Werning: Tolkkua Postin toimintaan

Kansanedustaja Paula Werning (sd) ei ole yllättynyt, että syksyn ensimmäisessä täysistunnossa nousi esiin Postin tilanne.

- Mielestäni aivan oikeutetusti Postin ylimmän johdon palkkaus on noussut vahvasti esille ja onhan se aivan käsittämätöntä. Puhuttaessa johdon reilusti yli 80 000e/kk ansioista, mikä vastaa n. 3 vuoden postin "tavan" työntekijän palkkaa, tuskin kukaan voi olla eri mieltä siitä, että todellakin on syy puuttua tähän järjettömyyteen, Werning toteaa.

On hienoa, että omistajaohjauksesta vastaava ministeri Paatero tarttui tähän hulluuteen välittömästi tiukalla otteella edellyttäen, että johdon palkkaukset tarkastellaan uudelleen nopealla aikataululla.

- Pidän myöskin tärkeänä sitä, että Postin työehtosopimusten muuttamisessa otetaan aikalisä. Mikäli kuukausiansiot ovat tuon 2200e/kk ja TES muutos toisi tullessaan jopa 30% palkan alennuksen, niin millaiseen tilanteeseen nämä ihmiset ajautuisivatkaan? Entä ne perheet, joissa molempiin vanhempiin kohdistuisi tämä muutos? Ei puhuta pelkästä taloudellisesta tappiosta, vaan muutos aiheuttaisi valtavat henkisetkin paineet, Werning huomauttaa.

Vaikka kirjepostin määrä on puolittunut kymmenessä vuodessa ja vauhti kiihtyy edelleen, niin postipalvelut tulee turvata kansalaisille. Asutko sitten keskustassa tai maaseudulla, sillä ei pidä olla vaikutusta siihen, milloin kansalainen saa postinsa.

Werningin mukaan Postin tulee resursoida riittävästi henkilökuntaan ja sitä kautta laadukkaaseen palveluun.

- Pidän tärkeänä sitä, että ministeri Paatero edellyttää, että postipalveluiden turvaamista koko maassa edistetään asettamalla työryhmä.

Lisätietoja:
Paula Werning
kansanedustaja, sd
paula.werning@eduskunta.fi

SDP:n historiahanke etenee – puolueen historian jatkoa kirjoittamaan dosentti Matti Hannikainen4.6.2020 10:01:35 EESTTiedote

SDP:n puoluehallitus on aiemmin keväällä perustanut puolueelle historiahankkeen ja asettanut historiatoimikunnan. Hankkeen puheenjohtajaksi nimitettiin Erkki Liikanen. Historiatoimikunnan esityksestä puoluehallitus päätti nyt myöntää aloitusvarat SDP:n historiaa käsittelevän teossarjan 4. ja 5. osan eteenpäin viemiseen. SDP:n historian 4. osa käsittelee vuosia 1952-1957 ja se ilmestyy vuonna 2021. Historiasarjan 4. osan kirjoittaja on VTT Mikko Majander. Historiasarjan 5. osan päätettiin käsittelevän vuosia 1957–1977. Sen kirjoittajaksi on valittu dosentti, VTT Matti Hannikainen. Hän aloittaa työnsä vuoden 2021 alussa. Historiateos julkaistaan puolueen 125–vuotisjuhlavuonna 2024. Hankkeeseen kuuluu myös optio 6. osasta vuodesta 1977 eteenpäin, ja päätös siitä tehdään myöhemmin. - Olen erittäin iloinen, että hanke on pitkän työn tuloksena saatu vihdoin käyntiin. SDP:n historiankirjoitus on osa Suomen historiaa ja projekti tuo varmasti uutta tietoa hyvinvointivaltion rakennustyöstä, sano

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”

SDP siirtää viikonlopun Järjestöpäivät ja puoluevaltuuston myöhempään ajankohtaan12.3.2020 15:17:31 EETTiedote

SDP on tänään päättänyt siirtää puolueen Järjestöpäivät hallituksen suositusten perusteella myöhempään ajankohtaan. Hetki sitten julkaistun suosituksen mukaisesti suurien yleisötapahtumien järjestämistä ja niihin osallistumista olisi syytä välttää. SDP:n Järjestöpäivät olisi järjestetty tulevana viikonloppuna Vantaalla. Järjestöpäivät siirretään myöhempään ajankohtaan, jossa ei ole nykyisen kaltaista terveydellistä riskiä. SDP haluaa omalla toiminnallaan kaikin tavoin estää korona-viruksen leviämistä. Seuraamme myös jatkossa viranomaisten ohjeita ja tiedotusta tarkasti ja nojaamme kaikessa päätöksenteossa terveysviranomaisten suosituksiin. SDP:n puoluevaltuuston fyysinen kokous siirretään myös myöhempään ajankohtaan ja tutkitaan mahdollisuuksia käsitellä tarvittavat asiat sähköisesti. SDP peruuttaa myös kaikki pienemmät yleisötilaisuudet pääsiäisen yli ja järjestää vain välttämättömät sääntömääräiset kokoukset.

Muistutus: Kutsu medialle: SDP:n puoluevaltuuston kokous 14.3.2020 Vantaalla3.3.2020 14:10:35 EETKutsu

Hyvä median edustaja, Lämpimästi tervetuloa SDP:n puoluevaltuuston sääntömääräiseen kevätkokoukseen Vantaalle 14.3.2020. Kokous pidetään Scandic Helsinki Aviacongressin tiloissa (os. Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa). Ilmoittautuminen kokoukseen alkaa lauantaina klo 8.00. Kokouksen avaa klo 9.00 puoluevaltuuston puheenjohtaja, ministeri Sirpa Paatero. Poliittisen tilannekatsauksen kokouksen alussa pitää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kokous päättyy lounaaseen noin klo 12.00. Kokouksen jälkeen alkaa SDP:n Järjestöpäivät, jonne osallistuu arviolta noin 300 puolueen aktiivia. Pyydämme ilmoittautumaan kokoukseen viimeistään torstaina 5.3.2020 klo 10.00. Ilmoittautumiset lomakkeen kautta.