Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Pursuaako roskiksesi? Arveluttaako ajatuskin biojätteen hajusta keittiössäsi? Moni haluaisi kierrättää enemmän, tuottaa vähemmän jätettä ja elää muutenkin ekologisemmin, mutta se tuntuu vaikealta tai aika ei riitä. Waste Trainer on henkilökohtainen neuvoja, joka opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuoltoratkaisut ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeiluasteella olevaan palveluun kuuluu kunkin kotitalouden neuvonta käyttötarkoitukseen sopivien jäte- ja kierrätysastioiden valinnassa, vinkit kierrätykseen, lajitteluun, ruokahävikin vähentämiseen sekä jätteettömämpään zero waste -elämään.

Kokeilun toteuttavat yhdessä From Waste to Taste ry ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. Kokeilu starttaa pääkaupunkiseudulla kilpailulla, jossa voi voittaa henkilökohtaisen Waste Trainer -käynnin. Kokeiluun voi aluksi pyrkiä mukaan kilpailun kautta, ja palvelun jatkosta päätetään kokeilusta saatujen kokemusten perusteella. Lisätietoja kilpailusta löytyy osoitteesta hsy.fi/wastetrainer.

HSY lähti innolla mukaan kokeiluun, sillä HSY:n pyrkimyksenä on edistää kiertotaloutta ja ohjata kulutusta materiaalien ja resurssien viisaaseen ja kestävään käyttöön.

Waste Trainer tukee hyvin tavoitettamme kehittää aktiivisesti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja helpottaaksemme pääkaupunkiseudun asukkaiden jätteiden lajittelua, toteaa HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Kokeiluehdotuksen tehnyt From Waste to Taste ry uskoo pientenkin muutosten tuovan suuria vaikutuksia.

Idea Waste Traineriin syntyi siitä, että moni haluaisi elää ekologisemmin, mutta aika ei riitä tai kodin jäteastiaratkaisut eivät tue kierrättämistä. Pienillä muutoksilla, kannustuksella ja tiedon lisäämisellä voidaan saada paljon aikaan, toteaa From Waste to Taste ry:n projektipäällikkö Johanna Kohvakka.

Elina Mattero-Meronen
ympäristöasiantuntija
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
elina.mattero-meronen@hsy.fi

Johanna Kohvakka
projektipäällikkö
From Waste to Taste ry
johanna@waste2taste.com

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.