefestivaalina. Festivaalin teemana tänä vuonna on Matkalla muutoksessa – viisi elementtiä. Pääosin Tampere-talossa järjestettävä festivaali tarjoaa kuulijoilleen keinoja ammentaa hyvinvointia musiikista. Striimilippujen lisäksi tapahtumiin on myynnissä erittäin pieni erä tavallisia konserttilippuja. Tampere Chamber Musicin konsertti- ja striimiliput ovat nyt myynnissä.

Tampere-talon kesänäyttelyt on julkaistu – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät pop-taiteen monia puolia22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut kolme taidenäyttelyä kesälle. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Näyttelyiden teemat tukevat luontevasti toisiaan ja esittelevät populaaritaiteen monia puolia. Kaikki näyttelyt avautuvat Tampere-talossa 22. kesäkuuta.