Werning: Tolkkua Postin toimintaan

Kansanedustaja Paula Werning (sd) ei ole yllättynyt, että syksyn ensimmäisessä täysistunnossa nousi esiin Postin tilanne.

- Mielestäni aivan oikeutetusti Postin ylimmän johdon palkkaus on noussut vahvasti esille ja onhan se aivan käsittämätöntä. Puhuttaessa johdon reilusti yli 80 000e/kk ansioista, mikä vastaa n. 3 vuoden postin "tavan" työntekijän palkkaa, tuskin kukaan voi olla eri mieltä siitä, että todellakin on syy puuttua tähän järjettömyyteen, Werning toteaa.

On hienoa, että omistajaohjauksesta vastaava ministeri Paatero tarttui tähän hulluuteen välittömästi tiukalla otteella edellyttäen, että johdon palkkaukset tarkastellaan uudelleen nopealla aikataululla.

- Pidän myöskin tärkeänä sitä, että Postin työehtosopimusten muuttamisessa otetaan aikalisä. Mikäli kuukausiansiot ovat tuon 2200e/kk ja TES muutos toisi tullessaan jopa 30% palkan alennuksen, niin millaiseen tilanteeseen nämä ihmiset ajautuisivatkaan? Entä ne perheet, joissa molempiin vanhempiin kohdistuisi tämä muutos? Ei puhuta pelkästä taloudellisesta tappiosta, vaan muutos aiheuttaisi valtavat henkisetkin paineet, Werning huomauttaa.

Vaikka kirjepostin määrä on puolittunut kymmenessä vuodessa ja vauhti kiihtyy edelleen, niin postipalvelut tulee turvata kansalaisille. Asutko sitten keskustassa tai maaseudulla, sillä ei pidä olla vaikutusta siihen, milloin kansalainen saa postinsa.

Werningin mukaan Postin tulee resursoida riittävästi henkilökuntaan ja sitä kautta laadukkaaseen palveluun.

- Pidän tärkeänä sitä, että ministeri Paatero edellyttää, että postipalveluiden turvaamista koko maassa edistetään asettamalla työryhmä.

Lisätietoja:
Paula Werning
kansanedustaja, sd
paula.werning@eduskunta.fi

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.