Webinaari: Opit ukrainalaisten työllistämisestä (20.1.2023)

EK ja StaffPoint Oy käynnistivät keväällä 2022 yhteistyössä Työstä turvaa -hankkeen, jonka tavoitteena oli työllistää sotaa pakenevia ukrainalaisia suomalaisille työmarkkinoille.

Kaiken kaikkiaan hankkeen aikana mukaan ilmoittautui yli 100 suomalaista yritystä. Lisäksi yhteistyössä ovat olleet muun muassa Maahanmuuttovirasto, TE-toimistot, vastaanottokeskukset sekä useat kolmannen sektorin toimijat. Yhdessä olemme luoneet luotettavan toimintamallin ja kanavan, jonka kautta kansainväliset työnhakijat ja yritykset löytävät toisensa. Valtakunnallisesti olemme luoneet jo yli 500 työpaikkaa.

Ohjelma (20.1.2023 klo 9-10)

Tervetuloa
Toimitusjohtaja Jyri Häkämies, EK

Ukraine and Finland: working together for better future
Ukrainan Suomen-suurlähettiläs Olga Dibrova

Suomi tarvitsee kv-osaajia
Toimitusjohtaja Jyri Häkämies, EK

Opit Työstä turvaa -hankkeesta
Toimitusjohtaja Anu Ahokas ja kansainvälisen liiketoiminnan vastaava Jenny von Knorring, StaffPoint

Miksi olemme lähteet mukaan? Mitä on tehty, mitä opittu, miten jatketaan?
Henkilöstöjohtaja Maria Hekkala, HOK-Elanto

Päätössanat

Ilmoittaudu webinaariin

Lisätietoja:

Asiantuntija Mikko Räsänen, p. 040 722 4100, mikko.rasanen@ek.fi

Elinkeinoelämän EU-prioriteetit tulevalle hallitukselle – Suomen on puolustettava reilua kilpailua sisämarkkinoilla ja maailmalla13.3.2023 00:00:00 EET | Tiedote

Suomen elinkeinoelämä kantaa huolta reilun markkinatalouden tulevaisuudesta, kun EU on etenemässä yhä valtiovetoisempaan suuntaan muun muassa valtiontukien muodossa. On tärkeää vahvistaa Euroopan omavaraisuutta keskeisillä talouden ja tuotannon sektoreilla, mutta se ei saa ajaa EU:ta protektionismiin. Ensi vuonna alkavalla uudella lainsäädäntökaudella tarvitaan vahvat panostukset yritysten aitoon kilpailukykyyn sekä EU:n investointiympäristön vetovoimaan.

EK: Suomen kaksinkertaistettava työperäisen maahanmuuton määrä8.3.2023 07:53:50 EET | Tiedote

Seuraavan hallituksen pitää ensitöikseen sopia mittavista toimista, joilla helpotetaan ja nopeutetaan työperäistä maahanmuuttoa. Tulevalla vaalikaudella työperusteisen maahanmuuton määrä pitää vaalikauden loppuun mennessä nostaa kaksinkertaiseksi eli vuositasolla 40 000 maahanmuuttajaan. Uusien kansainvälisten opiskelijoiden määrä on samalla nostettava kolminkertaiseksi eli vuositasolla 15 000 opiskelijaan. Heistä 75 prosenttia pitäisi työllistyä valmistumisen jälkeen Suomessa. Työperäisen maahanmuuton ja opiskelijoiden tuoma työntekijämäärä tarkoittaisivat yli 50 000 uutta työntekijää vuodessa.

Elinkeinoelämän luottamus pysyi ennallaan helmikuussa27.2.2023 08:00:06 EET | Tiedote

"Yritykset ovat tuoreiden luottamuslukemien näkökulmasta odottavalla kannalla. Luottamus on pysytellyt ennallaan viimeiset kolme kuukautta. Harvoin kannattaa painottaa yksittäisiä havaintoja, mutta talouden suhdanteen kannalta seuraavat pari havaintoa ovat monella tapaa ratkaisevia. Vahvistuvatko positiiviset signaalit taloudesta ja lisäävät luottamusta vai lähteekö luottamus uudelleen laskuun?”, EK:n johtaja Sami Pakarinen sanoo.