Webinaari: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.

Keskustelussa ovat mukana ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen sekä kestävän kehityksen tavoitteiden puolesta liputtavan Nuorten Agenda 2030 -ryhmän puheenjohtaja Laura Hildén.

Puheenvuorossaan Krista Mikkonen avaa Suomen toimia kestävän rahoituksen ja vihreän elvytyksen edistämiseksi. Sirpa Pietikäinen puolestaan pohtii, löytyykö EU:lta johtajuutta vihreän ja kestävän rahoituksen edistämiseen. Laura Hildén arvioi omassa kommentissaan, riittävätkö suunnitellut toimenpiteet vai joutuvatko nuoret lopulta laskun maksajiksi.

Tilaisuudessa alustavat myös Suomen Pankin johtava vastuullisuusasiantuntija ja Finsifin hallituksen jäsen Anna Hyrske, vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela Varmasta sekä kestävän rahoituksen johtaja Samu Slotte Danske Bankista.

Webinaarin avaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Moderaattorina toimii FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Tilaisuus järjestetään Teamsin välityksellä ja sitä voi seurata myös Youtubessa. Tilaisuuden aikana yleisöllä on mahdollisuus kysymyksiin ja kommentteihin. Linkki Teams-tapahtumaan lähetetään erikseen tilaisuuteen ilmoittautuneille.

IImoittaudu 21.9. mennessä. Ilmoittaudu tilaisuuteen

Seuraa tilaisuutta Youtubessa

Sijoitusrahastoihin uusia sijoituksia 343 miljoonaa euroa elokuussa – osakerahastoihin eniten8.9.2020 12:09:32 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa nettomääräisesti yhteensä 343 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Sijoittajien kiinnostus jatkui - uusia rahastomerkintöjä 427 miljoonalla eurolla10.8.2020 14:18:57 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa nettomääräisesti yhteensä 427 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 119 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

FA:n kysely: Nuoret sijoittavat ilmastoystävällisesti ja odottavat pitkän aikavälin tuottoa4.8.2020 06:33:35 EESTTiedote

Suomalaiset osake- rahasto- ja vakuutussijoittajat välittävät tuoton lisäksi sijoitustensa ilmastovaikutuksista, ilmenee Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä. Yli puolet vastaajista olisi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tällä kannalla olivat etenkin nuoret vastaajat.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.