Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Pursuaako roskiksesi? Arveluttaako ajatuskin biojätteen hajusta keittiössäsi? Moni haluaisi kierrättää enemmän, tuottaa vähemmän jätettä ja elää muutenkin ekologisemmin, mutta se tuntuu vaikealta tai aika ei riitä. Waste Trainer on henkilökohtainen neuvoja, joka opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuoltoratkaisut ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeiluasteella olevaan palveluun kuuluu kunkin kotitalouden neuvonta käyttötarkoitukseen sopivien jäte- ja kierrätysastioiden valinnassa, vinkit kierrätykseen, lajitteluun, ruokahävikin vähentämiseen sekä jätteettömämpään zero waste -elämään.

Kokeilun toteuttavat yhdessä From Waste to Taste ry ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. Kokeilu starttaa pääkaupunkiseudulla kilpailulla, jossa voi voittaa henkilökohtaisen Waste Trainer -käynnin. Kokeiluun voi aluksi pyrkiä mukaan kilpailun kautta, ja palvelun jatkosta päätetään kokeilusta saatujen kokemusten perusteella. Lisätietoja kilpailusta löytyy osoitteesta hsy.fi/wastetrainer.

HSY lähti innolla mukaan kokeiluun, sillä HSY:n pyrkimyksenä on edistää kiertotaloutta ja ohjata kulutusta materiaalien ja resurssien viisaaseen ja kestävään käyttöön.

Waste Trainer tukee hyvin tavoitettamme kehittää aktiivisesti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja helpottaaksemme pääkaupunkiseudun asukkaiden jätteiden lajittelua, toteaa HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Kokeiluehdotuksen tehnyt From Waste to Taste ry uskoo pientenkin muutosten tuovan suuria vaikutuksia.

Idea Waste Traineriin syntyi siitä, että moni haluaisi elää ekologisemmin, mutta aika ei riitä tai kodin jäteastiaratkaisut eivät tue kierrättämistä. Pienillä muutoksilla, kannustuksella ja tiedon lisäämisellä voidaan saada paljon aikaan, toteaa From Waste to Taste ry:n projektipäällikkö Johanna Kohvakka.

Elina Mattero-Meronen
ympäristöasiantuntija
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
elina.mattero-meronen@hsy.fi

Johanna Kohvakka
projektipäällikkö
From Waste to Taste ry
johanna@waste2taste.com

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.