Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Pursuaako roskiksesi? Arveluttaako ajatuskin biojätteen hajusta keittiössäsi? Moni haluaisi kierrättää enemmän, tuottaa vähemmän jätettä ja elää muutenkin ekologisemmin, mutta se tuntuu vaikealta tai aika ei riitä. Waste Trainer on henkilökohtainen neuvoja, joka opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuoltoratkaisut ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeiluasteella olevaan palveluun kuuluu kunkin kotitalouden neuvonta käyttötarkoitukseen sopivien jäte- ja kierrätysastioiden valinnassa, vinkit kierrätykseen, lajitteluun, ruokahävikin vähentämiseen sekä jätteettömämpään zero waste -elämään.

Kokeilun toteuttavat yhdessä From Waste to Taste ry ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. Kokeilu starttaa pääkaupunkiseudulla kilpailulla, jossa voi voittaa henkilökohtaisen Waste Trainer -käynnin. Kokeiluun voi aluksi pyrkiä mukaan kilpailun kautta, ja palvelun jatkosta päätetään kokeilusta saatujen kokemusten perusteella. Lisätietoja kilpailusta löytyy osoitteesta hsy.fi/wastetrainer.

HSY lähti innolla mukaan kokeiluun, sillä HSY:n pyrkimyksenä on edistää kiertotaloutta ja ohjata kulutusta materiaalien ja resurssien viisaaseen ja kestävään käyttöön.

Waste Trainer tukee hyvin tavoitettamme kehittää aktiivisesti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja helpottaaksemme pääkaupunkiseudun asukkaiden jätteiden lajittelua, toteaa HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Kokeiluehdotuksen tehnyt From Waste to Taste ry uskoo pientenkin muutosten tuovan suuria vaikutuksia.

Idea Waste Traineriin syntyi siitä, että moni haluaisi elää ekologisemmin, mutta aika ei riitä tai kodin jäteastiaratkaisut eivät tue kierrättämistä. Pienillä muutoksilla, kannustuksella ja tiedon lisäämisellä voidaan saada paljon aikaan, toteaa From Waste to Taste ry:n projektipäällikkö Johanna Kohvakka.

Elina Mattero-Meronen
ympäristöasiantuntija
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
elina.mattero-meronen@hsy.fi

Johanna Kohvakka
projektipäällikkö
From Waste to Taste ry
johanna@waste2taste.com

HSY:n hallituksen kokous 19.1.201819.1.2018 11:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 19.1.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen. Hallitus päätti myös hyväksyä Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvät suunnittelutoimeksiannot sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun ja Mechelininkadun runkovesijohtojen saneerauksen urakoitsijaksi valittiin Pohjola Rakennus Group PRG Oy - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 tilataan Haarla Oy:ltä - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019 tilataan KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 sekä ilmanlaadun seurannan ja mittausasemat vuonna 2018 ja ajantasaisen ilmanlaatukartan. Kokouksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

HSY:n hallituksen kokous 22.12.201722.12.2017 10:54Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.12.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2018 sovellettavat tonttien enimmäishinnat sekä lähettää ne edelleen hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakoitsijaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio valittiin Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon välillä Kirkonkyläntie–Yläkaskentie urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy - Heidehofin ja Ala-Tikkurilan runkovesijohtourakan osuudelle Heidehofintie–Juhtatie rakentamisurakan urakoitsijaksi valittiin E.M Pekkinen Oy - jätevedenpuhdistamon tarvitsema metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa selvityksen asumisessa syntyvän sako- ja umpikaivolietteen kul