Wallin ja Pesonen MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa: Metsäpolitiikka kuuluu EU:ssa jäsenmaille

Viljelijät ympäri Eurooppaa odottavat neuvotteluratkaisua EU:n maatalouspolitiikan uudistuksesta tulevana viikonloppuna. Sitä tarvitaan, jotta viljelijä voi luottaa tulevaan. Metsäpolitiikka sen sijaan kuuluu jäsenvaltioille ja tätä periaatetta EU:n tulee kunnioittaa. Eurooppalaisen ja suomalaisen maa- ja metsätalouden menestyminen edellyttää kansallisten ja alueellisten vahvuuksien hyödyntämistä kokonaiskestävällä ja luottamusta herättävällä tavalla. Näin totesivat Euroopan tuottaja- ja osuustoimintajärjestö Copa-Cogecan pääsihteeri Pekka Pesonen ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin puhuessaan tänään MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa Mikkelissä.

Pääsihteeri Pekka Pesonen peräänkuulutti huomenna jatkuvista EU:n maatalouspolitiikan kolmikantaneuvotteluista käytännöllistä ja joustavaa ratkaisua, jonka perusteella jäsenmaat voivat valmistella omat kansalliset suunnitelmansa. Suomen maatalouden ympäristötukiohjelma on hyvä lähtökohta tuleviin uudistuksiin, joilla kannustetaan EU:n viljelijöitä kestävämpään tuotantotapaan.

– Tästä jo pitkään jatkuneesta kestävyystyöstä on saatava lisätuloa markkinoilta, jotta alan kilpailukyky säilyisi varsinkin nuorten silmissä. Ilman maa- ja metsätaloutta ei EU pysty saavuttamaan vihreän sopimuksensa tavoitteita, Pesonen sanoi.

Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin kannusti rakentamaan Suomen talouskasvua suomalaisten vahvuuksien varaan, jolloin kärkeen on perinteisesti voitu nostaa vakaa toimintaympäristö, kansakunnan hyvä osaamistaso ja mittavat luonnonvarat.

– Tälläkin hetkellä näistä aineksista olisi täysin mahdollista rakentaa polkua uuteen nousuun. Tätä kasvunäkymää kuitenkin heikentää erityisesti komission tunkeutuminen kansallisessa päätäntävallassamme olevalle metsäpolitiikan tontille. Se on anteeksiantamatonta ja heikentää luottamusta koko EU-instituutioon, totesi Wallin.

Suomi on muun Euroopan ja maailman rinnalla etsimässä tietään ulos pikkuhiljaa helpottavasta koronakriisistä. Pesonen ja Wallin totesivat, että vireillä ja työn alla olevilla lukuisilla kansallisilla lainsäädäntöhankkeilla ja EU-tason ratkaisuilla pitää rakentaa toipuvalle taloudelle, erityisesti maataloudelle ja metsätaloudelle, vakaata toimintaympäristöä ja ennustettavuutta. Se on myös kuluttajien etu.

Tarvittavaan välineistöön kuuluvat varmuudella myös esimerkiksi hiilensidontaan ja -varastointiin liittyvien tietoaukkojen täyttäminen TKI-panostuksin, jotta poliittisessa päätöksenteossa päätöksiä voidaan tehdä faktoilla eikä tunteella. Suomen kannattaa valita mieluummin kasvun kuin näivettämisen tie. Uusiutuvien luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen on ratkaisu moneen tämän päivän ja tulevaisuuden haasteeseen.

pääsihteeri Pekka Pesonen, Copa-Cogeca, 0400 664 840
toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, MTK, 050 522 5207

Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan29.7.2021 12:50:01 EEST | Tiedote

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.

MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille23.6.2021 12:42:28 EEST | Tiedote

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.