Werning: Tolkkua Postin toimintaan

Kansanedustaja Paula Werning (sd) ei ole yllättynyt, että syksyn ensimmäisessä täysistunnossa nousi esiin Postin tilanne.

- Mielestäni aivan oikeutetusti Postin ylimmän johdon palkkaus on noussut vahvasti esille ja onhan se aivan käsittämätöntä. Puhuttaessa johdon reilusti yli 80 000e/kk ansioista, mikä vastaa n. 3 vuoden postin "tavan" työntekijän palkkaa, tuskin kukaan voi olla eri mieltä siitä, että todellakin on syy puuttua tähän järjettömyyteen, Werning toteaa.

On hienoa, että omistajaohjauksesta vastaava ministeri Paatero tarttui tähän hulluuteen välittömästi tiukalla otteella edellyttäen, että johdon palkkaukset tarkastellaan uudelleen nopealla aikataululla.

- Pidän myöskin tärkeänä sitä, että Postin työehtosopimusten muuttamisessa otetaan aikalisä. Mikäli kuukausiansiot ovat tuon 2200e/kk ja TES muutos toisi tullessaan jopa 30% palkan alennuksen, niin millaiseen tilanteeseen nämä ihmiset ajautuisivatkaan? Entä ne perheet, joissa molempiin vanhempiin kohdistuisi tämä muutos? Ei puhuta pelkästä taloudellisesta tappiosta, vaan muutos aiheuttaisi valtavat henkisetkin paineet, Werning huomauttaa.

Vaikka kirjepostin määrä on puolittunut kymmenessä vuodessa ja vauhti kiihtyy edelleen, niin postipalvelut tulee turvata kansalaisille. Asutko sitten keskustassa tai maaseudulla, sillä ei pidä olla vaikutusta siihen, milloin kansalainen saa postinsa.

Werningin mukaan Postin tulee resursoida riittävästi henkilökuntaan ja sitä kautta laadukkaaseen palveluun.

- Pidän tärkeänä sitä, että ministeri Paatero edellyttää, että postipalveluiden turvaamista koko maassa edistetään asettamalla työryhmä.

Lisätietoja:
Paula Werning
kansanedustaja, sd
paula.werning@eduskunta.fi

SDP:n Rönnholm ja Penny Progressiivisen Allianssin hallitukseen15.11.2019 19:24:27 EETTiedote

Edistyksellisiä puolueita yhteen kokoava Progressiivinen Allianssi (Progressive Alliance, PA) kokoontui tänään Tukholmassa. Paikalla oli edustajia 70 puolueesta ja 30 puoluejohtajaa. Kokouksessa puheenvuoron käytti myös SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Antti Rinne. Rinteen puheen teemana oli työllisyyden edistäminen globalisaation ja digitalouden olosuhteissa. Progressiivisen Allianssin kokouksessa järjestön hallituksen jäseniksi kolmen vuoden kaudelle valittiin SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm ja puoluehallituksen jäsen Kaisa Penny. Progressiivinen Allianssi on vuonna 2013 perustettu edistyksellisten ja vasemmistolaisten puolueiden foorumi, joka kokoaa yhteen yli 130 puoluetta ja järjestöä. SDP on Progressiivisen Allianssin perustajajäsen.

SDP Helsinki: Asuinalueiden eriarvoistuminen pysäytettävä! Tasa-arvo luo turvallisuutta.9.11.2019 15:16:00 EETTiedote

Helsingin sosialidemokraatit haluavat, että eriarvoistuminen pysäytetään kouluissa, terveydenhuollossa, kulttuurissa ja asuinalueilla. Tasapuolisesti kehittyvä kaupunki tukee yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja luo hyvinvointia. Tuloerojen kasvu ja muuttoliike uhkaavat jakaa kaupungin entistä vahvemmin hyväosaisten ja huono-osaisten alueisiin. Näin ei saa tapahtua!