Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Pursuaako roskiksesi? Arveluttaako ajatuskin biojätteen hajusta keittiössäsi? Moni haluaisi kierrättää enemmän, tuottaa vähemmän jätettä ja elää muutenkin ekologisemmin, mutta se tuntuu vaikealta tai aika ei riitä. Waste Trainer on henkilökohtainen neuvoja, joka opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuoltoratkaisut ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeiluasteella olevaan palveluun kuuluu kunkin kotitalouden neuvonta käyttötarkoitukseen sopivien jäte- ja kierrätysastioiden valinnassa, vinkit kierrätykseen, lajitteluun, ruokahävikin vähentämiseen sekä jätteettömämpään zero waste -elämään.

Kokeilun toteuttavat yhdessä From Waste to Taste ry ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. Kokeilu starttaa pääkaupunkiseudulla kilpailulla, jossa voi voittaa henkilökohtaisen Waste Trainer -käynnin. Kokeiluun voi aluksi pyrkiä mukaan kilpailun kautta, ja palvelun jatkosta päätetään kokeilusta saatujen kokemusten perusteella. Lisätietoja kilpailusta löytyy osoitteesta hsy.fi/wastetrainer.

HSY lähti innolla mukaan kokeiluun, sillä HSY:n pyrkimyksenä on edistää kiertotaloutta ja ohjata kulutusta materiaalien ja resurssien viisaaseen ja kestävään käyttöön.

Waste Trainer tukee hyvin tavoitettamme kehittää aktiivisesti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja helpottaaksemme pääkaupunkiseudun asukkaiden jätteiden lajittelua, toteaa HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Kokeiluehdotuksen tehnyt From Waste to Taste ry uskoo pientenkin muutosten tuovan suuria vaikutuksia.

Idea Waste Traineriin syntyi siitä, että moni haluaisi elää ekologisemmin, mutta aika ei riitä tai kodin jäteastiaratkaisut eivät tue kierrättämistä. Pienillä muutoksilla, kannustuksella ja tiedon lisäämisellä voidaan saada paljon aikaan, toteaa From Waste to Taste ry:n projektipäällikkö Johanna Kohvakka.

Elina Mattero-Meronen
ympäristöasiantuntija
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
elina.mattero-meronen@hsy.fi

Johanna Kohvakka
projektipäällikkö
From Waste to Taste ry
johanna@waste2taste.com

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä